• Pyssilullan

Kattungar 8 veckor vägrar äta mat?! Endast diar? Hur göra

HUR GÖR VI!
    Våra 8 veckors kattungar vägrar börja äta mat?!
    Dom diar fortfarande och vägrar smaka mat..
    Vi har provat med både blöt och torr
    HUR gör vi? Bör man göra ngt eller fixar kattmamman detta?

• Svar på tråden Kattungar 8 veckor vägrar äta mat?! Endast diar? Hur göra
  • BeccaStina

när mina föräldrar hade kattuppfödning började dom ge köttfärs (kommer ej ihåg vad för sort) och grädde, sen när dom vant sig vid det och åt ur skålen började dom byta ut mot Riktig mat

• basil

Ge kattungarna rå köttfärs. Vilken torrmat har du provat med? Finns ju mumsigt kattungefoder, fett och bra för kattungarna och mamma katt.

• Kantarellen
    BeccaStina skrev 2009-07-07 21:10:02 följande:
    när mina föräldrar hade kattuppfödning började dom ge köttfärs (kommer ej ihåg vad för sort) och grädde, sen när dom vant sig vid det och åt ur skålen började dom byta ut mot Riktig mat
    Tänk bara på att det måste vara laktosfritt! Mjölkersättning till katter utblandat med rå köttfärs rekomenderas annars ofta.

Tänk på att servera ett varierat utbud av mat så de inte fasnar på en sorts mat.
  • NoMercy

Mamman lär ju tröttna på att dom diar snart så det löser sig!
    Men köp hem köttfärs som du först fryser innan du ger bebisarna (fick jag lära mig av erfarna uppfödare men minns ej varför ).
    Anderssons välling är annars bra att börja med. 
    ANDERSSONS VÄLLING:

Koka ihop 5 dl standard mjölk, 1-2 msk maizena och 1 msk druvsocker och låt detta svalna. Genom kokningen bryts laktosen ner. Låt svalna och tillsätt därefter 1 msk smör och en äggula. Färdigt!

Och här hittade jag en bra länk: hem.passagen.se/alminah/kattdiv/kitfood.htm

• lennartsdotter

Ge rå nötfärs eller lammfärs och köp mjölkersättning du kan blanda i maten. Enligt min erfarenhet motstår inga kattungar KMRs mjölkersättning så vad helst man blandar i den i äter de.

F ö vill jag tillägga att kokning INTE bryter ner laktosen i mjölk så gör du Anderssons välling ska det vara laktosfri mjölk.

• Fru U

Lite tonfisk brukar göra susen

När våra kattungar var små (födde upp dem med flaska) så var det ett rent ut sagt ett helvete att försöka få dem att lapa själva så vi tog _lite_ tonfiskvatten och la i vattnet och då helt plötsligt var det jätteintressant

Första steget är att få dem att dricka själv så min fråga är gör de det?

Köttfärs kan vara bra att frysa för att döda bassilusker, kattungar är ju lite känsligare

Annars brukar faktiskt kattmamman fixa det ganska bra själv, hon brukar säga ifrån när hon tycker det är nog

• lennartsdotter

Kan tillägga att frysen inte dödar bakterier. Den hämmar bara tillväxten av dem så det är väldigt viktigt med god hantering om du ger rått kött. Det enda som dör i frysen är eventuella parasiter.

• Kantarellen
    NoMercy skrev 2009-07-08 15:46:35 följande:
    Mamman lär ju tröttna på att dom diar snart så det löser sig! Men köp hem köttfärs som du först fryser innan du ger bebisarna (fick jag lära mig av erfarna uppfödare men minns ej varför ). Anderssons välling är annars bra att börja med.  ANDERSSONS VÄLLING: Koka ihop 5 dl standard mjölk, 1-2 msk maizena och 1 msk druvsocker och låt detta svalna. Genom kokningen bryts laktosen ner. Låt svalna och tillsätt därefter 1 msk smör och en äggula. Färdigt! Och här hittade jag en bra länk: hem.passagen.se/alminah/kattdiv/kitfood.htm
    Anderssons välling ar inte bra att börja med och lactosen bryts inte ner i tillräcklig omfattning!
  • Fru U

Så var det ja, parasiter

Är nyvaken efter en alldeles för kort middagslur och några få timmars sömn i natt

Dock ej pga av missar

Svar på tråden Kattungar 8 veckor vägrar äta mat?! Endast diar? Hur göra