• vårtulpan

Hur inreda ett delat barnrum, pojke+flicka?

Funderar fram och tillbaka på barnens gemensamma rum som ska målas/tapetseras (renoveras).
    Min flicka är snart 5 år och min pojke är snart 2 år.
    Hon gillar rosa och prinsessigt och han gillar djur och bilar och det mesta en 2-åring är intresserad av.

Har någon av er erfarenhet/tankar om hur man får till det rent estetiskt. Har funderat på att ge dem var sin fondvägg med nåt som intresserar dem. Men tror ni det blir snyggt att blanda färger och figurer i samma rum?

Inga genussvar tack.

• Svar på tråden Hur inreda ett delat barnrum, pojke+flicka?
  • Kakgumman

Vet ju inte hur stort rummet är, men det kanske upplevs som lite rörigt med 2 olika fondväggar... (tänker nu pryttliga fondväggar med små figurer på t ex)

Neutrala väggar fast med wallies på?

Eller inred med nåt som kan tänkas passa bägge!? Rymden? Djungeln? Nån seriefigur som bägge gillar, typ Bamse - finns ju "flickiga" Nina Kanin, Nalle Maja, Mickelina samt "pojkiga" Bamse, Brum och Skalman. (2 åringen kanske ännu är för liten för Bamse, men det kommer nog snart) Annars en sagofigur typ Pettson och Findus kanske passar bägge.

Ooooh, men nu kom jag på en bra som passar ihop: Prinsessor och Riddare!!! Tänk borgar och slott. Rosa prinsessor och hårda riddare på hästar!

Oj, vad jag skriver. Hoppas du fick nåt uppslag!

• Lisenlisen

Hej, har precis renoverat ett rum som våra barn delar (treårig flicka, tvåårig pojke). Vi valde att måla alla väggar vita och spände sedan upp ett tyg, Karin Mannerståls Busungar (mario eller vad det nu heter) över en del av långväggen. Barnens leksaker är i sådana skrikiga färger ändå så rummet upplevs inte alls färglöst.

• vårtulpan

Kakgumman:
    Vad många roliga idéer!!! Där fick jag nåt att tänka på. Gillade Bamse-grejen skarpt.

Lisenlisen:
    Kan tänka mig att det nog är rätt praktiskt med neutrala väggar. Ett tyg lät ju också bra, som man lätt kan byta ut om man tröttnar.

Kul med idéer!

• Jess69

Vi har oxo ganska nyligen renoverat rummet barnen delar (pojke och flicka - tvillingar).

Vi tapetserade med en solgul tapet, sen har vi taket vitt (snedtak).
    Mitt i taket sitter sollampan från IKEA

Nu vet jag inte hur stort rum ni har, men vi bröt av rummet på mitten med
    varsin Trofast förvaringsbyrå på vardera sida.
    Bra att ha lite egna förvaringsmöjligheter tyckte vi.

På ena sidan om "Trofastarna" är lekdelen, där är alla leksaker, bokhylla, kuddhörna osv, på väggarna sitter olika sorts wallies, blommor, dinosaurier, vilda djur, tama djur..

På andra sidan är sovdelen, och på  tjejens sida har jag satt wallies med prinsessor och fjärilar över hennes säng, och på killens sida sitter wallies med bilar och tillbehör.

I mitten av rummet på sovdelen har vi ställt ett Lack bord från IKEA (litet fyrkantigt) och fyra små stolar, så det även där "bryter av" lite.

Som tips istället för wallies till din stora tjej finns massor av fina väggdekorationer på http://www.dekorlandet.se/, där har jag köpt flera som hänger i vår 4-årings rum.
    Det piffar verkligen upp hela rummet
    Annars har dom fina stora väggdekaler på Hornbach ifall du har nåt sånt varuhus i närheten?

• spidermanmamman

Kan du inte måla väggarna i gult, orange, lime tex och köpa fina säng himlar (hmm så skriver man inte)
    Vet att toysarús (hehe jag kan inte skriva idag) har fina, prinssess o iaf förut spiderman el nalle puh.

Eller så köper du en låg våningsäng, ställer den mitt i rummet o på ena sidan, nedre sätter du en hård skiva o på andra sidan på övre sängen upp till taket en skiva. Så sover tjejen uppe o killen nere. Då har du delat av rummet.

Eller så fäster du en gardin i mitten av rummet som man kan dra för om man vill.

• spidermanmamman

Kan du inte måla väggarna i gult, orange, lime tex och köpa fina säng himlar (hmm så skriver man inte)
    Vet att toysarús (hehe jag kan inte skriva idag) har fina, prinssess o iaf förut spiderman el nalle puh.

Eller så köper du en låg våningsäng, ställer den mitt i rummet o på ena sidan, nedre sätter du en hård skiva o på andra sidan på övre sängen upp till taket en skiva. Så sover tjejen uppe o killen nere. Då har du delat av rummet.

Eller så fäster du en gardin i mitten av rummet som man kan dra för om man vill.

• Meli

Kör vita eller neutrala väggar. Och sen kanske mörkblått och rött. Så kan du köra samma textilier eller matchande, fast då rött och blått. Eller rosa och ljusblått kanske.

Tyckte idéen med våningsängen som delar av var bra, om rummet är stort nog för att delas av.

• minimalin

Är i samma sits faktiskt.. min flicka fyller 5 år och pojken är 1,5 år.. de ska ha ett gemensamt sovrum med våningssäng och sedan ett lekrum..
    Lekrummet är blått, men sovrummet lavendel färgat.
    Funderar på att måla båda rummen i ljusgult typ och sen dekorera med väggmålningar för att båda ska få en mer personlig prägel på rummet..

• fru Ingeborg

Är i nästan samma sits.. Har en pojk 2½år och en nyfödd tjej. Vi tänkte att de ska dela rum ett par år och målade grönt och tänker lite djungeltema.. Går ju att komplettera med både tjejigt och killigt till... inte klar än men lite hur vi tänkt

• Veladis

(vad är ett genussvar?)

Mina barn flicka 5½ år och pojke 3 år, har delat rum tills nu. Nu håller vi på och gör i ordning ett vindsrum åt dottern.

Rummet är avdelat ungefär såsom beskrivs ovan, med en våningsäng ut från väggen mitt i rummet. Väggarna i rummet är gula, gardinerna ljusgröna. Alla möbler i rummet är vita eller i furu. I övrigt har barnens olika sidor dekore´rats med wallies och affischer på det de gillar. Lätt att byta ut. På dotterns sida är det en hoppa-hage-matta och på sonens en bilmatta. I sänglådor under sängen finns leksaker som är bådas, som tågbana t ex.

Enkelt, men fräsch, fint och funktionsdugligt.

• vårtulpan

Veladis:
    Med genussvar menade jag att jag inte ville ha nån diskussion om värdering i typiskt tjej- och killigt, om du förstår...

Svar på tråden Hur inreda ett delat barnrum, pojke+flicka?