Spikmattor bara trams.eller?
Läs och vad tycker ni som har spikmattor?
www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5484332.ab
Läs och vad tycker ni som har spikmattor?
www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5484332.ab
Ingen som tycker att spikmattorna fungerar?
Maken använder sin spikmatta mot sin migrän. Sak samma om det är placebo eller verklig effekt men migränen blir betydligt mycket bättre när han ligger på mattan en stund.
Att den får igång blodcirkulationen är väl sant?
Sen om det i sig hjälper mot diverse olika åkommor vet jag inte.. men nåt borde det väl bara bra för?
Jag tycker iallafall det är skönt. Blir avslappnad och fryser mindre.
Trams och trams... om folk tror på saker och ting så brukar de uppleva en positiv effekt, och det är ju bra för dem. Själv skulle jag aldrig köpa en spikmatta, jag ser det bara som något som är trendigt just nu men som kommer att vara ute igen om något år eller så när de som "gått på" reklamen hittat något annat som utlovar guld och gröna skogar.
För mig funkar den utmärkt, och jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om vad nån trångsynt vetenskapsman säger om det hela. Nu används det ord som "plåga sig", "lida meningslöst", "det gör ont", blablabla... men så är det ju faktiskt inte, i alla fall inte för mig. Det sticks lite, men det gör inte ont, det gör inte att jag lider, det känns skööööönt! Så säg vad ni vill, ni vetenskapsmän, jag tycker om min spikmatta, jag ångrar inte att jag betalade flera hundralappar för den - det var ett schysst pris för något som fungerar bra.
Jag tycker om min iaf, det är avkopplande och skönt mot lite värk.
Jag tror inte att experterna har haft värk en endaste gång själva. Vet av egen erfarenhet att allt som har med massage och eller avslappning att göra är en lisa för både kropp och själ.
Spikmattan är totalt ofarlig och innehåller inga kemikalier (i allafall inte som man får i sig) till skillnad från alla värktabbletter som "experterna" så gärna talar sig varma för. Den löser säkert inte all världens problem men den är fantstisk skön. Det räcker för mig och jag tänker fortsätta njuta av den, varje sekund jag ligger där.
Är det inte konstigt att det är så lätt att klanka ner på nya ofarliga njutningsmedel men proppa kroppen full med värktabletter det höjer ingen på ögonbrynen för. De säljer för miljard belopp år efter år och man gör numera reklam för dem på tv. Hyckleri och idioti om du frågar mig.
ni som "inte bryr er om vad någon trångsint vetenskapsman säger", tycker ni det är helt ok om spikmattor säljs med vilseledande reklam och påstås bota sjukdomar utan att man har gjort minsta tester av det?
med det resonemanget kan man ju sälja vad som helst och säga att det "kan" hjälpa, för chansen finns ju även om den är minimal. Det är ändå vilseledande marknadsföring. Googlade jättesnabbt och hittade det här på en sajt som säljer mattor: * Minskar smärta
* Löser stress
* Sänker blodtrycket
* Stärker immunförsvaret
* Ökar metabolismen (förbränningen)
* Minskar inflammation
* Ökar uppbyggnad av ny vävnad
Så jo, nog finns det många som påstår saker som det inte finns täckning för.
Men jag har absolut inget emot mattorna som sådana, skulle gärna prova en själv någon gång. Fast det ser ut att göra bra ont :p
Jaha, du, giftgrodan, men nu klippte du ju bort den viktigaste delen i din citat: "Det är sannolikt att spikmattan... minskar smärta, löser stress,..."
Det står alltså _inte_ där som om det vore en otvivelaktig sanning att det är så att den minskar smärta etc.
Mot min huvudvärk/migrän och PMS-värk har spikmattan verkligen haft lindrande effekt. Och att mattan har avslappnande effekt kan nog alla användare skriva under på!
Sen att den hjälper mot allvarligare sjukdomar måste det nog forskas mer på...
Fungerar utmärkt för onda ryggar också :) Vet många som anväder dom.
Placeboefekten är väl dokumeterad och hjärnan är MYCKET duktig på att påverka vår kropp.
Det är i detta fall viktigare vad man tror än vad som verkligen händer.