• Svar på tråden Spikmattor bara trams.eller?
  • hink o spade

Ingen som tycker att spikmattorna fungerar?

• Morbid Mistress

Maken använder sin spikmatta mot sin migrän. Sak samma om det är placebo eller verklig effekt men migränen blir betydligt mycket bättre när han ligger på mattan en stund.

• Eima

Att den får igång blodcirkulationen är väl sant?
    Sen om det i sig hjälper mot diverse olika åkommor vet jag inte.. men nåt borde det väl bara bra för?
    Jag tycker iallafall det är skönt. Blir avslappnad och fryser mindre.

• Butterscotch

Trams och trams... om folk tror på saker och ting så brukar de uppleva en positiv effekt, och det är ju bra för dem. Själv skulle jag aldrig köpa en spikmatta, jag ser det bara som något som är trendigt just nu men som kommer att vara ute igen om något år eller så när de som "gått på" reklamen hittat något annat som utlovar guld och gröna skogar.

• Fanndis

För mig funkar den utmärkt, och jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om vad nån trångsynt vetenskapsman säger om det hela. Nu används det ord som "plåga sig", "lida meningslöst", "det gör ont", blablabla... men så är det ju faktiskt inte, i alla fall inte för mig. Det sticks lite, men det gör inte ont, det gör inte att jag lider, det känns skööööönt! Så säg vad ni vill, ni vetenskapsmän, jag tycker om min spikmatta, jag ångrar inte att jag betalade flera hundralappar för den - det var ett schysst pris för något som fungerar bra.

• sakoline

Jag tycker om min iaf, det är avkopplande och skönt mot lite värk.

• CinnamonGirl

Jag tror inte att experterna har haft värk en endaste gång själva. Vet av egen erfarenhet att allt som har med massage och eller avslappning att göra är en lisa för både kropp och själ.

Spikmattan är totalt ofarlig och innehåller inga kemikalier (i allafall inte som man får i sig) till skillnad från alla värktabbletter som "experterna" så gärna talar sig varma för. Den löser säkert inte all världens problem men den är fantstisk skön. Det räcker för mig och jag tänker fortsätta njuta av den, varje sekund jag ligger där.

Är det inte konstigt att det är så lätt att klanka ner på nya ofarliga njutningsmedel men proppa kroppen full med värktabletter det höjer ingen på ögonbrynen för. De säljer för miljard belopp år efter år och man gör numera reklam för dem på tv. Hyckleri och idioti om du frågar mig.

Someday my ship will come in, but with my luck I'll be at the airport.
  • giftgrodan
    CinnamonGirl skrev 2009-07-08 23:59:17 följande:
    Jag tror inte att experterna har haft värk en endaste gång själva. Vet av egen erfarenhet att allt som har med massage och eller avslappning att göra är en lisa för både kropp och själ. Spikmattan är totalt ofarlig och innehåller inga kemikalier (i allafall inte som man får i sig) till skillnad från alla värktabbletter som "experterna" så gärna talar sig varma för. Den löser säkert inte all världens problem men den är fantstisk skön. Det räcker för mig och jag tänker fortsätta njuta av den, varje sekund jag ligger där. Är det inte konstigt att det är så lätt att klanka ner på nya ofarliga njutningsmedel men proppa kroppen full med värktabletter det höjer ingen på ögonbrynen för. De säljer för miljard belopp år efter år och man gör numera reklam för dem på tv. Hyckleri och idioti om du frågar mig.
    Det är väl ingen som har sagt att det behöver vara dåligt med spikmatta, MEN man ska inte påstå att det botar migrän, premenstruella störningar, impotens, övervikt och astma, utan att ha ordentliga vetenskapliga belägg för det. Att det kan verka endorfinframkallande verkar ju de flesta vara överens om.
  • giftgrodan

ni som "inte bryr er om vad någon trångsint vetenskapsman säger", tycker ni det är helt ok om spikmattor säljs med vilseledande reklam och påstås bota sjukdomar utan att man har gjort minsta tester av det?

• Fanndis
    giftgrodan skrev 2009-07-09 00:04:27 följande:
    ni som "inte bryr er om vad någon trångsint vetenskapsman säger", tycker ni det är helt ok om spikmattor säljs med vilseledande reklam och påstås bota sjukdomar utan att man har gjort minsta tester av det?
    Men vem har nånsin sagt att "den här spikmattan som vi säljer botar det här och det här och det här"?

Vad jag vet så har de som marknadsför spikmattorna bara sagt att mattan _kan_ hjälpa mot olika saker. Det är inte riktigt samma sak.
  • sakoline
    giftgrodan skrev 2009-07-09 00:04:27 följande:
    Jag har aldrig sett sådan reklam... Jag har inget att bota, det är bara skönt :)
  • giftgrodan

med det resonemanget kan man ju sälja vad som helst och säga att det "kan" hjälpa, för chansen finns ju även om den är minimal. Det är ändå vilseledande marknadsföring. Googlade jättesnabbt och hittade det här på en sajt som säljer mattor: * Minskar smärta
    * Löser stress
    * Sänker blodtrycket
    * Stärker immunförsvaret
    * Ökar metabolismen (förbränningen)
    * Minskar inflammation
    * Ökar uppbyggnad av ny vävnad

Så jo, nog finns det många som påstår saker som det inte finns täckning för.

Men jag har absolut inget emot mattorna som sådana, skulle gärna prova en själv någon gång. Fast det ser ut att göra bra ont :p

• Fanndis

Jaha, du, giftgrodan, men nu klippte du ju bort den viktigaste delen i din citat: "Det är sannolikt att spikmattan... minskar smärta, löser stress,..."

Det står alltså _inte_ där som om det vore en otvivelaktig sanning att det är så att den minskar smärta etc.

• giftgrodan
    Fanndis skrev 2009-07-10 22:45:11 följande:
    Jaha, du, giftgrodan, men nu klippte du ju bort den viktigaste delen i din citat: "Det är sannolikt att spikmattan... minskar smärta, löser stress,..." Det står alltså _inte_ där som om det vore en otvivelaktig sanning att det är så att den minskar smärta etc.
    Nej, så stod det INTE på den sidan jag hämtade citatet från.

Kolla här t ex: sportkost.nu/klader-accessoarer/Shakti-Spikmatta.htm

www.lifeport.se/Shaktimattan.aspx
  • CinnamonGirl
    giftgrodan skrev 2009-07-09 00:03:01 följande:
    Det är väl ingen som har sagt att det behöver vara dåligt med spikmatta, MEN man ska inte påstå att det botar migrän, premenstruella störningar, impotens, övervikt och astma, utan att ha ordentliga vetenskapliga belägg för det. Att det kan verka endorfinframkallande verkar ju de flesta vara överens om.

Mot min huvudvärk/migrän och PMS-värk har spikmattan verkligen haft lindrande effekt. Och att mattan har avslappnande effekt kan nog alla användare skriva under på!

Sen att den hjälper mot allvarligare sjukdomar måste det nog forskas mer på...

Someday my ship will come in, but with my luck I'll be at the airport.
  • Mizz Marlene

Fungerar utmärkt för onda ryggar också :) Vet många som anväder dom.

• M C

Placeboefekten är väl dokumeterad och hjärnan är MYCKET duktig på att påverka vår kropp.
    Det är i detta fall viktigare vad man tror än vad som verkligen händer.

Svar på tråden Spikmattor bara trams.eller?