• Kissekatt

Katt som glömmer tvätta bakdelen

Vi har en katt som är 10 år. Hon har aldrig varit känd för sin intelligens om man uttryker sig diplomatiskt....Problemet är att hon helt enkelt glömmer bort, eller struntar i eller jag vet inte, att tvätta sig på bakre delen av kroppen. Detta resulterar ju i att hennes päls där bak både blir fet och alldeles tovig. Vi badar henne när det är illa och kardar ut tovor, men det gör såklart ont och det är en kamp varje gång.
    Så jag undrar om någon har en idé hur man ska få kattskrället att sköta om sin egen päls bättre. Det är ju inte så att hon inte kan. Framkroppen är hon väldigt noga med. Hon slickar sig även i baken, så det beror inte på att hon inte når....
    Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Katt som glömmer tvätta bakdelen
  • Joico

Lära en katt hygien... *funderar*. Nepp, går int ska vara om du smetar nåt i pälsen så hon måste ta bort det, men de verkar ju elakt. Bada henne och använd balsamspray?

• kodoktorn

Hon är inte väldigt tjock? Tjocka katter brukar inte komma åt att tvätta bakdelen.

• Bilancia

Smörj in bakdelen med nåt gott? Så att hon liksom inte kan sluta slicka bort det, då kanske poletten trillar ner?

• CTMT

Jag hade nog börjat med att ta katten till en veterinär och se till att raka bort det värsta på/runt bakdelen. Där kanske är svårt att komma åt om där är mycket päls och katten kanske har "tröttnat"? Se till att få bort överflödig päls och "dutta" sen lite kattmynta runt bakdelen :)

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • skorpionen80

Klipp pälsen = inga tovor = ingen kamp.

• Lusthan

Vi har en sån herre här hemma också. Bakdelen går liksom inte, rumpan ja men baken på ryggen vägrar han. Vi har tre andra katter som klarar det fint oavsett hur överviktiga de kan bli i perioder och de vägrar dessutom hjälpa till att tvätta han där. Han måste vara extremt äcklig. Nu är han inte så långhårig så han blir enbart fet och äcklig i pälsen.

Men vi borstar och tvättar med jämna mellanrum. Han är fyra år gammal och har han inte tvättat sig där innan så lär han nog inte lära sig heller så vi får göra det åt han antar jag. :)

• Åsa Ystad

När vår katt är för tjock tvättar hon sig inte uppe på ryggen vid svansroten. Vi brukar hjälpa henne lite och när hon gått ner några kilon klarar hon det själv igen.

Svar på tråden Katt som glömmer tvätta bakdelen