• ladymadonna

Trånga tårkanaler

Min son är 6 mån och har sedan födseln haft problem med ett öga som hela tiden rinner och rinner. BVC menar att detta beror på att hans tårkanal är för trång och att detta inte är ovanligt och oftast rättar till sig innan 1-årsåldern. Detta är jag helt med på, hade själv samma problem när jag var bebis. Men det jag undrar är varför det hela tiden blir så varigt och geggigt i ögat. Är det normalt? Vi torkar hans öga jätteofta, men tårvätskan blir gul och kladdig direkt. Sonen har nästan ständigt kladd i ögonfransarna. Nån som kan ha en aning om vad det beror på?

Andra erfarenheter av trånga tårkanaler?

• Svar på tråden Trånga tårkanaler
  • Kya

jag har inte haft det problemet själv med mitt barn, men en vän till mig hade/har ett barn med trånga tårkanaler. det har i stort sett rättat till sig nu, men det var precis som du beskrev det, geggigt i ögat jämt. det hör nog till det trånga.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • SaT

Min son hade det på båda ögonen. Det började nog avta efter sex månaders ålder. Nu är han 2 1/2 och han är fortfarande känslig när han blir förkyld, blir lätt kladdig i ögonen då.

• 20082011

Mina tvillingtjejer hade så i vänstra ögat.
    Ena tjejen försvann det fort på men andra har fortfarande det.
    Hon är snart 11 månader nu.

Det ser ju inte trevligt ut, och känns nog inte trevligt för henne.
    Försöker rengöra men det kommer ju tillbaka efter nån minut.
    Hoppas verkligen det försvinner snart.
    Och BVC säger bara att det försvinner innan 1 års åldern, men hon är ju snart 1

• seglaren

Det beror helt enkelt på att tårvätskan annars skulle runnit ut genom tårkanalen, hos ert barn ansamlas den i ögat istället eftersom tårkanalen är för trång. Om det blir missfärgat kan det vara en infektion. Vår dotter hade det också när hon föddes, men det försvann efter ett par veckor. Man kan massera över tårkanalen (med ett rentvättat finger). Massera då precis mellan ögat och näsroten. Då brukar "klegget" tömma sig och det blir lättare för tårvätskan att rinna ut. Om man torkar för ofta i ögat kan det irritera och då bildas bara mer tårvätska som ansamlas och inte kan rinna bort.

• ladymadonna
    seglaren skrev 2009-07-07 22:17:00 följande:
    Om man torkar för ofta i ögat kan det irritera och då bildas bara mer tårvätska som ansamlas och inte kan rinna bort.
    Ja, där har du ju en poäng. Jag kanske helt enkelt torkar FÖR ofta. Måste nog också bli bättre på att massera.
  • Hjärtat86

Åh jag är inte ensam! Min lilla tjej har samma problem. Jag måste oxå bli bättre på att massera. :)

• heidi021

Hej!
    Min son blir 3 månader den19:de, han har varit väldigt geggig i ögat idag.
    Imorse när vi vakna så försökte han klia sig själv i ena ögat, precis där det är gegga.
    Då torka jag bort det men det har bara kommit mer och mer idag och nu börjar han bli lite röd. Men han verkar inte vara besvärad över det nu eftersom han ler o skrattar som vanligt. Men kan det vara en infektion eller har han också trånga tårkanaler ?

• Kya
    heidi021 skrev 2009-07-14 17:27:08 följande:
    Hej! Min son blir 3 månader den19:de, han har varit väldigt geggig i ögat idag. Imorse när vi vakna så försökte han klia sig själv i ena ögat, precis där det är gegga. Då torka jag bort det men det har bara kommit mer och mer idag och nu börjar han bli lite röd. Men han verkar inte vara besvärad över det nu eftersom han ler o skrattar som vanligt. Men kan det vara en infektion eller har han också trånga tårkanaler ?
    blir det rött tycker jag du ska ringa BVC så de får titta på det. hellre ta det säkra före det osäkra och få en bedömning på det.
  • heidi021

aa, jag ska ringa imorgon på en gång.. Men tänkte bara om jag ska massera hans öga idag.. det kanske hjälper.

Kya skrev 2009-07-14 17:28:28 följande:
    blir det rött tycker jag du ska ringa BVC så de får titta på det. hellre ta det säkra före det osäkra och få en bedömning på det.
  • Kya
    heidi021 skrev 2009-07-14 17:34:18 följande:
    aa, jag ska ringa imorgon på en gång.. Men tänkte bara om jag ska massera hans öga idag.. det kanske hjälper. Kya skrev 2009-07-14 17:28:28 följande:
    näe, låt bli att göra det innan du vet vad det är. om det är en vagel eller ögoninfektion så är det inte så snällt mot bebisen att du är där och masserar och gnuggar.
  • heidi021
    Kya skrev 2009-07-14 17:36:47 följande:
    näe, låt bli att göra det innan du vet vad det är. om det är en vagel eller ögoninfektion så är det inte så snällt mot bebisen att du är där och masserar och gnuggar.
    Näe, ja kom på de också sen.. De kanske blir tom värre om man masserar
  • Kya
    heidi021 skrev 2009-07-14 18:38:06 följande:
    Näe, ja kom på de också sen.. De kanske blir tom värre om man masserar
    precis, vi vet ju inte vad det är än... det skadar inte att du låter bli det i några timmar, bvc har säkert en tid åt dig imorgon.
Svar på tråden Trånga tårkanaler