• Mamma och Mor

Normalt att blöda näsblod ofta vid graviditet?

Väntar mitt andra barn och mycket känner jag igen från förra gången jag var gravid.
    En nytillkommen grej är dock näsblod. Från att tidigare ha blött näsblod väldigt sällan, så har jag nu näsblod minst en gång i veckan. Har det väl börjat blöda så kan det fortsätta så i närmare 5-10 minuter. Vid senaste kontrollen av hb så visar det sig att det sjunkit från 135 till 121.

Är det normalt att blöda näsblod under graviditeten eller borde jag vara lite orolig över detta?

Har läkartid om en vecka och ska ta upp detta med näsblodet då men vill gärna höra om några här har erfarenheter/åsikter om det är att räkna som normalt eller inte.

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • Svar på tråden Normalt att blöda näsblod ofta vid graviditet?
  • Bling

Ja det är det!! Kommer inte ihåg varför dock... Skörare slemhinnor??

• Ceciliaaa

Jag har näsblod jätteofta, förra veckan hade jag 4 dagar i rad. Också extremt mycket som aldriv verkade vilja sluta..

Läste i min bok från mvc att det har med att göra att slemhinnorna blir sköra och blodkärlen vidgas och därmed lättare att brista = näsblod :)

• Ellisizza

Det är vanligt med näsblod. Jag har också så under graviditeten.

Ett tips för att stoppa näsblod som inte vill sluta (Fick det av en överläkare då jag fick åka in och bränna för att näsbodet aldrig gav med sig).

1. Spraya en bomullstuss med nässpray så att den blir fuktig över hela och stoppa i näsborren. Låt sitta ett tag, kanske 20-30 min eller längre beroende på hur mkt det blöder.

2. Ta en ny tuss och spraya den fuktig med näsolja (nozoil) och låt den sitta i näsborren ett tag.

Detta har alltid funkat bra för mig och fördelen är att man slipper att det rinner en massa blod, det brukar sluta snabbt och det blir inte en massa blodskorpor i näsan som kan riva upp igen när man snyter sig.

Tyckte det var jättekonstigt att man skulle använda nässpray för det kan man ju börja blöda av men läkaren förklarade att sprayen drar ihop blodkärlen vilket gör att blödningen slutar snabbare. Använder man det mycket kan det ju däremot göra slemhinnorna sköra så att man lättare får näsblod.

Svar på tråden Normalt att blöda näsblod ofta vid graviditet?