• Sweetp

Vår ena hund fick nåt anfall... Vad kan det vara?

Jag och gubben grejjade i köket när vi plötsligt hörde ena hunden krafsa på golvet i grovhallen. Vi tittade dit och ser henne sittandes med vinglande framben och huvudet dinglande av och an och ögon rullade i ögonhålorna som flipperbollar. Detta såg riktigt otäckt ut! Några minuter senare är allt som vanligt igen. Vi ringde veterinär som sa att vi skulle avvakta. Några timmar senare fick hon ett anfall igen, fast mycket lindrigare, när vår andra hund försökte peppa henne till lek. Nu stod hon stilla men på vingliga ben och blicken flackade fram och tillbaks. Kan det vara en hjärnblödning eller propp? Eller är risken störst att detta är cancerrelaterat? Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vår ena hund fick nåt anfall... Vad kan det vara?
  • Spiro

Ren gissning: låter ju lite epilepsi-aktigt? Vad konstigt att veterinären sa åt er att avvakta...

• JAG är BÄST
    Spiro skrev 2009-07-07 22:58:50 följande:
    Ren gissning: låter ju lite epilepsi-aktigt? Vad konstigt att veterinären sa åt er att avvakta...
    Tänkte precis säga samma sak.
  • Ceciliaaa

Jag tycker också det låter lite som epilepsi :S
    Ring veterinären igen om det händer fler gånger, man vet ju aldrig vad det kan vara.. Hoppas det inte är något allvarligt iaf :(

• Character

som du säger TS det låter som en propp eller hjärnblödning det låter mest troligt på din beskrivning! epilepsi är inte så då ligger hundarna och bara skakar och inte rör sig och det kan ta ungefär 20min innan det går över eller längre.

hoppas det inte kommer tillbaka!

• Character

för när man mamma fick en propp så vimlade hon med ögonen oxå för hon hade så jävla ont!

• Sweetp

Hon är gammal vår flikka, 11 år. Rent instinktivt känner jag att det är nåt allvarligare än EP, men hoppas väl att det bara är lindrig EP. Vi håller ett vaksamt öga på henne nu för att se om det händer igen... Om det nu är EP. Vad gör man åt det? Och hur kan det komma så plötsligt utan någon som helst förvarning? Hon har aldrig haft nåt liknande förut... Tyckte också att det var mycket märkligt att vi bara skulle avvakta... Men jag lovar att det blir illfart till veterinär om nåt mer händer...

• Character

lutade hunden med huvudet till vänster?

• Sweetp

Vid propp eller blödning är det väl bara avlivning som gäller, eller?! Ingen livskvalité för vovva att få anfall hela tiden... Vill absolut inte att hon ska lida och ha ont!

• Sweetp
    Character skrev 2009-07-07 23:06:23 följande:
    lutade hunden med huvudet till vänster?
    Tiltade det fram och tillbaka samtidigt som ögonen rullade runt i ögonhålorna... Riktigt läskigt att se... Hurså?
  • Character

"Äldre hundar kan få något som påminner om en hjärnlödning. De kan bli vingliga, gå i cirkel, luta huvudet åt ena sidan. De brukar dessutom ha onormala ögonrörelser. I många fall varar detta tillstånd någon vecka för att sedan gå över. Det finns inget som tyder på att hunden har ont men självklart är det obehagligt när hela världen gungar och snurrar. Om de får denna typ av "anfall" återkommande och ofta får man nog överväga vad som är bäst".

• Joico

Jag känner en hund som har epilepsi, hon får medicin vid anfall

• Rottis77

Med tanke på hundens ålder skulle jag gissa på en mindre hjärnblödning.

Tror inte att det är ep, för då trillar dom och krampar, behöver dock inte gå så lång tid innan dom är på benen igen, men dom står aldrig upp.

Får hon fler anfall bör du kolla upp det hos vet.

• Sweetp

Tack ska ni ha för alla inlägg...

Vovva har inte fått några fler "anfall" sedan den 7e då hon fick två. Ett kraftigare och ett mindre några timmar senare. Hon verkar må bra sånär som på att jag tycker att hennes balans har blivit sämre. Annars är hon lika matglad, social oc promenadgalen som vanligt. Känns ändå som att det får bli ett veterinärbesök för att göra en röntgen av skallen... Någonting säger mig att det var hjärnblödning vovva fick och det är inte att leka med. Vill som sagt inte att hon ska lida... Vår älskade Trixie...

• Impega

Måste bara berätta att hundar INTE behöver ramla omkull och krampa vid epilepsi. Det finns olika sätt att få ep-anfall på. En del hund stannar bara upp en sekund och blir okontaktbara vid anfall och en del hundar har svårare anfall. Jag har själv en hund med epilepsi som vinglar omkring några sekunder vid anfall och sen kan stå och glo frånvarande några sekunder efter anfall för att sen vara som vanligt igen. Dock väldigt trött.

Svar på tråden Vår ena hund fick nåt anfall... Vad kan det vara?