• Yla

Bada i sjön med 7 månaders...

Skulle ni bada i sjön med era 7 månaders? Badtemp 25 grader.

Mina (tvillingar) har aldrig badat under 30 grader och jag kommer nog att hålla mig till barnpoolen... men en vän till mig har en son som är lika gamal som mina och badade ute i sjön med honom... nu är han iof jätte förskyld pga av de...

• Svar på tråden Bada i sjön med 7 månaders...
  • kafferast

Ja, förutsatt att den inte är listad som olämplig på något sätt. vet inte var man hittar dessa guider, såna där som talar om ifall vattnet är tillräckligt rent å sånt.

• Kya

ser inget problem med det, man ser bara till att vara ordentligt förberedd. ha torra handdukar med sig, och ombyte av kläder så man byter direkt om till torra kläder när man har badat klart. barnet visar ju tydligt om det inte gillar att bada, annars är det bara att bada på.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • LMH33

Tycker det är lite tidigt faktiskt. Babysimförbundet rekommenderar inte badtemperaturer under 32 grader. Dessutom kan det finnas bakterier i vattnet i sjön som ju en sån liten kan vara extra känslig för. Och dessutom ska så små inte vara i solen alls, och det är svårt när man badar.

• Mälaröbo

Ser inga problem att plaska lite med en liten så länge de gillar det själva. Man blir heller inte sjuk av kyla, det är en gammal myt.
    Om du redan bär på smitta kan det möjligtvis bryta ut, men man blir som sagt inte sjuk av själva badet.

• Ord blind

Bebis drygt 5 månader badar här. Svalkar. Man behöver ju inte plaska omkring hur länge som helst utan mer ett dopp och få ner temperaturen i kroppen lite. Verkar uppskattas!

• festia

Man blir inte förkyld av att bli kall, det är bakterier som orsakar förkylning

• Miss Snowwhite

Hmm.. Svaret är nej mitt barn fick inte bada ute förra sommaren därimot den här sommaren (nu närmar han sig två)
    Därimot har jag en granne dom badade ute i sjön med sin ca5-6 månader gammla bebis. så alla gör ju olika.

• advent

Min son är 8 månader och älskar att bada, hemma, i havet och i sjön!

Han skrattar och ler för fulla muggar när han doppas i vatten, skvätter med benen och plaskar! Men visst är det en kortare stund och jag har stenkoll så han inte tycker det är kallt eller obehagligt. Håller inte hela kroppen under vatten en längre stund.

Så länge han tycker om det tycker jag själv det är jättekul!

• zigzig

Man blir inte förkyld av att vara kall. Det är nog mer skit i en pool (speciellt om den är varm typ 30 grader) än i en sjö. Så bada i en sjö vid 7 månaders ålder låter helt ok för mej.

• Thegran

vi satte upp parasollet en bit ut i vattnet, och lät dottern plaska på grunt vatten. hon hade toppenkul, och på grunt är det ju jättevarmt om solen värmer!

• Tillde

Min 11månaders älskar att bada i havet och där är det då inga 25grader. Han har bara badat i badkaret i varmt vatten innan men nu under sommaren har han fått bestämma själv om han vill krypa ner i vattnet eller om han vill vara på stranden och ungen är som en SÄL och vill bara bada bada och bada! han får bada mycket men jag tar upp honom och värmer honom emellanåt, ger fika och smörjer, tar på och av kläder mm.

Har bara läst ts. menar du att det skulle vara oansvarigt av föräldrarna att låta barnet bada i sjön?? Herregud vad oansvarig jag är isåfall och min lille kille som mår så grymt jäkla bra och lever loppan nu på västkusten, kanske skulle tagit med mig badkaret istället! Jeeez vad överspänt allt ska vara nuförtiden, låt folk göra som de vill, bara för att du gör på ett visst sätt så betyder inte det att det är universallösningen som är RÄTT!

• Ord blind
    festia skrev 2009-07-08 00:50:57 följande:
    Man blir inte förkyld av att bli kall, det är bakterier som orsakar förkylning
    Virus (besserwisser)
  • Yla
    Tillde skrev 2009-07-08 08:50:21 följande:
    Min 11månaders älskar att bada i havet och där är det då inga 25grader. Han har bara badat i badkaret i varmt vatten innan men nu under sommaren har han fått bestämma själv om han vill krypa ner i vattnet eller om han vill vara på stranden och ungen är som en SÄL och vill bara bada bada och bada! han får bada mycket men jag tar upp honom och värmer honom emellanåt, ger fika och smörjer, tar på och av kläder mm.Har bara läst ts. menar du att det skulle vara oansvarigt av föräldrarna att låta barnet bada i sjön?? Herregud vad oansvarig jag är isåfall och min lille kille som mår så grymt jäkla bra och lever loppan nu på västkusten, kanske skulle tagit med mig badkaret istället! Jeeez vad överspänt allt ska vara nuförtiden, låt folk göra som de vill, bara för att du gör på ett visst sätt så betyder inte det att det är universallösningen som är RÄTT!
    Jösses!!!!!!

Har jag nämt att de skulle vara oansvarligt?????? Nepp, men de är bra många grader kallare i sjön/havet än vad deras kroppstemp är, och ett barn har svårt att hålla kroppstemp innan ett års ålder!!!!!!!!!!
    Jag skulle inte göra de iaf!
  • Mälaröbo
    Yla skrev 2009-07-08 13:33:10 följande:
    Jösses!!!!!!Har jag nämt att de skulle vara oansvarligt?????? Nepp, men de är bra många grader kallare i sjön/havet än vad deras kroppstemp är, och ett barn har svårt att hålla kroppstemp innan ett års ålder!!!!!!!!!!Jag skulle inte göra de iaf!
    Ehh...jo nu gjorde du just det...
  • nelli08

Min dotter är 11 månader & har badat i 26-27 grader

• festia

Ord blind skrev 2009-07-08 10:38:01 följande:

Virus (besserwisser)
    Åh, jag kom på mitt misstag efter jag skrivit
  • Ord blind
    Åh, jag kom på mitt misstag efter jag skrivit
    :)
  • queenofangels

min dotter får bada i sjö, poll, hennes plaskpool m.m man märker om hon fyser. men hon älskar att bada. tar man upp henne försöker h kravla ner i vattnet igen. alltid stenkoll på henne. varför skulle inte hon få bada? har aldrig blivigt sjuk av de o på badhuset är de inga 32 grader i bebispoolen här så.

man märker ju på dom om dom fryser o inte vill. så självklart får min dotter bada. hon är snart 8 mån

Svar på tråden Bada i sjön med 7 månaders...