• aero

Är Danmark dyrt?

Hej! Jag ska åka till Danmark snart med familjen, därför undrar jag - är allt dyrt i danmark eller finns det något som är värt att handla?
    Alkohol är inte intressant men vill gärna veta om maten är dyr.
    Diesel är också av intresse.

• Svar på tråden Är Danmark dyrt?
  • vackrastarflow

Enligt en ny undersökning är Danmark det näst dyraste landet att turista i, i hela världen, efter Japan. Tyvärr vet jag inte vem som utförde undersökningen så jag kan inte länka till nåt...
    Men ja, Danmark är jättedyrt i år. Dock så funderar flera danska städer att sänka priser för svenskar eftersom de förlorar så många turister i år, just pga valutan.

• Frusna flickan

Ja med denna kurs hade jag aldrig valt att turista i Danmark just denna sommar. Man får betala för 1½ person per person varje gång man blir hungrig bara pga kursen. Kan nog inte rekommendera annat än möjligtvis alkohol att köpa av samma skäl. Tyvärr.........

• Frusna flickan

Danmark har för övrigt alltdi varit känt för sin svindyra bensin men nu är det ju dyrt även i Sverige. Maten har förr hållt svenska priser ungefär men är dyrare nu.

• Lundby87

deras kr är ju bra mycket mer värd jämfört med våran så många av våra grannländer kommer och handlar hos oss då dem kan spara och få det dem tänkt sig till nästan halva priset här. sen så har dem samma sortiment som oss i mycket

• vackrastarflow
    Lundby87 skrev 2009-07-08 00:43:53 följande:
    deras kr är ju bra mycket mer värd jämfört med våran så många av våra grannländer kommer och handlar hos oss då dem kan spara och få det dem tänkt sig till nästan halva priset här. sen så har dem samma sortiment som oss i mycket
    ja det går bra för systembolaget här i Helsingborg. för det första handlar helsingborgarna där själva eftersom det inte lönar sig att åka till dk längre, och sen kommer danskarna över och handlar! helt otroligt.
  • aero

Det får bli att ta med mat dit då. Ska bo i stuga så man får ta och laga lite själv.

• Aqua ros

Vi brukar hyra hus i Danmark varje sommar men i år så blir det inte så,
    jätte tråkigt då vi ÄLSKAR Danmark men som andra skrev så är det väldigt dyrt nu.

Hoppas att vi kommer dit nästa sommar

♥~*~♥ Längtan ♥~*~♥
  • drever

ja det är dyrt åtminstonde mat osv

• Ronjas mamma

Jag bor i danmark och kan bekräfta som alla säger det är dyrt, ska ni i tivoli så undersök med resbyrå hemma i sverige vet att vissa har samarbete med Svenska resebyråer och ger rabatt pga den höga kuresen men det är inte så att man får rabatt här över när man är här bara för att man är svensk..
    Danmark ligger som tredje dyraste land i världen att bo och leva i ...
    Till gängäld har vi enormt utbud i ekologiska varor och de är som regel mycket billigare här än i Sverige.
    Hoppas ni får en bra semmester.

• vackrastarflow

Ronjas mamma skrev 2009-07-08 15:01:04 följande:

Jag bor i danmark och kan bekräfta som alla säger det är dyrt, ska ni i tivoli så undersök med resbyrå hemma i sverige vet att vissa har samarbete med Svenska resebyråer och ger rabatt pga den höga kuresen men det är inte så att man får rabatt här över när man är här bara för att man är svensk.. Danmark ligger som tredje dyraste land i världen att bo och leva i ... Till gängäld har vi enormt utbud i ekologiska varor och de är som regel mycket billigare här än i Sverige. Hoppas ni får en bra semmester.
    det räcker oftast att man visar färje/brobiljett i luckan för att få rabatten.
Svar på tråden Är Danmark dyrt?