• moontrip

Recept på deg man kan frysa?

Vet att jag sett ett recept med deg som man kan frysa och lägga i ugnen på morgonen. Någon som känner till ett sådant recept? Jag har googlat lite, men jag hittar bara att man kan baka degen, frysa den och sedan jäsa den. Det vore ju bättre om man kan frysa den först och sedan bara grädda den. Som bake-off bröd helt enkelt.

Någon som känner till ett sådant recept?

• Svar på tråden Recept på deg man kan frysa?
  • SandraLinnea

Beror på vad du ska ha för deg. Men jag gissar mig till att du pratar om bröd.

Dom flesta degar som har jäst i sig kan man frysa och baka av vartefter.
    Då jäser du degen färdigt, styckfryser dem och lägger i påsar. Sen är det bara att ta fram och grädda när du känner för.

För enkelhetens skull så här är ett recept från google.

Ungefär 12 bullar
    Ugn 240-250 grader
    5 dl vatten
    1 dl mjölk
    1/2 paket jäst
    2 tsk salt
    1 msk honung
    11 dl vetemjöl
    1,5 dl grahamsmjöl (det går att göra med bara 12,5 dl vetemjöl och inget grahamsmjöl om man vill)
    mjöl till utbakning

Lös upp jästen i vattnet och mjölken (vätskan ska vara fingervarm) Häll i resten av ingredienserna och rör ihop till en lös deg Strö lite mjöl över och låt jäsa i 1-1,5 timme Tippa upp degen på en mjölad bänk, strö över mer mjöl och klappa till Skär upp i lagom stora bitar (degen brukar vara ganska kladdig, så mjöla förslagsvis kniven också) Grädda i knappt 20 minuter Låt svalna utan handduk

Tips, i stället för att grädda bullarna direkt kan man lägga dom på bakplåtspapper i frysen och sen packa dom i påsar när dom har frusit. Sen är det bara att ta fram så många man vill ha och grädda som bake off-bröd när det passar. Eftersom degen är lös brukar bullarna se ganska tilltufsade ut när man lägger dom på plåten, men det brukar alltid bli ok i slutändan i alla fall.

• moontrip

Precis vad jag sökte! Tusen tusen tack! (Har googlat järnet själv utan att hitta..)

Svar på tråden Recept på deg man kan frysa?