• Shorona

Få kattungar rumsrena?

Behöver lite hjälp nu.
    Har tre små charmtroll på 11 veckor här hemma. En av dom har blivit rumsren men dom andra två envisas med att kissa och bajsa i hallen och i duschen.
    Spelar ingen roll att jag sätter dom i lådan direkt om jag ser att dom är på fel ställe. Har även gjort rent ordentligt varje gång och även sprayat med Fy-spray. Men det funkar inte.

Så alla tips mottagets tacksamt!

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Svar på tråden Få kattungar rumsrena?
  • skorpionen80

Skärma av så de inte har så stort utrymme. Sen brukar Mamman sköta resten ;)

• Shorona
    skorpionen80 skrev 2009-07-08 08:43:12 följande:
    Skärma av så de inte har så stort utrymme. Sen brukar Mamman sköta resten ;)
    Oj, dom har ju hela huset att springa på....

Mamman blev knäpp under dräktigheten... hon bara diar ungarna, resten av tiden avskyr hon dom som pesten....
  • skorpionen80
    Shorona skrev 2009-07-08 08:44:24 följande:
    Oj, dom har ju hela huset att springa på.... Mamman blev knäpp under dräktigheten... hon bara diar ungarna, resten av tiden avskyr hon dom som pesten....
    Har hon varit så sen de föddes? Om det kommer först nu så är det normalt, de stöter bort sina ungar för att få ungarna att klara sig själva.

Det kan ju vara så att ungarna inte hinner till lådan om den står långt borta! De har ju inte blåskontroll som en vuxen katt, precis som människobarn.
  • Shorona
    skorpionen80 skrev 2009-07-08 08:47:01 följande:
    Har hon varit så sen de föddes? Om det kommer först nu så är det normalt, de stöter bort sina ungar för att få ungarna att klara sig själva. Det kan ju vara så att ungarna inte hinner till lådan om den står långt borta! De har ju inte blåskontroll som en vuxen katt, precis som människobarn.
    Hon har vart så sen kattungarna föddes... Hon har tagit hand om dom, gjort rent dom och diat dom men resten av tiden har hon undvikit dom och om dom kommer nära så fräser hon åt dom och även slåss mot dom.

Det konstiga är att både stället hallen och stället i duschen är max 2 meter från lådan.... Och när dom gör sina behov i duschen måste dom gå förbi lådan...
  • skorpionen80

Hmm, ja då vet jag inte. Har du provat att fråga på kattforum.se? Där kommer du garanterat få bra svar.

• BlommyNess12

Vet du vad, vissa katter tycker bara om att kissa i badkar/dusch. Jag har träffat några såna katter. Har inga tips till hur du ska avvänja, men du kan ju vara glad att det bara är i duschen, lätt att spola av och rengöra.

• Busbellan

Sätt som i lådan ofta, gärna efter varje gång de ätit eller sovit så brukar det lösa sig

Mamma till Nora, August och Ella
  • Linnika

När jag hade kattungar å dom bajsade utanför lådan så tog ja en bit papper å tog upp de med å la det sen i lådan. Sen lyfte jag dit kattungen.
    Efter några gånger så försökte den gräva ner det å sen fattade dom tillslut at om man gjorde där direkt så kunde man gräve ner det direkt oxå.

Så såg jag till att dom innan dom var rumsrena inte hade så mycke yta att springa på just för att underlätta för dom så dom skulle hinna till lådan.

ღ Pojkvännen ღ
  • Shorona
    Busbellan skrev 2009-07-08 08:57:20 följande:
    Sätt som i lådan ofta, gärna efter varje gång de ätit eller sovit så brukar det lösa sig
    Puh, jag tycker jag redan psirnger som en galning med dom... ännu jobbigare  när man har svår foglossning och knapp kan röra sig ändå... Haha, finns det en sån sida också?! Ska kolla den!

BlommyNess12 skrev 2009-07-08 08:55:52 följande:
    Vet du vad, vissa katter tycker bara om att kissa i badkar/dusch. Jag har träffat några såna katter. Har inga tips till hur du ska avvänja, men du kan ju vara glad att det bara är i duschen, lätt att spola av och rengöra.
    Att dom kissar i duschen är väl inga problem men bajsandet är ju mindre trevligt...
    Sen kiss- och bajsstället i hallen är ju inget roligt heller...
  • Havanna82

Har du haft dem på avgränsat område tidigare? Annars är det dags att göra det nu. Begränsa dem till tex köket eller vardagsrummet och sätt ut kanske 3-4 lådor med låg kant och pellets lite här och var.
    Jag brukar ha framme torrmat och vatten jämnt och sätter kattugnarna på lådan efter de vaknat, ätit, busat osv. Har aldrig haft problem med kattungar som gjort utanför.

Svar på tråden Få kattungar rumsrena?