ang veterinär
min vän har fått förlossn komplikationer på sin katt skulle behöva gå till veterinär men hon säger sig tyvärr inte ha råd jag har inte att låna tyvärr
går det lösa ändå hos veterinären?
min vän har fått förlossn komplikationer på sin katt skulle behöva gå till veterinär men hon säger sig tyvärr inte ha råd jag har inte att låna tyvärr
går det lösa ändå hos veterinären?
Borde väl gå att få på avbetalning. Har hon ingen försäkring?
nä tydligen har hon inte det
ja men vad ska jag säga till veterinären då?
Mrs Winter skrev 2009-07-08 10:30:47 följande:
Hos vissa veterinären kan man be att få det på faktura, och många veterinärer har dessutom ett avtal med en bank som man kan ansöka om snabblån hos för just sådana situationer (vad jag har förstått är det inte frågan om några ockerräntor, man får en schysst deal).
jo det tycker jag med
jag bara undrar om ni vet om det går lösa för hon?
Har hon råd med böter för djurplågeri då?
Distriktsveterinären brukar föredra att skicka faktura! Finns säkert flera också, ring och hör! Herregud, katten har problem. Att man ens funderar på annat då...
tror inte hon kan det dom har antar jag kf på sig tycvärr
Vissa ställen går med på att lägga upp en avbetalningsplan, en del hjälper till med lån också. Ofta är dock förutsättningen att man har jobb och inga betalningsanmärkningar så alla kan inte få avbetalning eller lån.
Dock så är det mycket billigt att ringa så ägaren till katten bör självklart ringa och prata med en veterinär. Om veterinären anser att katten behöver veterinärvård så får ägaren försöka fixa betalning på något sätt, låna pengar av föräldrar eller kompisar. Ta ett SMS-lån i värsta fall. Förlossningskomplikationer kan ju vara allt från milda (och billiga) till dödliga. Ibland fullt behandlingsbart men dödligt om man inte gör någonting.
Jag har sagt det förr,säger det igen.Har man djur,el skaffar sig djur.Så ser man till att de är försäkrade el har en buffert för ex veterinärvård.
Jag har gått till flera veterinärer där jag fått delbetala.
Distriktarna är en av dom.
Ring och förklara läget. Veterinärer brukar vara förstående människor. Det värsta ni kan få är ett "nej".
Tycker att de ska åka in ändå och böna och be om att få det på faktura... Kanske kan de skramla ihop lite pengar från föräldrar, syskon, nära vänner också?
Tycker att din vän ska ta och kontakta veterinären NU!!! Pengar går alltid att lösa via faktura/avbetalning eller vänner, alltid!
Så fort katten fått den vård hon behöver så tycker jag att du ska at ett rejält snack med din "vän" vad gäller bra djurhållning, försäkring, ekonomi och ANSVAR!!!
Har man inte pengarna (kastrering t.ex.), tiden, kunskapen eller sunt förnuft och är ansvarsfull för att att ha husdjur så ska man banne mig inte skaffa husdjur heller!!!
Blir så förbannad på sådana här människor!
Men katten är oskyldig och den kan inte hjälpa vart den har hamnat, och den ska ha vård NU!
Säg åt henne att åka till veterinären och ta det på faktura. Kan hon sedan inte betala den så blir deten skuld till hos fogden.
Vissa veterinärer löser det med faktura / avbetalning, man får ringa runt och kolla.
Vad gäller din kompis så borde hon inte ha husdjur av många anledningar, bl.a.
- varför har hon inte kastrerat sin katt
- varför har hon inte försäkrat sin katt
- absolut ingen framförhållning, sådana saker tar man reda på innan katten ska föda
- inte ens i en akut situation tar hon reda på hur man kan lösa saker hos vet, säger bara att hon inte har råd
- har inte ens råd med att ta EN katt med akuta problem till vet. men skaffar ändå en hell kull som kostar en hel del innan de kan flytta
Det borde finnas en lag mot att vem som helst får ha husdjur
Har man ett sjukt djur så åker man till vererinären och antingen får djuret behandlat eller avlivar det. Sista alternativet är naturligtvis en sista utväg men djuret lider i alla fall inte längre då.
Grymt oansvarigt av din vän måste jag säga!