• år78

ang veterinär

min vän har fått förlossn komplikationer på sin katt skulle behöva gå till veterinär men hon säger sig tyvärr inte ha råd jag har inte att låna tyvärr

går det lösa ändå hos veterinären?

• Svar på tråden ang veterinär
  • Mrs Winter
    år78 skrev 2009-07-08 10:27:59 följande:
    min vän har fått förlossn komplikationer på sin katt skulle behöva gå till veterinär men hon säger sig tyvärr inte ha råd jag har inte att låna tyvärr går det lösa ändå hos veterinären?
    Tycker du skall ta kontakt med veterinären om detta.Katten måste ju få vård.
  • år78

nä tydligen har hon inte det

ja men vad ska jag säga till veterinären då?

• ThisIsMe

Mrs Winter skrev 2009-07-08 10:30:47 följande:

Tycker du skall ta kontakt med veterinären om detta.Katten måste ju få vård.
    Vore väl bättre om kattägaren tog kontakt med veterinär?
  • felicityporter

Hos vissa veterinären kan man be att få det på faktura, och många veterinärer har dessutom ett avtal med en bank som man kan ansöka om snabblån hos för just sådana situationer (vad jag har förstått är det inte frågan om några ockerräntor, man får en schysst deal).

• år78

jo det tycker jag med

jag bara undrar om ni vet om det går lösa för hon?

• rosyposy
    år78 skrev 2009-07-08 10:32:28 följande:
    nä tydligen har hon inte det ja men vad ska jag säga till veterinären då?
    Säg som det är, katten är sjuk men ni har inte möjlighet att betala direkt. En del veterinärer har avtal med banker som man kan ta lån hos (som avbetalning). Men det är nog bäst att ägaren själv ringer och frågar hur hon ska gå till väga.
  • skorpionen80

Har hon råd med böter för djurplågeri då?

Distriktsveterinären brukar föredra att skicka faktura! Finns säkert flera också, ring och hör! Herregud, katten har problem. Att man ens funderar på annat då...

• år78

tror inte hon kan det dom har antar jag kf på sig tycvärr

felicityporter skrev 2009-07-08 10:33:25 följande:
    Hos vissa veterinären kan man be att få det på faktura, och många veterinärer har dessutom ett avtal med en bank som man kan ansöka om snabblån hos för just sådana situationer (vad jag har förstått är det inte frågan om några ockerräntor, man får en schysst deal).
  • lennartsdotter

Vissa ställen går med på att lägga upp en avbetalningsplan, en del hjälper till med lån också. Ofta är dock förutsättningen att man har jobb och inga betalningsanmärkningar så alla kan inte få avbetalning eller lån.

Dock så är det mycket billigt att ringa så ägaren till katten bör självklart ringa och prata med en veterinär. Om veterinären anser att katten behöver veterinärvård så får ägaren försöka fixa betalning på något sätt, låna pengar av föräldrar eller kompisar. Ta ett SMS-lån i värsta fall. Förlossningskomplikationer kan ju vara allt från milda (och billiga) till dödliga. Ibland fullt behandlingsbart men dödligt om man inte gör någonting.

• Mrs Winter

Jag har sagt det förr,säger det igen.Har man djur,el skaffar sig djur.Så ser man till att de är försäkrade el har en buffert för ex veterinärvård.

• logg81

Jag har gått till flera veterinärer där jag fått delbetala.
    Distriktarna är en av dom.

Ring och förklara läget. Veterinärer brukar vara förstående människor. Det värsta ni kan få är ett "nej".

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • felicityporter

Tycker att de ska åka in ändå och böna och be om att få det på faktura... Kanske kan de skramla ihop lite pengar från föräldrar, syskon, nära vänner också?

• CTMT

Tycker att din vän ska ta och kontakta veterinären NU!!! Pengar går alltid att lösa via faktura/avbetalning eller vänner, alltid!

Så fort katten fått den vård hon behöver så tycker jag att du ska at ett rejält snack med din "vän" vad gäller bra djurhållning, försäkring, ekonomi och ANSVAR!!!
    Har man inte pengarna (kastrering t.ex.), tiden, kunskapen eller sunt förnuft och är ansvarsfull för att att ha husdjur så ska man banne mig inte skaffa husdjur heller!!!
    Blir så förbannad på sådana här människor!{#lang_emotions_yell}
    Men katten är oskyldig och den kan inte hjälpa vart den har hamnat, och den ska ha vård NU!

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • ThisIsMe

Säg åt henne att åka till veterinären och ta det på faktura. Kan hon sedan inte betala den så blir deten skuld till hos fogden.

• Froststar

Vissa veterinärer löser det med faktura / avbetalning, man får ringa runt och kolla.

Vad gäller din kompis så borde hon inte ha husdjur av många anledningar, bl.a.
    - varför har hon inte kastrerat sin katt
    - varför har hon inte försäkrat sin katt
    - absolut ingen framförhållning, sådana saker tar man reda på innan katten ska föda
    - inte ens i en akut situation tar hon reda på hur man kan lösa saker hos vet, säger bara att hon inte har råd
    - har inte ens råd med att ta EN katt med akuta problem till vet. men skaffar ändå en hell kull som kostar en hel del innan de kan flytta

Det borde finnas en lag mot att vem som helst får ha husdjur

• Drakfisk
    Froststar skrev 2009-07-08 12:11:44 följande:
    Det borde finnas en lag mot att vem som helst får ha husdjur
    Det håller jag med om till punkt och pricka! Tyvärr är det många huskatter (och andra djur med förhållandevis låg status) som råkar ut för idiotägare. Ja, för man ÄR en idiot om man a) skaffar sig ett djur utan att kunna försäkra det eller spara ihop en buffert att ta till vid oförutsedda veterinärbesök och b) avlar på djuret utan att ha vare sig kunskaper eller pengar till akuta veterinärbesök.

För att ytterligare komma med en pekpinne klistrar jag in paragraf 9 från djurskyddslagen:

"9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077)."

Kan ju då tillägga att man inte får avliva djur själv, om man inte är veterinär eller jägare. Vanliga dödliga göre sig icke besvär med sådan sysselsättning (ja jag vet att det finns vissa undantag, men dem behöver vi ju inte nämna här).

TS' kompis ska ÖGONBLICKLIGEN ta telefonluren i handen och börja ringa runt till veterinärer och förklara läget. Förhoppningsvis är någon veterinär juste och låter henne ta vården på avbetalning.
  • Kantarellen

Har man ett sjukt djur så åker man till vererinären och antingen får djuret behandlat eller avlivar det. Sista alternativet är naturligtvis en sista utväg men djuret lider i alla fall inte längre då.

Grymt oansvarigt av din vän måste jag säga!

Svar på tråden ang veterinär