• pandyb

Pastasallad, recept

Skall ha liten grillfest på fredag.
    Alla tar med sig vad de vill grilla och dricka så fixar vi tillbehör mm..

Vad har ni för recept på pastalsallad?
    Främst är jag nyfiken på "dressingen" eller marinaden som min svärfar säger :)
    Men gärna också tips på vad ni har i den.

jag hade tänkt ha cocktailtomater, paprika, melon, ruccola mm.

• Svar på tråden Pastasallad, recept
  • sjöberg75

Ett tips (om du inte orkar göra själv) är Knorrs färdiga påsar "Örtagård" heter en o den är jättegod till alla slags sallader, blanda inte olja o vatten i som det står på påsen utan häll bara över kryddorna som de är på den färdiga salladen så drar den in sig i kylen.

ღ Vem vet...? ღ
  • Nattviolen

När pastan är kokad och fortfarande varm blandar jag i citronsaft, rapsolja och italiensk salladskrydda. Får stå och gotta till sig. Därefter övriga ingredienser efter smak, lök, bönor, ruccula, gurka paprika eller vad man nu känner för.

• Leah1

Jag blandar olja i en bunke å har i lite allt mäöjligt... olika örtkryddor, torra som färska, salt, peppar, italiensk salladskrydda, lökpulver, vitlök - färsk eller pulver. så det blir som en smet, lite vinäger oxå... smaka av och sen ha i pastan.

• vivianne

Kanske lite pinssamt för jag KAN laga mat men av gammal vana gör jag alltid pastasallad på Knorrs Italian-dressingmix. Tar lite mindre vatten än enligt anvisningarna och hottar upp den med en slurk vitvinsvinäger, en pressad vitlöksklyfta och ibland en dutt dijonsenap men ändå... Blanda pasta och sallad några timmar innan så att den får dra till sig i kylen. Tillsätt övriga ingredienser precis innan servering.
    knorr.se/

Brukar ha oliver, soltorkade tomater, körsbärstomater och ruccolasallad i min pastasallad.

Ett annat tips är att ta pesto (färdig eller hemmagjord) och ha som dressing/marinad. Enkelt, gott. Pressa lite lime/citron över innan servering så blir det jättefräscht. Färska basilikablad i salladen förstärker basilikasmaken och är snyggt.

• Ellih73

Jag gör på, olivolja, vitvinsvinäger, salt, vitlök, peppar, å lite socker.

I salladen har jag: Pasta, stek bacon, majs, rödlök, casewnötter. Blir jättegott :)

Äntligen en älskad skatt i magen!
  • Gryntroll

Åh jag gör det riktigt lätt, kokar pastan och rör sedan i PESTO i den.

Sedan i med grönsaker, sallad och det "gottiga" (mini mozarella, kräftstjärtar och oliver eller feta, oliver och någon god skinka/salami )

• CrazyFia

Djävulsdressing:
    1 dl lättkesella
    1 dl fettfri majonnäs
    3 - 4 msk chili sås alt ketchup utan socker
    1-2 tsk pressad vitlök
    ½ tsk Cayenne peppar
    Lite svart & vitpeppar

Basilikadressing:
    1dl Turkisk yoghurt
    2 msk vaniljyoggi
    Färsk basilika efter smak
    Svart & vitpeppar
    Lite salt

Chilisås/dressing:
    1-1 ½ dl lättkesella
    1 dl lätt fil
    ½ tsk Paprikapulver
    Lite riven röd chilipeppar
    Lite Cayenne
    Lite salt

BBQ dressing:
    6 msk American smoked BBQ sås
    ½ dl lättkesella
    4 msk fettfri majonnäs
    2 msk chilisås

Senapsdressing:
    1 dl lättkesella
    2 msk fettfri majonnäs
    4 msk sötstark senap

Vitlöksdressing:
    1dl Turkisk yoghurt
    1 dl lättkesella
    1-2 tsk pressad vitlök eller efter smak
    riven gurka
    Lite salt

Fetaost & vitlöksdressing:
    1 dl 3 % fetost
    2 dl lättkesella
    ½ dl lättfil
    1dl lättmajonnäs alt. fettfri
    1 msk pressad vitlök
    Lite salt & peppar

Är lätta dressingar som jag äter i min diet! men det går ju att byta ut de lätta sakerna till vanliga.

• mion

Nåt som är gott att ha i är stekt bacon inte vanliga utan det magrare "lätt&rökt" heter den tror jag i mindre bitar blir jätte gott sen ha i lite italiensk sallads krydda mums!

• pandyb

Oj tack alla pastasalladsälskare där ute! Massor med tips!
    nu ska jag bara välja vilken av alla jag ska göra :)

• pimpim3

Inte läst hela tråden, men äpple eller vindruvor är väldigt gott att ha i sallader.
    Till dressing brukar jag ha: balsamvinäger, dijonsenap, honung, salt, peppar och olivolja.

Svar på tråden Pastasallad, recept