• Fiviva

färskpotatis FARLIGT för barn under 1år???

Nu är det miljonte gången jag hör att färskpotatis ska vara farligt för barn under ett år men ingen kan svara mig varför?
    Finns det ingen trovärdig info om detta är det därför folk inte kan styrka sina uttalanden?
    Detta hörde jag att det började disskuteras på senare tid, något jag inte alls hörde talas om när sonen var liten.
    Tror tom att hans första måltid bestod av färskpotatis och bröstmjölk.

Vad är det som gör det farligt för barn under ett?
    Kan någon upplysa mig?

• Svar på tråden färskpotatis FARLIGT för barn under 1år???
  • La Lola

Svarar här oxå...det är inte farligt men de kan få ont i magen av det.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • tes 75

i och med att livsmedelsverket rekommenderar att man börjar med potatis & inte skriver något om färskpotatis så får man anta att det inte är det minsta farligt: www.slv.se/sv/grupp1/Mat--Naring2/Kostrad/Spadbarn/%C3%B6rja

en snabb googling ger att färskpotatis KAN ge diarréer, men det gör ju det mesta livdmedlen när man börjar med mat ändå.

• Kaka

Jag blev rekomenderad av dietisten att använda färskpotatis till purré för att den inte skall bli så klistrig. Frågade då om det va OK med fäskpotatis för jag hade oxå hört att det inte va bra men det avfärdade hon bestämt. Jag tror inte man skall tro för mycket på vad man läser här på FL. Finns många som uttalar sig tvärsäkert om saker det egentligen inte har en aning om

• Flickan och kråkan

Det roliga är att vi var noggranna att inte använda färskpotatis.....han kaskadspydde av potatis ändå . Barn kan reagera på stärkelsen, som det är rejält av i potatis, all potatis. Växte bort efter ett par månader. Skulle inte oroa mig för att använda färskpotatis.....barn kan reagera på än det ena än det andra....och gör de det så väljer man något annat. Nej, farligt är det verkligen inte.

• Fiviva

Jag ger ändå min dotter som är 10 mån färskpotatis men man kan ju inte låta bli att undra vars denna ifo kommer ifrån.

Svar på tråden färskpotatis FARLIGT för barn under 1år???