• sophiie

Bilhandlare -ägarbyte

Har ringt transportstyrelsen och bilhandlaren, men får olika svar (självklart!!)

Vid bilköp, vad är vanligast??

betala hela summan (handpenning betald samt köpekontrakt skrivet) och köra hem bilen innan ägarbytet mellan förra ägaren och bilhandlaren helt klart?

Eller ska man vänta tills bilhandlaren står som ägare?

Jag ska ju registreras som nya ägaren...vilse i pannkakan..

• Svar på tråden Bilhandlare -ägarbyte
  • merlinmia

Kör på vad transportstyrelsen säger de vet ju ozzå hur det ligger till med försäkringar å sånt...
    Hade aldrig själv trott på vad en bilandlare säger men det är ju jag...

• ericlofberg
    sophiie skrev 2009-07-08 11:27:07 följande:
    Har ringt transportstyrelsen och bilhandlaren, men får olika svar (självklart!!)Vid bilköp, vad är vanligast??betala hela summan (handpenning betald samt köpekontrakt skrivet) och köra hem bilen innan ägarbytet mellan förra ägaren och bilhandlaren helt klart?Eller ska man vänta tills bilhandlaren står som ägare?Jag ska ju registreras som nya ägaren...vilse i pannkakan..
    Det finns ju bilhandlare och bilhandlare. En milsvid skillnad mellan en seriös, etablerad märkesåterförsäljare och någon vimpelhandlare ute i skumraskområden.

Vilken sort köper du av?
  • Pappa G

Ägarbytet (underskrift av dokument) bör ske med både nuvarande och kommande ägare närvarande. Var supernoga med att det är rätt person (= kräv legitimation) som säljer bilen, och att inga begränsningar finns (ex. kreditförbehåll).

Svar på tråden Bilhandlare -ägarbyte