• Kitty baby

Gravid IVF - fosterdiagnostik???

Hej!

Undrar lite hur ni som är gravida genom IVF har resonerat kring KUB och annan fosterdiagnostik. 

I en tråd här på FL så diskuterades hur blodprovet som ingår i KUB påverkas eller inte påverkas av IVF.

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m43378885.html

De läkare och BM jag träffat har hittills inte haft en aning om detta...
    Jag (är 37 år) har en tid inbokat för KUB men funderar på att skippa det och gå direkt på fvp eller moderkaksprov. Någon annan som har gjort KUB eller tänker göra eller andra funderingar...

Kram Kitty
  • Svar på tråden Gravid IVF - fosterdiagnostik???
  • entjej

I vårt landsting tar de inte blodprovet utan bara mäter nackspalten. Vi nöjde oss med att göra det...det påverkas ju heller inte av IVF antar jag. Om nackspalten hade visat dåligt hade vi nog gått vidare med blodprov eller annat. Jag är 40. Har inte fött än. Ville inte göra fostervattensprov då jag skulle skulle ha ångrat mig ifall det blev missfall pga det. Jag hade dessutom haft en jätteblöding från moderkakan innan mätningen av nackspalten så läkaren sa att den blödningen skulle öka risken för missfall. Dessutom var jag mer orolig för att medicinen jag fått pga blödningen hade missbildad barnet än den i mycket mindre risken med DS. Läste på janusinfo att medicinen jag fått fördubblade risken för missbildningar. Hade de erbjudit blodprov här i vårt landsting hade jag tagit den för jag visste ingenting om att IVF kunde påverka resultatet. Eftersom det tydligen kan det så verkar det ju inte så bra att ta det blodprovet.

• Skruttefia

Jag är 42,5 och fick min IVF-tjej för lite drygt en månad sedan - en ljuvlig liten välskapt tjej. Jag gjorde KUB och fick bra prognos så jag gick inte vidare med MKP/FVP. Du kan läsa mer i min pres.

Kram o lycka till!

Amanda 060121 & Louisa 090605
  • Turbomamma

Kitty baby: Jag väntar tvillingar och har gjort KUB-test med jättebra siffror. Var dessutom överstimulerad och väntar tvillingar så jag borde ha en massa extra hormoner. Det där med att blodprovet kan ge förhöjda värden är inte något som stämmer för alla utan verkar vara ganska ovanligt. Barnmorskan som gjorde UL på mig hade inte ens hört talas om att det kunde vara så. Dessutom har jag hört att man vid uträkningen tar hänsyn till om det är IVF graviditet. Verkar väl jättedumt att gå direkt på FVP eller moderkaksprov när det innebär risker för graviditeten och du kanske inte alls behöver det. Det mest troliga är ju ändå att du gör undersökningar och får bra siffror och skulle det vara så att siffrorna är sämre kan du ju gå vidare då. Kram och lycka till! 

• Zinzie

Jag personligen skulle inte gå direkt på fvp eller mkp. Nu är jag visserligen bara 32, men om man får en risk som är väldigt låg på KUB/NUPP så känns det jättedumt att utsätta sig själv för 1% missfallsrisk.

På vårt NUPP gick vi igenom fostret och fick jättefina siffror. Dessutom kikade hon en första vända på alla organ etc, så jag fick ut det jag behövde från det testet.

Svar på tråden Gravid IVF - fosterdiagnostik???