• Laila

Hur ser springmaskägg ut?

Som rubriken lyder, ser man äggen med ögat? Hittade små vita saker(?) i rumpan på 5-åringen och hon håller ju på och kliar sig hela tiden och får jätteont på nätterna dock inte varje natt...
    Vårdcentralen tyckte att jag skulle sätta en bit tejp (!) i rumpan på henne när hon sov men vem kan sova då???
    Är det springmask?

• Svar på tråden Hur ser springmaskägg ut?
  • Lussekatten87

Ja,det låter definitivt som springmask.
    Finns tabletter på apoteket mot det.
    Byt hennes sängkläder varje dag och tvätta alltid händerna innan ni äter.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • jeno1975

Googla det! Jag tror inte att man kan se dem med ögat för det sägs ju att äggen sprids via luft med damm osv.

• Miracle09

Vet inte om det är spring mask, men min kattunge hade nåt som kom ut som liknade sesamfrö. Om ditt barn har varit i kontakt med en katt som har det så kan det kanske vara det, men jag är inte säker på hur det smittas. Tror att man måste få i sig äggen för att bli smittad.

• Laila

kollade på länken och där står det att slemhinnor i slidan blir röda men det blir inte min flicka.. hon har ont eller hon säger att det svider där bebisarna kommer ut..?

• mysmika

Åk till en läkare och kolla....kan ju lika gärna vara en UVI eller nåt.

• Laila

har varit till läkare... sökte första gången för tre år sen har nu äntligen fått remiss till ett större sjukhus. på vc blir jag dissad hela tiden, dom kör stenhårt med att jag ska tejpa henne men jag skulle vilja träffa den läkare som själv kan sova med tejp i röven...
    börjar lessna nu på dessa skriknätter, hon har ju ont! försöker att hitta svar på egen hand numera.. därför börjar jag med masken, har kollat med ficklampa på natten men hittade inget..
    är det farligt att äta medicin mot mask om man inte har det?

• Buster78

Min dotter vaknade på nätterna och skrek, hon började när hon va runt 2 år med detta. kom ungefär en gång var halvår. varje gång ringde ja sjukvårdsrådgivningen, men ingen kunde fatta vad det berodde på. I december som va, så kom det igen, hon vakna och skrek som i smärta, och hela tiden har hon sagt att det är i snippan hon haft ont. ringde igen och fick världens bästa sköterska på tråden, hon svara med en gång, hon har mask. Va, sa ja nu pratar vi om två olika ställen. Men nä, kolla i underlivet på henne, dom kryper över och irriterar i slidan på henne, Och visst f.n va det en mask som slingra runt, så vad vi trott va smärta va en obehaglig känsla när masken rörde sig i underlivet på henne! så kolla runt slidöppningen på henne på natten när hon har "ont", "riv" runt helt enkelt dom är ca 2-3 cm och vita du kan inte ta fel!
    sen vi behandlade henne i december har det inte vart något! men som sagt tänk på hygienen, toan ska torkas av var gång hon vart där, händer ska tvättas och hon ska ha en egen handduk, sängkläder ska bytas varannan dag!

• Pildi
    Buster78 skrev 2009-07-08 15:58:49 följande:
    Min dotter vaknade på nätterna och skrek, hon började när hon va runt 2 år med detta. kom ungefär en gång var halvår. varje gång ringde ja sjukvårdsrådgivningen, men ingen kunde fatta vad det berodde på. I december som va, så kom det igen, hon vakna och skrek som i smärta, och hela tiden har hon sagt att det är i snippan hon haft ont. ringde igen och fick världens bästa sköterska på tråden, hon svara med en gång, hon har mask. Va, sa ja nu pratar vi om två olika ställen. Men nä, kolla i underlivet på henne, dom kryper över och irriterar i slidan på henne, Och visst f.n va det en mask som slingra runt, så vad vi trott va smärta va en obehaglig känsla när masken rörde sig i underlivet på henne! så kolla runt slidöppningen på henne på natten när hon har "ont", "riv" runt helt enkelt dom är ca 2-3 cm och vita du kan inte ta fel! sen vi behandlade henne i december har det inte vart något! men som sagt tänk på hygienen, toan ska torkas av var gång hon vart där, händer ska tvättas och hon ska ha en egen handduk, sängkläder ska bytas varannan dag!
    Tyvärr är det så...Äggen kan man inte se men man kan se masken. De är vita ca 1 cm långa, smala. Mina döttrar hade ofta när de var små. Svårt att bli av med dem när de går på dagis. Jag städade och tvättade jämt, vi åt tabletter men de blev smittade sådär 3-4 gånger om året.
Svar på tråden Hur ser springmaskägg ut?