• KiaFamily

Hur få till snygg text på Blogg.se???

Har precis startat en blogg...... Har trixat & filat lite, & fått till en design....

Men nu undrar jag, hur man får till snygg text i det man skriver?? Nu är det bara vanlig "skrivmaskins text".......

Även andra roliga tips & ideér på hur man kan göra sin blogg.se snygg, är tacksamt:))

//Kia
    www.jonaskia.blogg.se

• Svar på tråden Hur få till snygg text på Blogg.se???
  • lia76

En sak man ska tänka på dock, är att typsnitten är lokala på din dator.. om du väljer att använda ett typsnitt som du har installerat själv på din dator och sen använder det till texten på din blogg, så syns inte typsnittet om inte den som besöker din sida har samma typsnitt installerat.

• KiaFamily
    lia76 skrev 2009-07-08 12:43:54 följande:
    I stilmallen finns det som ska ändras när det gäller att ändra teckensnitt och allt annat som hör till bloggen.Antar att blogg.se fungerar på samma vis.
    Jo, det har jag listat ut....... grejen är bara den, att hur vet jag vilken kod man ska anv?? Det är ju massa bokstäver,siffror & tecken hit & dit.......

Jag gick in på blogghjälpen.se, där hade dom bakgrunder man kunde välja på, sen var det bara att kopiera & sätta in i stimallen, men som sagt det var ju färdiga koder..... vart hitar jag koder för text??
  • lia76

i stilmallen står det säkert något med "font-family"
    Och sen kanske det står times new roman
    ändra times new roman till exempelvis "trebuchet ms" eller verdana eller vilket teckensnitt du nu vill ha

• KiaFamily
    lia76 skrev 2009-07-08 15:21:49 följande:
    i stilmallen står det säkert något med "font-family"Och sen kanske det står times new romanändra times new roman till exempelvis "trebuchet ms" eller verdana eller vilket teckensnitt du nu vill ha
    Nope det står inget om tex New times, verdana, comic mm..... :(
  • Fröken Freda

Kanske kan designadinblogg.se/ vara till hjälp.

Det som Lia skrev om ska finnas där men kanske står det inte just det som hon skrev utan tex font-face: times new roma, serif; etc etc.

• KiaFamily

Fröken Freda skrev 2009-07-08 22:35:31 följande:

Kanske kan designadinblogg.se/ vara till hjälp. Det som Lia skrev om ska finnas där men kanske står det inte just det som hon skrev utan tex font-face: times new roma, serif; etc etc.
    Nope, hittar inget med Font-face heller......
    har nu i efterhand, hört att just blogg.se är ganska krånglig att designa.
    Fick tips av en kompis, att testa blogspot.se...... har lagt upp en blogg där nu,
    ska se vad jag gillar den, innan jag lägger ut den......
  • Fröken Freda
    KiaFamily skrev 2009-07-08 23:23:20 följande:
    Fröken Freda skrev 2009-07-08 22:35:31 följande: Nope, hittar inget med Font-face heller...... har nu i efterhand, hört att just blogg.se är ganska krånglig att designa. Fick tips av en kompis, att testa blogspot.se...... har lagt upp en blogg där nu, ska se vad jag gillar den, innan jag lägger ut den......
    Blogg.se är inte krånglig att designa de använder sig av stilmallar som kan ses som lite krångliga om man inte är van vid css-programering.

Tack vare stilmallarna kan du få en mycket väldesignad blogg även om det är en gratistjänst. Gäller bara att sätta sig in i det. Kopiera in stilmallen hrä så kanske jag kan hjälpa dig hitta var du ändrar fonten. Om du vill.
  • KiaFamily

Fröken Freda skrev 2009-07-08 23:37:48 följande:

Blogg.se är inte krånglig att designa de använder sig av stilmallar som kan ses som lite krångliga om man inte är van vid css-programering. Tack vare stilmallarna kan du få en mycket väldesignad blogg även om det är en gratistjänst. Gäller bara att sätta sig in i det. Kopiera in stilmallen hrä så kanske jag kan hjälpa dig hitta var du ändrar fonten. Om du vill.
    Tack:))
    Jag fick tipset av svägerskan att sätta fetstil på texten, & då blev jag faktiskt nöjd!!
    jag tog hjälp av blogghjälp.se....... Där fanns det bakgrunder som man kunde plutta in i stilmallarna, & få en snygg bakgrund.... Kruxet var, att på nått sätt försvann koden, så man kunde se våran profil, men en kontakt till suport så fixade det sej. Jag vet än inte vad som blev fel där, känns inte så kul att kanske ändra bakgrund ikgen & så krånglar det..
    Är skit-kass på koder, html, css mm....... men det ger sej säkert med tiden.
    Har du fler tips, om att få bloggen snygg, så säg gärna till:))

//Kia
    www.jonaskia.blogg.se
  • Fröken Freda

Har hört idag att tydligen ska blogger (blogspot?) vara rätt bra med om du nu får för dig att byta ställe. Sen är ju wordpress.com ett alternativ med om du nu vill byta.

Bara ett tips, fetstil bör inte användas på hela textstycken. Ögat tröttnar snabbare och läsaren orkar inte läsa längre inlägg, kan sluta med att man går drifrån istället.

Svar på tråden Hur få till snygg text på Blogg.se???