• Pomea

Vigsel utan förlovning?

Hur vanligt är det att man gifter sig utan att ha varit förlovad? Är det ovanligt eller konstigt om mannen och kvinnan har en ring var, varsin vigselring?

Detta handlar om en borgerlig vigsel utan gulligull med kaffe och sockerkaka i köket efteråt. På sin höjd.

• Svar på tråden Vigsel utan förlovning?
  • lia76
    Pomea skrev 2009-07-08 12:47:04 följande:
    Hur vanligt är det att man gifter sig utan att ha varit förlovad? Är det ovanligt eller konstigt om mannen och kvinnan har en ring var, varsin vigselring? Detta handlar om en borgerlig vigsel utan gulligull med kaffe och sockerkaka i köket efteråt. På sin höjd.
    Det är väl lika vanligt det som att vara enbart förlovad i x antal år
  • La Lola

Hur vanligt det är vet jag inte o i mina ögon är det inget konstigt alls för här skippade vi förlovningen.....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Åsa Ystad

Vi var inte förlovade. Gick bra ändå!

• Pomea

La Lola skrev 2009-07-08 12:49:46 följande:

Hur vanligt det är vet jag inte o i mina ögon är det inget konstigt alls för här skippade vi förlovningen.....
    Åsa Ystad skrev 2009-07-08 12:50:48 följande:
    Vi var inte förlovade. Gick bra ändå!
    Har ni bara vigselring då?
  • Åsa Ystad

Pomea: Ja, och av silver dessutom!

• Pomea

Åsa Ystad skrev 2009-07-08 12:55:28 följande:

Pomea: Ja, och av silver dessutom!
    Misstar folk det för en förlovningsring?
  • Tyche82

För mig låter det skit konstigt, för att inte säga omöjligt.
    Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats.
    Och jag misstänker starkt att ingen hoppar över det steget helt och helt plötsligt befinner sig framför vigselförättaren och säger "JA".

Sen finns det så klart många som tycker att bara för att dom bestämt att gifta sig har dom inte förlovat sig, men vad dom än tycker så är det vad som menas med förlovning.

• Åsa Ystad

Pomea: Nej, de tror att det är en "vanlig" ring som inte betyder något alls.
    Jag är inte mycket för att det SKA vara på ett särskilt vis. Jag och min man vet i alla fall vad vi menar.

• Pomea
    Tyche82 skrev 2009-07-08 12:59:23 följande:
    För mig låter det skit konstigt, för att inte säga omöjligt.Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats.Och jag misstänker starkt att ingen hoppar över det steget helt och helt plötsligt befinner sig framför vigselförättaren och säger "JA".Sen finns det så klart många som tycker att bara för att dom bestämt att gifta sig har dom inte förlovat sig, men vad dom än tycker så är det vad som menas med förlovning.
    Syftar alltså på förlovningsRINGEN.
  • Tyche82
    Pomea skrev 2009-07-08 13:04:49 följande:
    Syftar alltså på förlovningsRINGEN.
    Då missförstod jag din ts. "Hur vanligt är det att man gifter sig utan att ha varit förlovad?" skriver du i ts och det var det jag svarade på.
  • La Lola
    Pomea skrev 2009-07-08 12:53:04 följande:
    La Lola skrev 2009-07-08 12:49:46 följande: Har ni bara vigselring då?
    Japp. O de är inte ens lika.
    Jag har min mammas gamla ring i vitguld med stenar o maken en ring i titan.

Det är ju inte ringarna som är det som gör att vi är gifta tycker vi.
    Vi har inte ens samma efternamn.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • jagäraf

Jag är både förlovad och gift och har två ringar - liggande i kassaskåpet. På ringfingret har jag bara en ring som jag fick när vi varit gifta i 25 år. Jag tycker det känns jättebra och om någon undrar om jag är enbart förlovad har jag ingen aning om och det spelar väl ingen som helst roll? Min syster och hennes man skippade förlovning helt och har bara en ring var.

• Smurfan JM

Förlovad är man ju egentligen när man har bestämt sig för att gifta sig med varandra, så väldigt få gifter sig ju utan att eg ha varit förlovade. ;) Men jag tycker inte det är konstigt att inte göra en "grej" av förlovningen, om man exempelvis kommer gifta sig snabbt på att man bestämmer sig...
    I mitt fall visste vi att vi skulle gifta, men vi hade inte råd med festen vi ville ha just när vi bestämde att vi ville gifta oss, så vi var förlovade tills vi hade råd... Dock använder vi bara en ring vardera eftersom det blir för trångt med båda ringarna på fingrarna (m.m.).

Svar på tråden Vigsel utan förlovning?