3-åring-Sen i utvecklingen m.m.
Har sommarlov med sonen som fyller 3 år nu i Juli. Jag önskar att det kunde vara kul, härligt, mysigt.. Men varje dag med honom är en liten kamp minst sagt.
Första året var han precis som vilken bebis som helst, han var inte sen att krypa eller gå när det var dags för det. Det vi tänkte på var att han aldrig jollrade som bebisar gör. Han var alltid tyst.
När han var 2 år började han på dagis. Då märkte vi det som BVC redan påpekat, att han borde kunna säga några ord. Alla andra pratade mer eller mindre. BVC skickade oss till en logoped. Vi fick gå utbildningar för föräldrar till barn med språkstörning, Hanen utbildningen och teckenkurs.
Under senaste året har sonen även blivit extremt rutinbunden. Han ska göra samma saker samma tider varje dag. Händer det att man t.ex cyklar en annan väg en den man brukar när han sitter bak i cykelstolen så blir han arg. Ställer vi inte cykeln på samma ställe som vanligt när vi kommer hem blir han arg. Får han inte gå upp för trappan blir han arg. Varje dag samma visa. Och det gäller alltså allting som händer från det att han vaknar tills att han somnar.
När han blir arg hemma lägger han sig ner på golvet och dunkar huvudet i golvet. Blir han arg i lekparken lägger han sig och slickar på marken. Tar jag upp honom när han är arg så skallar han mig, och om han ej lyckas med det så river han mig i ansiktet eller drar mig i håret allt vad han kan.
Det händer flera ggr per dag.
Han säger bara mamma och pappa, det är allt. Han ropar inte på oss, utan mer att han bara sitter och mumlar.. mamma pappa mamma pappa... Också är han inte alls med som andra jämnåriga barn är, han förstår inte alls på samma sätt verkar det som.
När vi är ute har folk börjat stirra för hur han beter sig. Föräldrar i lekparken tittar på honom som om dom tänker Usch vilket hemskt barn! Han är stor som en 3 åring, ser helt normal ut, jättesöt enligt många, men beter sig som en bebis med bebismummel och bebisljud, och sen har världens humör!
Vissa dagar vill jag bara gå in i sovrummet och inte komma ut igen, jag tror jag ska bli tokig!
Ingenting är lätt med honom. Han vill inte äta, inte sova i egen säng, inte klä på sig, inte gå ut, inte gå in! Och han vill absolut inte vara på dagis! Det kan ju iofs vara en del av 3 års trotset?
Men det kombinerat med allt det andra...
Min mamma tror att han har autism, men varken läkare eller logoped tycker att han visar några tecken på det. Han vill iofs bara vara med mig eller min man, han är jätterädd för främlingar och är bara för sig själv på dagis där han drar sig undan de andra, men han har ögonkontakt med alla jämt, och han vill leka och är nyfiken på vad som händer, och han har stunder på dagen då han är väldigt kramig och pussig. Enligt logopederna är han ett socialt barn, även om han inte har några vänner.
Nu i aug ska han utredas av psykolog, och man är naturligtvis nervös för vad det kommer att visa.
Är det någon som känner igen sig i det här? Jag skulle bara vilja höra någon annans historia, och vad man gör för att orka helt enkelt.
Tack..