• sussi72

HJÄÄÄLP Lägenhetsförsäljning (någon mäklare?)

Behöver råd! Har försökt sälja min lght i centrala Malmö nu i 3 månaders tid, men ingen köpare har dykt upp. har en 4 Rok på 130 kvadrat, gammal och fin. Hyran är 3200:-/mån och begärt pris är 1895000:- Har anlitat från Riksmäklaren till Håkan Sköld, men ingenting händer. Dessutom har jag köpt en ny lght för 2,9 miljoner som måste betalas nu om 2 veckor. Alla mäkare lovade att den skulle vara lättsåld och med dessa låga räntor trodde jag att det skulle gå mycket snabbare, men icke.
    Vet ni någon bra mäklare som ni kan rekommendera eller vad jag ska göra?
    Ville anlita svensk fastighetsförmedling då de ska vara störst, men då vill de ha ensamrätt´, dvs så även om man hittar en egen köpare så får man inte sälja den annat än via dem??? Jag börjar få panik och vet inte hur jag ska sälja denna? Priset bör inte vara för högt tror jag.

• Svar på tråden HJÄÄÄLP Lägenhetsförsäljning (någon mäklare?)
  • krut larsson

"Ensamrätt" innebär inte att du inte får sälja lägenheten själv utan att mäklaren ska ha sin provision oavsett vem som har sålt lägenheten. I praktiken kanske det iofs känns som samma sak. Ensamrätten är dock alltid tidsbegränsad så det kan ju vara värt en chansning. Du kan ju alltid göra lite efterforskningar under tiden själv.

• sussi72

Tack Krut,
    Men varför vill vissa ha ensamrätt och andra inte? Är det de stora som vill ha ensamrätt? Kan man lita på dem? De andra 2 verkar ju inte ha kämpat speciellt, varför det känns som att man är helt låst nu om man väljer riksmäklaren!!
    Så om man själv hittar en köpare, så ska ändå de ha provisionen på 3%??

VAd hade du gjort?? Varför jag vill välja svensk fastförm är för att de annonserar i cph 1 gång/månad och det är väl ända chansen att få den sålt på, eftersom svenskarna tydligen tycker det är för dyrt, eller jag vet ej vad. Ingen annan än de har detta i köpenhamn, varför jag kanske tänker byta! Hade ni gjort det eller? Är riktigt desperat nu, eftersom jag känner panik. Ingenting händer ju! Vet inte om jag kan gå ner ännu mer i pris dock, eftersom jag gått ner från 2,2 till 1,895!! Vad gör man?

• krut larsson

Jag är inte fastighetsmäklare utan har erfarenhet av lagen i andra sammanhang så jag vet inte riktigt hur de tänker när det gäller ensamrätten. Jag har dock hört fastighetsmäklarnämnden säga att det är väldigt få mäklare som åtar sig försäljningsuppdrag utan ensamrätt. Antar att ingen av de stora säljer utan att ha ensamrätt. Om mäklaren har ensamrätt så ska de ha provision om lägenheten blir såld under den tid som ensamrätten löper oavsett om det är de som har sålt den eller inte. Det innebär ju i praktiken ofta att man inte tycker att det är värt att försöka sälja den själv vilket oftast innebär lägre pris + att man måste betala provision till mäklaren ändå.

Så här står det i fastighetsmäklarlagen:
    11 § 2 st Om uppdraget är förenat med ensamrätt, får tiden för ensamrätten bestämmas till högst tre månader åt gången. En överenskommelse om förlängning får träffas tidigast en månad innan uppdragsavtalet skall upphöra att gälla.

21 § 3 st Har mäklaren fått uppdraget med ensamrätt och träffas utan hans förmedling avtal om överlåtelse inom den tid som ensamrätten gäller, har mäklaren rätt till provision som om avtalet hade förmedlats av honom.

• Kajsan

Sussi72

Nu har jag visserligen ingen aning, och inga planer på att flytta till malmö

Men oj vad fin den var!!
    vart annonserar din mäklare för någon stans? Hur många visningar har han haft?
    Det låter som om du får ställa högre krav på honom!

• pups

vi kollade på ca 40 lägenheter innan vi köpte, och då blev det utan mäklare. Dom har ändå inget ansvar för någonting alls ju. Vi köpte privat och det funkade jättebra. Blir man lurad så blir man, mäklaren tar inget som helst ansvar för det. Vi blev bara sura och trötta på korkade mäklare som krånglade och tog tid på sig.

• Kakmonstret

Jag är själv i bostqadsletandet och det i stort sett det enda jag använder mig av är www.hemnet.se Där finns ett flertal olika mäklare, så deras utbud har jag koll på. Hittade inte din lägenhet där, så¨det kan ju mycket väl vara så att folk inte vet om att den finns. Enligt en mäklare jag pratat med på en visning använder sig ca 90% av internet för att söka bostad, och då är hemnet ett blan de största. Annonsering i tidningen har de bara för resternade 10%, mest som en "snäll grej" alltså. Så det kan ju vara så att din mäklare är för dålig i sin markandsföring. Den verkade ju jättefin, hoppas du får sålt den.

• Kajsan

Alltså, ursäkta om jag klagar, men varför sätter mäklaren in en tråkig hall-bild som första fotot?
    Det är ju det första fotot man ser, är inte det intressant så kollar man inte vidare

Förutom det så gillar jag fortfarande sin lägenhet skarpt

Svar på tråden HJÄÄÄLP Lägenhetsförsäljning (någon mäklare?)