• Lisenlisen

Tapet bakom spis och diskbänk. Hur skydda tapeten??

Hej, håller precis på att göra om köket och vill ha tapet bakom spisen och diskbänken istället för kakel. Vad kan man göra för att skydda tapeten mot matstänk etc? Finns det fler alternativ än glasskiva?

Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Tapet bakom spis och diskbänk. Hur skydda tapeten??
  • vadvetjag

jag hade placerat en plexiskiva eller något annat bra material. Kolla med et glasmästare. Dom har mer än glas att erbjuda. Om de är en större sådan förstås

• FiaLisa75

Det finns genomskinlig glasmosaik som släpper igenom lite av det mönster samt färg på det som är bakom. Då får du samma nyanser/mönster fast lite dovare, kan ju vara snyggt!

• Mamsis

Båtlack står pall för det mesta.

• Ronjas mamma

plexiglas vill jag nog varna för tänk på all ånga och fett som kommer in bakom även om det sitter tätt intill vägen det kommer nog inte se så skoj ut efter ett tag..

• Mamsis

Ronjas mamma skrev 2009-07-13 20:45:37 följande:

plexiglas vill jag nog varna för tänk på all ånga och fett som kommer in bakom även om det sitter tätt intill vägen det kommer nog inte se så skoj ut efter ett tag..
    Fast tar man glas eller plexi silikonar man ju?
  • Ronjas mamma
    Mamsis skrev 2009-07-13 23:32:33 följande:
    Ronjas mamma skrev 2009-07-13 20:45:37 följande: Fast tar man glas eller plexi silikonar man ju?
    Jo men efter att ha jobbat i kök i många år vet jag att det bara är en tidsfråga innan där blir en liten springa någonstans som släpper in ånga och fettspröjt.. Så jag tror nog hellre jag ville köra båtlak..
  • Mamsis

Ronjas mamma skrev 2009-07-14 09:35:27 följande:

Jo men efter att ha jobbat i kök i många år vet jag att det bara är en tidsfråga innan där blir en liten springa någonstans som släpper in ånga och fettspröjt.. Så jag tror nog hellre jag ville köra båtlak..
    Jag skulle också köra lack, men har sett att många andra tar glas eller plexi och tänkte att då måste det ju fungera bra... Men där ser man... Man lär sig nya saker varje dag
  • Ronjas mamma

Tror det är för att det klart ger ett snyggt fräscht utseende i varje fall medan det är nytt

• Fille Fjonkan

Ronjas mamma skrev 2009-07-13 20:45:37 följande:

Fördelen med glas eller plexiglas är ju att man efter ett tag enkelt kan ta bort skivan och byta tapet bakom för att få ett helt nytt fräscht utseende på sitt kök igen.
  • vill bli mamma meddetsamma

vi har vitmålat hela väggen över arbetsbänken och ca 40 cm upp har vi målat med blank badrumsfärg i samma vita nyans, himla snyggt är det utan kakel!

Svar på tråden Tapet bakom spis och diskbänk. Hur skydda tapeten??