• SandraEdin

Resa med katt, vad är rimligt?

Vi ska åka bort till mina föräldrar i 2 veckor. Tidigare resor har vi fixat kattvakt men denna gång gick det verkligen inte. Hur många timmar kan man resa med katt? Vad är rimligt?

(det är en inne/ute katt som är året)

glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya
  • Svar på tråden Resa med katt, vad är rimligt?
  • vackrastarflow

Jag åkte från Helsingborg till Stockholm med katten, tog lite över 6 timmar. Hon är dock väldigt lättrest och satt på hatthyllan i bilen och njöt hela vägen Då var hon också ca 1 år.

• SandraEdin
    vackrastarflow skrev 2009-07-08 20:14:03 följande:
    Jag åkte från Helsingborg till Stockholm med katten, tog lite över 6 timmar. Hon är dock väldigt lättrest och satt på hatthyllan i bilen och njöt hela vägen Då var hon också ca 1 år.
    Vi har dock lite längre (ca 11 timmar) men funderar på att "mellanlanda" på halva vägen. Men då lär han vara så vilsen om vi ska bo på vandrarhem eller dylikt
  • 071020
    SandraEdin skrev 2009-07-08 20:19:04 följande:
    Vi har dock lite längre (ca 11 timmar) men funderar på att "mellanlanda" på halva vägen. Men då lär han vara så vilsen om vi ska bo på vandrarhem eller dylikt
    åkte till Tyskland med våra 2katter... resan skulle tagit 7timmar men massor av köer, vägarbeten och olyckor gjorde att det tod 12 timmar istället... Kanske inte idealet men katterna var hur lugna som helst, verkade inte vara någon fara med dem...
  • vackrastarflow
    SandraEdin skrev 2009-07-08 20:19:04 följande:
    11 timmar är ju ganska länge, räkna inte med att katten äter eller kissar på vägen. Men det är nog inte helt störtomöjligt. Är han van vid att hänga med till olika ställen? Isåfall gör det inget om ni stannar till nånstans på vägen.

Jag tar med min katt både hit och dit, hon älskar sin transportbur och är trygg med att resa och vara på andra ställen än hemma (men man märker hur glad hon blir när vi kommer hem igen hihi - borta bra, men hemma bäst)
  • SandraEdin
    vackrastarflow skrev 2009-07-08 20:22:56 följande:
    11 timmar är ju ganska länge, räkna inte med att katten äter eller kissar på vägen. Men det är nog inte helt störtomöjligt. Är han van vid att hänga med till olika ställen? Isåfall gör det inget om ni stannar till nånstans på vägen. Jag tar med min katt både hit och dit, hon älskar sin transportbur och är trygg med att resa och vara på andra ställen än hemma (men man märker hur glad hon blir när vi kommer hem igen hihi - borta bra, men hemma bäst)
    Jo, det är ju det! Har kollat på olika kattpensionat men det är ju hur dyrt som helst. Skulle bli över 2 tusen kr!! Nä, kan jag inte påstå. Han har bara åkt bil några enstaka ggr och då till veterinären. Men han har inte pipit nått alls.
    Får fundera en och två gånger på detta.
  • lennartsdotter

Jag har regelbundet tågat mellan Lund och Östersund, numera Göteborg och Östersund och det handlar om resor på 12-14 timmar och det klarar katterna galant.

• SandraEdin
    lennartsdotter skrev 2009-07-08 21:23:14 följande:
    Jag har regelbundet tågat mellan Lund och Östersund, numera Göteborg och Östersund och det handlar om resor på 12-14 timmar och det klarar katterna galant.
    Men hur gör du när han/hon ska gå på lådan?
  • lennartsdotter
    SandraEdin skrev 2009-07-08 21:47:51 följande:
    Men hur gör du när han/hon ska gå på lådan?
    De går inte på lådan under tågfärden. Inte ens de små kattungarna (8 veckor och uppåt) vill gå på lådan under färden. Självklart erbjuder jag dem låda regelbundet, jag har med en liten plastlåda med papperspellets i och så tar jag in dem på toaletten och erbjuder dem lådan, men de gör aldrig någonting.

Däremot sitter de länge på lådan när vi väl kommit fram.
  • zorfan

Jag reser ca 1 gång i månaden tåg med katterna. Tar en 6 timmar. Ena katten blir lätt uppstressad av alla människor och rörelse. Hon är känslig. Det löser vi genom att lägga en tunn duk över buren. Då får hon ro att somna. Sedan sover hon hela vägen. Den andra katten älskar att sitta i knät och kolla på allt.
    Vi har rest längre i bil. Har också funkat fint. Lådan fick dock användas en gång av den nervösa katten. Hon sa till innan så att vi verkligen förstod att nu måste hon =)
    Så det har det gått jättebra!

Svar på tråden Resa med katt, vad är rimligt?