• emeliev

kan små barn äta mandel?

tänkte laga mandelfisk imorgon och använder då mandelspån. kan man ge det till en 16 månaders barn?

• Svar på tråden kan små barn äta mandel?
  • Mamma matte hustru

Vår nu 17 månaders tjej äter ostkaka som ju innehåller mycket mandel dock ska man väl vara försiktig om man är allergisk eller har närstående som är allergiska mot just mandel

• emeliev

ok. ingen allergi i släckten så då borde det ju vara lugnt. men jag ska nog ta bort mandeln från hans bit men de finns ju ändå lite i maten lixom. man har ju hört så mycket, så man är rädd.

• Annelis Mamma

Hej !!

Rekommendationerna är att man ska vänta till barnen är 5 år ,för innan dess har de svårt att förklara om de tättnar i halsen, som man oftast gör av mandel/nötter.
    Man blir oftast inte allergisk första gången utan kan äta det några gånger innan.
    På de flesta skolar serverar de inte mandel/nötter pga av att risken för att nån är allergisk mot nötter/mandel.

• emeliev

ok.. men då gör jag nog en egen bit till honom utan mandel.

tack för svaren

• lennartsdotter

När jag pratade med sköterskan på BVC om detta sade hon att det inte finns några restriktioner alls idag (förutom om man har allergi i släkten). I de nyskrivna böcker om barnmat jag läst står även att enda problemet (förutom när det finns allergi i släkten) är kvävningsrisken, vilken ju undviks genom att finfördela mandlarna/nötterna.

• emeliev

ok. nu vet jag inte hur jag ska göra.. aknske petar bort mandeln från hans bit, men han äter samma som vi. kanske!

Svar på tråden kan små barn äta mandel?