• Svar på tråden Pizzaost till mjöklproteinallergiker?
  • Minisen

det finns ju sojaost....

För visst kan man inte äta får/getmjölkprodukter heller då?

• MBert

...fast man måste ju inte ha ost på pizzan alls, om man inte tål det. Jag tror inte sojaost funkar på pizza...

• Little Ms Chatterbox
    Minisen skrev 2009-07-08 21:14:17 följande:
    tofutti mozzarella style borde väll funka???
    Försökte googla det men hittade ingenstans där det gick att hitta i vanliga affärer, sökte även på bilder och det är ingen förpackning som jag känner igen.
    Var hittar du det? Finns det i vanliga dagligbutiker?
  • Kya

det är ju jättesvårt, men mitt tips är att du helt enkelt aldrig har ost på barnets pizza. även den hemmagjorda. det han aldrig fått, det saknar han aldrig.

• Little Ms Chatterbox
    Kya skrev 2009-07-09 00:02:38 följande:
    det är ju jättesvårt, men mitt tips är att du helt enkelt aldrig har ost på barnets pizza. även den hemmagjorda. det han aldrig fått, det saknar han aldrig.
    Han har fått pizza många gånger redan Och även annat också som skinkpaj.
    Osten står ju frame det är ju 5 familjemedlemmar till i detta hushållet och alla äter ost.
  • jeno1975

Om man är laktosintolerant brukar det väl funka med uppvärmd tillagad mat med "vanliga" mjölkprodukter????

• Kya

Little Ms Chatterbox skrev 2009-07-09 00:11:15 följande:

Han har fått pizza många gånger redan Och även annat också som skinkpaj. Osten står ju frame det är ju 5 familjemedlemmar till i detta hushållet och alla äter ost.
    jomen det är skillnad på att se andra ha ost på pizzan, och på att man själv har det ibland, och ibland inte.
    men jag förstår inte, är det ett barn som haft pizza på osten och ni nyligen märkt att det är en allergiker, eller har ni vetat om det sen han var nyfödd?

För jag har en mjölkallergiker, och jag har dessutom systrar med barn som är mjölkallergiker som är äldre än min son. de äter glatt pizza när de är ute med familjen utan ost, de saknar inte osten för de har aldrig smakat pizza med ost. skulle de däremot börja äta ost ibland så skulle det definitivt bli sura miner när det serveras en pizza utan ost då helst plötsligt.
    man saknar inte det man aldrig provat.
  • Kya
    jeno1975 skrev 2009-07-09 00:13:28 följande:
    Om man är laktosintolerant brukar det väl funka med uppvärmd tillagad mat med "vanliga" mjölkprodukter????
    jo visst har du rätt men laktosintolerant och komjölksproteinallergiker är två olika allergier. de flesta blandar ihop det, men det är i verkligheten två skilda allergier.
  • Little Ms Chatterbox
    Kya skrev 2009-07-09 00:15:08 följande:
    jomen det är skillnad på att se andra ha ost på pizzan, och på att man själv har det ibland, och ibland inte. men jag förstår inte, är det ett barn som haft pizza på osten och ni nyligen märkt att det är en allergiker, eller har ni vetat om det sen han var nyfödd? För jag har en mjölkallergiker, och jag har dessutom systrar med barn som är mjölkallergiker som är äldre än min son. de äter glatt pizza när de är ute med familjen utan ost, de saknar inte osten för de har aldrig smakat pizza med ost. skulle de däremot börja äta ost ibland så skulle det definitivt bli sura miner när det serveras en pizza utan ost då helst plötsligt. man saknar inte det man aldrig provat.
    Vi har inte vetat det förrän nu på sistone, trodde det först bara var laktos men blev dålig även av laktosfritt.
    Hur blir föresten en pizza utan ost, blir den inte bränd och torr? (inte för att jag vill ha några mängder med ost på min pizza men...)
  • Kya

Little Ms Chatterbox skrev 2009-07-09 00:20:40 följande:

Vi har inte vetat det förrän nu på sistone, trodde det först bara var laktos men blev dålig även av laktosfritt. Hur blir föresten en pizza utan ost, blir den inte bränd och torr? (inte för att jag vill ha några mängder med ost på min pizza men...)
    ja då kan jag förstå att han saknar det på ett annat sätt... hur gammal är han? om han är ung kanske han har enkelt att glömma också? för jag tänker på alla de gånger ni ska beställa pizza. ni kan inte ge dom mjölkfri ost över disken heller, reglerna säger att de bara får ta med sig restaurangens mat in i köket.
    men är det omöjligt att få honom att glömma så är mjölkfri ost ett bra alternativ, åtminstone till när ni gör hemmagjord pizza, varma mackor osv.

Jo den blir torrare, men inte bränd. man ser ju till att den inte blir det. men visst blir den torrare att äta. vissa pizzerior är ju lite snällare också, när det saknas ost så brer de på lite bättre med tomatsås och är generösare med ingridienserna. men det finns såklart snåla jävlar som lägger på ett tunt lager och låter ett par skinkbitar ligga på pizzan. synd. men man lär sig eftersom vilka pizzerior som är godare, även för mjölkallergikerna.
  • Little Ms Chatterbox
    Kya skrev 2009-07-09 00:24:35 följande:
    ja då kan jag förstå att han saknar det på ett annat sätt... hur gammal är han? om han är ung kanske han har enkelt att glömma också? för jag tänker på alla de gånger ni ska beställa pizza. ni kan inte ge dom mjölkfri ost över disken heller, reglerna säger att de bara får ta med sig restaurangens mat in i köket. men är det omöjligt att få honom att glömma så är mjölkfri ost ett bra alternativ, åtminstone till när ni gör hemmagjord pizza, varma mackor osv. Jo den blir torrare, men inte bränd. man ser ju till att den inte blir det. men visst blir den torrare att äta. vissa pizzerior är ju lite snällare också, när det saknas ost så brer de på lite bättre med tomatsås och är generösare med ingridienserna. men det finns såklart snåla jävlar som lägger på ett tunt lager och låter ett par skinkbitar ligga på pizzan. synd. men man lär sig eftersom vilka pizzerior som är godare, även för mjölkallergikerna.
    Han är bara 2 år men ÄÄÄÄLSKAR ost Han säger Sss, Sss, sss så fort han ser förpackningen komma fram vid frukost. Även om vi försöker dölja det och även ett tag skippade vi att ha fram ost till de måltider han var med men han kommer ihåg det ändå.
    Igår gjorde hans tvillingsyster något jättegulligt, hon hade fått en bit ost att tugga på, hon var egentligen färdig vid bordet men charmade sin far med glittrande ögon och fick några bitar att tugga på efter att hon var mätt så tog hon och klättrade ner får kökssoffan och gick till sin bror som satt på andra sida bordet och la upp lite ost till honom, bitarna var väl bättre begnade och inte så stora men det var ju en fin tanke...
  • Zenobia

www.allergimat.com har också olika ostar, vet dock inte om dom går på pizzan.

Min syster tål inte ost, men hon brukar köra med köttfärsås på sin pizza för den inte ska bli för torr.

• Kya

Little Ms Chatterbox skrev 2009-07-09 00:43:05 följande:

Han är bara 2 år men ÄÄÄÄLSKAR ost Han säger Sss, Sss, sss så fort han ser förpackningen komma fram vid frukost. Även om vi försöker dölja det och även ett tag skippade vi att ha fram ost till de måltider han var med men han kommer ihåg det ändå. Igår gjorde hans tvillingsyster något jättegulligt, hon hade fått en bit ost att tugga på, hon var egentligen färdig vid bordet men charmade sin far med glittrande ögon och fick några bitar att tugga på efter att hon var mätt så tog hon och klättrade ner får kökssoffan och gick till sin bror som satt på andra sida bordet och la upp lite ost till honom, bitarna var väl bättre begnade och inte så stora men det var ju en fin tanke...
    ojoj jaha då förstår jag nu, vilken rävsax ni sitter i. ni får nog skippa beställningsbar pizza ett tag framöver...
    haha ja systern ville bara brorsan väl, men så fel det kan gå. en allergisk reaktion är ju aldrig rolig, men de är ju för små för att riktigt kunna förstå. har ni provat prata med honom om att mjölk och ost gör så att han får aj-aj i magen? för jag antar att det är vad som händer med honom eftersom ni trodde det var laktos först?

Kom förresten ihåg, om du ska köpa soya-ost och soyaprodukter att det kan leda till en allergi också, eftersom soya och mjölk är väldigt likt varann. så försök vara sparsam med soyaprodukterna. så kan jag tipsa om att ni kan försöka med ost från andra klövdjur, till exempel get. vissa reagerar bara på komjölken, medan andra reagerar på alla klövdjur.
  • Little Ms Chatterbox
    Kya skrev 2009-07-09 08:31:52 följande:
    ojoj jaha då förstår jag nu, vilken rävsax ni sitter i. ni får nog skippa beställningsbar pizza ett tag framöver... haha ja systern ville bara brorsan väl, men så fel det kan gå. en allergisk reaktion är ju aldrig rolig, men de är ju för små för att riktigt kunna förstå. har ni provat prata med honom om att mjölk och ost gör så att han får aj-aj i magen? för jag antar att det är vad som händer med honom eftersom ni trodde det var laktos först? Kom förresten ihåg, om du ska köpa soya-ost och soyaprodukter att det kan leda till en allergi också, eftersom soya och mjölk är väldigt likt varann. så försök vara sparsam med soyaprodukterna. så kan jag tipsa om att ni kan försöka med ost från andra klövdjur, till exempel get. vissa reagerar bara på komjölken, medan andra reagerar på alla klövdjur.
    Sällan vi beställer pizza, blir alldeles för dyr utan det är alltid hemgjord pizza som gäller för oss. Om inte jag och sambon vi ha eget på söndagskvällen, när alla har sonmat.
    Vi har sagt till honom att han får ont i magen av det men tyvärr är han lite "stönig", har ingen aaaaning var han fått det från{#lang_emotions_innocent} så han vill ha och tjatar ändå.
    Vi vågar inte testa med något annat, får eller get eftersom det kan reagera på det också, vi har inte gjort blodprovstest på honom ännu så vi vet inte säkert.
Svar på tråden Pizzaost till mjöklproteinallergiker?