• Joico

Hjälp med "Ansökan om studiemedel" CSN

Jag ska fylla i min "Ansökan till studiemedel" till CSN men jag kan INGENTING om sånthär har nyligen skickat in min ansökan om att läsa fyra stycken 100p kurser på NTI, på heltid, från 10aug - 25dec. Finns ingen att fråga så FL är mitt hopp!

Under "B" ska jag fylla i "Skolform" - är det då "Annan gymnasial skolform" som jag ska fylla i?

Under "B" ska jag fylla i "Utbildning eller kurs" men jag ska ju isf läsa fyra kurser - ska alla kurser stå med? Hur isåfall?

Under "B", "Period 1", "Antal poäng komvux" - ska jag strunta i den? Jag har inte läst komvux.

Under "B" Studietakt för övriga utbildningar (gäller en komvux)" - ska jag kryssa i 100%? Eftersom jag kommer att studera heltid.

Jag vill gärna ha en mindre lånedel än den som är som "standard", hur gör jag då? Som jag förstått är det ca 5000kr i lånedel, men sammanlagt med bidragssumman, så blir det ca 7800kr och så mycket pengar behöver jag inte (och det blir ju mer att betala tillbaka sen). Om jag väljer färre veckor med lån, får jag bidrag för alla veckor då men ibland inget lån eller hur funkar det isåfall?

Det var nog allt för nu, återkommer väl med en uppdatering om fler frågor dyker upp tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med "Ansökan om studiemedel" CSN
  • Hedda89

Oj du hade många frågor
    Jag ska försöka hjälpa dig.
    Skolform är rätt, om det inte finns något annat som passar in, vet inte vad NTI räknas som
    Utbildning eller kurs. Jag antar att du måste skriva antal kurser viktigaste är ju poängen.
    Antal poäng komvux har du rätt
    Studietakt: Heltid eller 100 % Man brukar säga heltid.

Sen om lånet. Du kan minska lånesumman eller bara ta bidraget om du vill. Beror på hur mycket pengar du behöver ha ut. Du får välja exakt hur många av dom 20 veckorna du vill ha lån och bidrag.

• Joico

Ja jag vet förtvivlande att ha så många frågar och ingen att fråga! Tack för att du tog dig tid. Jag ska ta en riktig kik imorgon mha dina svar!

JAg behöver nog lite mer pengar än bara bidraget, det är väl på runt 2500kr? Jag vill ha pengar varje månad, men inte fulla 7800.. kan jag inte få ca 4000kr/mån under hela studietiden, på något vis?

Hedda89 skrev 2009-07-08 22:42:19 följande:
    Oj du hade många frågorJag ska försöka hjälpa dig.Skolform är rätt, om det inte finns något annat som passar in, vet inte vad NTI räknas somUtbildning eller kurs. Jag antar att du måste skriva antal kurser viktigaste är ju poängen.Antal poäng komvux har du rättStudietakt: Heltid eller 100 % Man brukar säga heltid.Sen om lånet. Du kan minska lånesumman eller bara ta bidraget om du vill. Beror på hur mycket pengar du behöver ha ut. Du får välja exakt hur många av dom 20 veckorna du vill ha lån och bidrag.
  • Tecken
    Joico skrev 2009-07-08 22:55:17 följande:
    Ja jag vet förtvivlande att ha så många frågar och ingen att fråga! Tack för att du tog dig tid. Jag ska ta en riktig kik imorgon mha dina svar!JAg behöver nog lite mer pengar än bara bidraget, det är väl på runt 2500kr? Jag vill ha pengar varje månad, men inte fulla 7800.. kan jag inte få ca 4000kr/mån under hela studietiden, på något vis?
    Du kan få ca 4000kr genom att söka studiemedel på 50%. Tips: Om du känner dig ruskigt osäker, grabba telefonen och ring CSN. De har alltid varit väldigt tillmötesgående då jag pratat med dem
  • Joico

Så ruta "D" med rubrik "Jag vill ha studiemedel på" och så kan man ange "Heltid", "Deltid 75%" eller "Halvtid 50%" - där anger jag inte "Heltid" om jag vill ha mindre pengar? Men slutar pengarna komma efter jag studerat 75% av tiden eller minskar dom bara beloppet per månad?

Usch va krångligt det blev, hoppas du (eller nån) förstår.
    Mm jo, men jag hatar att prata i telefon :$

Tecken skrev 2009-07-09 09:02:06 följande:
    Du kan få ca 4000kr genom att söka studiemedel på 50%. Tips: Om du känner dig ruskigt osäker, grabba telefonen och ring CSN. De har alltid varit väldigt tillmötesgående då jag pratat med dem
  • Hedda89
    Joico skrev 2009-07-09 11:54:16 följande:
    Så ruta "D" med rubrik "Jag vill ha studiemedel på" och så kan man ange "Heltid", "Deltid 75%" eller "Halvtid 50%" - där anger jag inte "Heltid" om jag vill ha mindre pengar? Men slutar pengarna komma efter jag studerat 75% av tiden eller minskar dom bara beloppet per månad?Usch va krångligt det blev, hoppas du (eller nån) förstår.Mm jo, men jag hatar att prata i telefon :$
    Du får ett minskat belopp varje månad om du väljer deltid/halvtid :)
    Det minskas inte eller något sådant. För att räkna ut vad du får kan du gå in på csn.se och kolla din lånemängd och annat.
  • Joico

Ojoj, rena grekiskan jag hoppas att allt är rätt i fyllt.. men jag vill gärna få det bekräftat åååh

• Hedda89

Om du har e-legitimation så får du bekräftelse dagen därpå du skickar in det.

• Joico

Aha men jag vill ha bekräftelse på att ansökan är i fylld rätt, så det blev som jag ville

Hedda89 skrev 2009-07-09 17:42:25 följande:
    Om du har e-legitimation så får du bekräftelse dagen därpå du skickar in det.
Svar på tråden Hjälp med "Ansökan om studiemedel" CSN