• Heavy Metal

Vändsy ett plagg med mudd???

Jag är nybörjare i syträsket och har lite problem....Detta med att vändsy...
    Om jag t.ex syr ett par muddbyxor med foder....hur får jag då mudden fastsydd MELLAN tyg och fodertyg?

Vill alltså inte ha en synlig sömnsmån...
    Hade tänkt mig på att försöka med ett par enkla babyvantar först....och där vill man ju inte ha en skavande söm på insidan.

Kan någon sykunnig snälla försöka förklara för mig hur jag ska gå tillväga?

• Svar på tråden Vändsy ett plagg med mudd???
  • Stormorsan

Lämna en liten öppning i fodret.
    Genom denna kan du dra ut tygerna, sy fast mudden och vänd tillbaka. Eventuellt får du dra ut ena sida först, sy fast halva mudden, vänd tillbaka, dra ut andra sidan, sy fast resten.

Öppningen i fordret får sys för hand.

• Heavy Metal

Tack för ditt svar. Jag ska se om jag förstår hur du menar....
    Ska testa på ett par vantar direkt!!!

• Stormorsan

Det är lite kruxigt innan man kommer på knepet. Lite jobbigt med något så litet som babyvantar. Hoppas du får det att funka.

Principen är densamma oavsett vad du än skall vändsy. I en brudklänning jag sydde skulle hela livet vändsys, då skulle man dra ut hela ärmhålet genom fordrets axelsöm.

• Heavy Metal

Jag gjorde först ett par vantar utan att vändsy.....men 17 vad pilligt det var.....ska nog försöka mig på att vändsy ett par byxor istället där det är lite större arbetsyta.

Jag är helt besatt av att sy plötsligt men har noll kunskap... så frustrerande. Jättetack för ditt tips!!!

Svar på tråden Vändsy ett plagg med mudd???