• Nr 14

Hur öka mjölkproduktionen?? DESPERAT!!!

Hej!
    Har en dotter på 4 veckor som föddes med lite sned mun. Vet ännu ej hur allvarligt det är, förhoppningsvis bara en nervpåverkan.
    Har ammat hela tiden men senaste veckan har hon nån gång om dagen fått 50-75 ml med babysemp då hon verkat vrålhungrig. Tidigare har hon gått upp i vikt som hon ska men imorgon väntar vägning och jag tror inte hon får i sig tillräckligt - känns i brösten som om produktionen avtagit rejält...

Finns det några knep på hur man får igång/ ökar produktionen??? Jag har testat att dricka mycket, men det verkar inte hjälpa. Kan tillägga att jag haft mjölkstockning 3 gånger trots att jag klätt mig rejält när jag varit ute. Har kunnat pumpa men de gångerna har jag bara fått ut typ 50 ml max...

ALLA tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur öka mjölkproduktionen?? DESPERAT!!!
  • Nr 14

Glömde visst skriva att den sneda munnen gjort att hon har rätt svårt att få tag. Har kört med amningsnapp och det har väl funkta sisådär men nu vägrar hon ta den... Hon suger kanske 2-3 minuter bara!

• Knastroll82

Hur ofta äter hon?
    Du kan öka mjölkproduktionen genom att pumpa. Ju mer brösten "motioneras" desto mer producerar de. Prova pumpa ur efter hon ätit klart och se hur mycket du får ut.
    Vad har du för pump? Alla pumpar funkar inte lika bra på alla.
    Tänk på att sitta avslappnat, med sänkta axlar när du pumpar. Spänner man sig hämmas utdrivningsreflexen.

• Hemlighet

Amma ofta eller pumpa ur.
    Det är det enda jag kan tipsa om.
    Hoppas din dotter har gått upp i vikt.
    Hade problem i början och fick ge min dotter ersättning efter varje gång jag ammade.
    Men efter några veckor gick hon upp som hon skulle och då slutade jag med ersättningen, min mjölkproduktion kom igång och nu efter 2,5 månader så har jag tillräckligt med mjölk.

Lycka till.

• Knastroll82

En till sak.
    När du givit henne babysemp, har du då pumpat ur brösten i stället?

• minisens

De råd som jag ha fått är att amma amma & amma ta en dag som du typ bara ammar hela tiden då ökar produktionen automatiskt!!!!

• Nr 14

Tack för ditt snabba svar. Ibland äter hon med 1 timmes mellanrum eftersom hon verkar vrålhungrig. Jag spänner mig väldigt när hon äter för jag får kämpa med olika ställningar för att hon ska få tag över huvudtaget. Sitter jag avslappnat så "ramlar hon av" tyvärr! Har en handpump från apoteket. Lånade en elektrisk när jag fick första barnet men det var totalt tvärstopp med den...

• Knastroll82

Jag fick också pumpa igång produktionen. Pumpade var annan/var tredje timma ungefär 10-15 minuter per bröst och gav sonen flaska. Kompletterade med ersättning.
    Efter ett par dagar hade produktionen kommit igång så den täckte mitt barns behov.

• EsMamma

Hur mycket man får ut när man pumpar har inget som helst samband med hur mycket mjölk man har i brösten.

De första veckorna är brösten oftast jättesvullna, något som sedan avtar (tack och lov). Svullnaden beror INTE på att det bara är en massa bröstmjölk, utan det är mycket lymfvätska också. Så bara för att brösten sedan blir mjukare betyder inte att mängden bröstmjölk minskar.

Mängden bröstmjölk måste hela tiden anpassa sig efter barnets växande behov. Detta görs genom att barnet när det kommer in i en ökningsperiod ammar i princip dygnet runt i ett par dygn. Mjölkproduktionen stimuleras då optimalt och ökar så att barnet sedan får i sig mer mjölk vid varje amning och amningarna glesar ut igen. Sedan går det en period innan barnet kommer in i en ny ökningsperiod och dygnet-runt-amningen kommer tillbaka ett par dygn igen.

Mjölkproduktionen stimuleras allra bäst på natten, så att nattamma mycket är ett jättebra sätt att öka produktionen. Om det fungerar så sov med barnet bredvid, så att det är lätt att amma halvsovande så fort barnet vill.

Drick mycket själv, särskilt nu på sommaren när det är varmt. Glöm heller inte bort att äta

Ersättning är mycket mer svårsmält för barnet, och stannar längre i magen. Detta glesar ut mer på amningarna och kan istället få mjölkproduktionen att minska. Så skippa ersättningen! Dotterna har ju hittills gått upp bra, då finns det ingen anledning till att ge ersättning bara för att man tycker att hon verkar hungrig. Amma oftare istället, byt bröst flera ggr under varje amning (det rinner till ny bröstmjölk väldigt fort).

Lycka till!

• Maac
    Hemlighet skrev 2009-07-08 23:25:18 följande:
    Amma ofta eller pumpa ur.Det är det enda jag kan tipsa om.Hoppas din dotter har gått upp i vikt.Hade problem i början och fick ge min dotter ersättning efter varje gång jag ammade. Men efter några veckor gick hon upp som hon skulle och då slutade jag med ersättningen, min mjölkproduktion kom igång och nu efter 2,5 månader så har jag tillräckligt med mjölk.Lycka till.
    Åh, I wish! Jag vill också helamma. Får ut 50 ml nä jag pumpat båda brösten, sen är det tvärstopp. Och det räcker inte till min krabat, han står still i vikt när jag drar ner på ersättningen...
  • Knastroll82

Nr 14 skrev 2009-07-08 23:27:16 följande:

Tack för ditt snabba svar. Ibland äter hon med 1 timmes mellanrum eftersom hon verkar vrålhungrig. Jag spänner mig väldigt när hon äter för jag får kämpa med olika ställningar för att hon ska få tag över huvudtaget. Sitter jag avslappnat så "ramlar hon av" tyvärr! Har en handpump från apoteket. Lånade en elektrisk när jag fick första barnet men det var totalt tvärstopp med den...
    Går det bättre om du liggammar?
    Jag fick korsamma i början (ligga på sidan och låta barnet äta av det ÖVRE bröstet) samt använda ammningsnapp.

Det är jättesvårt att slappna av med en mauell pump, det kan vara därför du fått ut så lite. Prova med en elektrisk igen.
  • MymlanMy

Hyr en elektronisk pump på sjukhuset. Det finns med dubbla uppsättningar så man kan pumpa båda brösten samtidigt. Pumpa var tredje timme. Det finns också en nässpray man kan köpa på apoteket. Jag vet ej namnet men den innehåller oxytocin som stimulerar mjölkproduktionen. Fråga bvc-sköterskan. Du kan också dricka öl (lättöl) för det sägs också stimulera mjölkproduktionen.

• Maddejansson

PUMPA å Pumpa!

Drick teet som ökar mjölken! Kommer ej ihåg va den heter! Finns på hälskosten eller stooora ICA affärer! :D

Lycka till!

• Blå Flygare

Det låter helt klart som att det är taget som är problemet. Om de har fel tag så tömms inte brösten ordentligt och då riskerar man mjölkstockning (mjölkstockning beror på fel tag eller att amningen styrs alt stress, inte på kyla eller blåst) och att mängden mjölk minskar. Svårt att hjälpa det mha pump (svårt att få ur när man pumpar, men testa gärna att pumpa ur direkt efter målet). Jag hade kontaktat amningsrådgivningen på BB och be om att få komma dit för att se om de möjligen kan hjälpa till med att få ett bättre tag.

Lycka till!

• Hemlighet
    Maac skrev 2009-07-08 23:29:47 följande:
    Åh, I wish! Jag vill också helamma. Får ut 50 ml nä jag pumpat båda brösten, sen är det tvärstopp. Och det räcker inte till min krabat, han står still i vikt när jag drar ner på ersättningen...
    Jag fick också bara ut så lite i början. Men eftersom min dotter föddes förtidigt så skulle jag amma varannan timme i början och det hjälpte min produktion+ ge ersättning efter varje amningstillfälle.
    Är glad att den tiden är förbi
  • Bambusa

de som avgjorde för mig var att amma och pumpa på natten, tog två eller tre ntter som ja ställde klockan, så ja ammade, 3timmar efter senaste gången, heela natten... märktes lite skillnad redan efter en natt...

• Nr 14

Tack återigen för alla givande tips!
    Helt otroligt nog har dottern gått upp 250 gram på en vecka och BVC sköterskan kunde inte förstå att jag tyckte att amningen verkade gå så dåligt!! Ammar så ofta jag bara kan för pumpa går bara inte manuellt så jag får nog testa en elektrisk igen... Men dottern vrålar ilsket när hon inte får i sig pga att hon inte får nåt bra tag. Nu ikväll gav jag upp och gav babysemp, 75 ml, men strax efter så kräktes hon (och det gör hon nästan aldrig annars) så det blev kanske för mycket och att skriket betyder nåt annat än hunger!!! Tänk om de små kunde prata...

• Marlene

Blir hon nöjd när hon får bröstet?

• Bambusa

hon kanske bara har stort sugbehov, för har hon gått upp 250g på en vecka på bara amning, då får hon ju i sig så de räcker.. när dom har ont i magen kan dom vilja suga mer, för dom tror att de är hunger, å då blir de ju bara värre med mer mat i magen..

Svar på tråden Hur öka mjölkproduktionen?? DESPERAT!!!