• vadskajaghetadå

vita fläckar på händer och andra ställen, pigmentförändringar?farligt?

tänk om det är nån hudcancer? solar nästan aldrig,men nu (har två barn och den ynsta är 1 år) solade jag och i våras uppkom dom på händerna, stora vita fläckar är det. såå fult. har sett att jag hardet på andra ställen med, på insidan av låret, på magen för några år sen som verkar försvunnit. RTror ni det är farligt?

• Svar på tråden vita fläckar på händer och andra ställen, pigmentförändringar?farligt?
  • Caileag

Min bästa kompis har det. Det finns ett namn på det som jag inte minns, är inget farligt alls men kanske inte så kul att få.
    Hon har det mest på händerna och lite på armarna.
    Googla ska du se att du hittar mera info.

• jaghopparhögt

Sätt på smooth criminal på hög volym och ställ dig framför spegeln med en hatt. Börjar du dansa så tror ja tyvärr att då kan ha fått Michael Jackson- syndrom :(

• vadskajaghetadå
    jaghopparhögt skrev 2009-07-08 23:33:41 följande:
    Sätt på smooth criminal på hög volym och ställ dig framför spegeln med en hatt. Börjar du dansa så tror ja tyvärr att då kan ha fått Michael Jackson- syndrom :(
    ja vet, jag såg nåt som heter vitigo, att han hade det.

men vad händer? ska jag bli kritvit om kroppen?

så länge det inte är nåt farligt ärdet okej.
  • Pelargonen

Vigolito tror jag det heter. Min kompis har det, vita fläckar på bl.a. händerna som saknar pigment.

• jaghopparhögt

Vitiligo heter de,pigmentet försvinner så man får vita fläkar. Dock behöver det inte vara på händerna utan kan komma vart som helst.

• vadskajaghetadå

Generaliserad vitiligo - autoimmun sjukdom med cirka 10% ärftlighet. Associeras med andra autoimmuna sjukdomar som thyreoiditer, Mb Addison, diabetes mellitus.

neeeej, jag har thyreoditer och diabetes

• vadskajaghetadå
    jaghopparhögt skrev 2009-07-08 23:37:10 följande:
    Vitiligo heter de,pigmentet försvinner så man får vita fläkar. Dock behöver det inte vara på händerna utan kan komma vart som helst.
    det harkommit överallt
  • jaghopparhögt
    sannispannisen skrev 2009-07-08 23:39:29 följande:
    det harkommit överallt
    En vän till mig har haft det i många år nu och han har både på ben, armar och överkroppen och även i ansiktet/huvudet.
  • vadskajaghetadå
    jaghopparhögt skrev 2009-07-08 23:41:09 följande:
    En vän till mig har haft det i många år nu och han har både på ben, armar och överkroppen och även i ansiktet/huvudet.
    men synns det även om man är ljus?

jag ska aldrigmer sola

var han ljus?
  • myran82

Min svärmor har någon som sjukdom som gör att hon har vita fläckar på huden. Vet inte vad det är (har aldrig frågat) men tror det kan vara vitiligo. Hittade lite bilder på en sida och det är likt hennes fläckar

www.vitiligoforbundet.se/page1.aspx

• jaghopparhögt
    sannispannisen skrev 2009-07-08 23:42:42 följande:
    men synns det även om man är ljus?jag ska aldrigmer sola var han ljus?
    Jo det gör de ju tyvärr, han har typ samma hudfärg som alla andra. Inte dirkt mörk men inte gothblevk heller. Det blir ju som inte vit på samma sätt som man vanligtvis är vit, vanligtvis så är man ju mer lätt grisrosa/vit men när pigmentet försvinner så är man ju riktigt vit.
    Men jag tror inte han lider av det direkt. Han har en stor fläck på huvudetm stor som en cd-skiva typ och den syns väl rätt bra för han har inget hår på huvudet men dt är inget han lider av direkt.
    Han undviker inte heller solen direkt.
  • Iorlover

Jag har samma. Började på ena tummen. Nu är det på andra med o en på foten, en stor på benet o sen på ett intimt ställe. Sexigt va? Får lätt panik, tänk om de kommer i ansiktet? MAn kanske skulle fråga någon om de o få de bekräftat om vad det verkligen är.

Ska tillägga att jag har psoreasis om det kanske kan påverka med?

• vadskajaghetadå

nu är jag så orolig

vad ska ske sen?

diabetes, sköldkörteln,vitiligo..kanske massa annat som ms om det är så att det beror på mitt eget
    immunförsvar.

Iorlover skrev 2009-07-08 23:49:03 följande:
    Jag har samma. Började på ena tummen. Nu är det på andra med o en på foten, en stor på benet o sen på ett intimt ställe. Sexigt va? Får lätt panik, tänk om de kommer i ansiktet? MAn kanske skulle fråga någon om de o få de bekräftat om vad det verkligen är.Ska tillägga att jag har psoreasis om det kanske kan påverka med?
    har du fått den diagnosen?
    jaghopparhögt skrev 2009-07-08 23:46:56 följande:
    Jo det gör de ju tyvärr, han har typ samma hudfärg som alla andra. Inte dirkt mörk men inte gothblevk heller. Det blir ju som inte vit på samma sätt som man vanligtvis är vit, vanligtvis så är man ju mer lätt grisrosa/vit men när pigmentet försvinner så är man ju riktigt vit.Men jag tror inte han lider av det direkt. Han har en stor fläck på huvudetm stor som en cd-skiva typ och den syns väl rätt bra för han har inget hår på huvudet men dt är inget han lider av direkt.Han undviker inte heller solen direkt.
    än så länge syns det inte så mycket på händerna, men måste det bli vitare tror du? jag har blivit lite brun på händerna med,då synns det mer.
  • vadskajaghetadå
    jaghopparhögt skrev 2009-07-09 00:40:47 följande:
    De har du nog inte :)
    jo för jag är dimmig på ögonen och har vart länge.

jag har en autoimmun sjukdom där immunförsvaret angriper kroppens organ,b.la därför de tror att jag fick struma och typ1 diabetes.
    nu när jag fått vitaligo har jag väl fått ms också.

det vore typisikt mig.
  • Rita D

sannispannisen: Visst startade du en annan tråd som handlade om vitiligo? Stod något om "samma sjukdom som M J" i rubriken. Jag hittar inte tillbaka till tråden..?

• Mamma och Mor

Låter som vitiligo du drabbats av.
    Det finns inte mycket att göra åt det i så fall, utan det är bara att acceptera faktum. Fläckarna kan komma att sprida sig, men i perioder kan en del pigmentlösa områden återfå sitt pigment. Det är en harmlös åkomma i sig, men skapar såklart en del lidande ändå då det syns tydligt om fläckarna uppkommer i ansiktet eller händerna.

Fick denna sjukdom själv vid 27 års ålder men blev inte så förvånad, då jag har har det bland nära släktingar, så ärftligheten är tydlig i vår familj iaf.
    Tänk på att de pigmentlösa fläckarna mycket lätt blir brända i solen och att de bör skyddas med solskyddsfaktor för att inte brännas såpass att risken för cancer ökar.

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • vadskajaghetadå
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45471955.html

men den är ny, den andra togs bort.
    Rita D skrev 2009-07-10 13:29:58 följande:
    sannispannisen: Visst startade du en annan tråd som handlade om vitiligo? Stod något om "samma sjukdom som M J" i rubriken. Jag hittar inte tillbaka till tråden..?
    Mamma och Mor skrev 2009-07-10 15:46:36 följande:
    Låter som vitiligo du drabbats av.Det finns inte mycket att göra åt det i så fall, utan det är bara att acceptera faktum. Fläckarna kan komma att sprida sig, men i perioder kan en del pigmentlösa områden återfå sitt pigment. Det är en harmlös åkomma i sig, men skapar såklart en del lidande ändå då det syns tydligt om fläckarna uppkommer i ansiktet eller händerna. Fick denna sjukdom själv vid 27 års ålder men blev inte så förvånad, då jag har har det bland nära släktingar, så ärftligheten är tydlig i vår familj iaf.Tänk på att de pigmentlösa fläckarna mycket lätt blir brända i solen och att de bör skyddas med solskyddsfaktor för att inte brännas såpass att risken för cancer ökar.
    okej!

min mamma sa precis att mormor har en massa sånt så det kanske komer från henne? tack för ditt svar.
Svar på tråden vita fläckar på händer och andra ställen, pigmentförändringar?farligt?