• pyretochbönan0809

Lära vår 1-åring att dricka själv ur vanligt glas innan förskolestart i augusti?

Förväntas det eller kommer hon lära sig det där? Har nämligen för mig att jag inte sett så många 13-månaders som dricker själva ur vanligt glas....

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • Svar på tråden Lära vår 1-åring att dricka själv ur vanligt glas innan förskolestart i augusti?
  • Lovely Rita

Där jag jobbar har vi pipmugg till barn som inte kan dricka ur glas själva. Det tror jag är rätt vanligt.

• Busbellan

nej det behöver du inte tänka på, kan hon inte det så får hon dricka ur en pipmugg istället
    Ur vanligt glas lär hon sig snart ändå

Mamma till Nora, August och Ella
  • hymafr

Är ju aldrig fel att börja träna henne. Det finns ju många fler tillfällen än på dagis där det kan vara bra att kunna dricka ur ett vanligt glas.

• ebben

nog har de pipmuggar där!! men de lär sig fort sen då de börjar dagis-då de ser alla andra...

• pyretochbönan0809

Saken är den att hon KAN dricka ur en vanlig mugg/glas när vi håller det åt henne. Kanske ska låta henne prova själv också? (med moppen redo)

• Glendita

Vi har en 15 månaders, hon dricker utmärkt ur glas och mugg. Men det lärde hon sig under förskoletid och sen uppmuntrade vi henne hemma, köpte plastmuggar. Självklart blev det mycket spill och jag fick förklar a många gånger hur man gör o lät henne utforska oxå.

• pyretochbönan0809

tack för era svar! Jag har börjat med att plocka bort handdtagen på pipmuggen hon använder mest så hon får lära sig att hålla med båda händerna först

• Malinski79

På min dotters förskola så lär de barnen dricka ur glas direkt när de börjar..jag tycker de va kanon,bara ta med sig massa tröjaor för de blev ju lite blött i början..Men de funkade kanon..Dottern va 13 mån när hon började på sin förskola..

• strojes
    little squirrel skrev 2009-07-09 09:41:18 följande:
    Saken är den att hon KAN dricka ur en vanlig mugg/glas när vi håller det åt henne. Kanske ska låta henne prova själv också? (med moppen redo)
    låt henne öva när ni är ute och sitter på gräsmattan tex då gör det ju inget om hon spiller. och vatten i muggen/glaset förståss så blir det inga fläckar.
  • pyretochbönan0809
    strojes skrev 2009-07-09 19:40:52 följande:
    låt henne öva när ni är ute och sitter på gräsmattan tex då gör det ju inget om hon spiller. och vatten i muggen/glaset förståss så blir det inga fläckar.
    bra idé Hon dricker bara vatten så det är inget problem.
Svar på tråden Lära vår 1-åring att dricka själv ur vanligt glas innan förskolestart i augusti?