• citronfjäril

Rycker i sömnen??

Hej!
    Har en kille på sex veckor som ibland när han sover djupt börjar rycka i axlarna och benen. Ett ryck i sekunden ungefär. Oftast händer detta när vi varit ute och gått med barnvagnen ett tag eller då han sitter i bilbarnstolen och sover. Ryckningarna slutar alltid när man tar upp honom och han vaknar till, tack och lov! Ser lite otäckt ut. Han har aldrig ryckt i vaket tillstånd. Nån som varit med om liknande eller hört vad det kan vara??? Han är annars en go och glad kille som växer som han ska. Kan nämna att han föddes i v. 36+4, kan det påverka tror ni?

• Svar på tråden Rycker i sömnen??
  • corinne1

kan tala om att min kille på 35 år gör likadant!så det e nog ingen fara,kram

• corinne1

kan tala om att min kille på 35 år gör likadant!så det e nog ingen fara,kram

• Loppan79

Det gjorde min dotter också i början. Kommer inte riktigt ihåg när det slutade, men det är normalt att de gör så. Har för mig att någon förklarade det med att musklerna tränar även i sömnen!?

• citronfjäril

*puffar*
    Ingen fler som haft ryckningar på sin bebis. Det är alltså inte bara en ryckning utan mer små ryckningar i båda armarna samtidigt. Och ibland även benen....
    Skulle ju kunna vara som du skriver, Loppan 79, att musklerna tränas. Fast. Måste det se så otäckt ut??

• citronfjäril

*puffar*
    Ingen fler som haft ryckningar på sin bebis?? Det är alltså inte bara en ryckning utan mer små ryckningar i båda armarna samtidigt. Och ibland även benen....
    Skulle ju kunna vara som du skriver, Loppan 79, att musklerna tränas. Fast. Måste det se så otäckt ut??

• TweetyUllis

Det är inget speciellt konstigt. Du gör det säkert själv, utan att veta om det. Små barn sover ju inte lika djupt som vi och rör sig och låter mycket i sömnen. Jag var jätteorolig i början för Julia såg ut som att hon fick små "kramper" när hon precis hade somnat (ryckte i armar och ben, fladdrade med ögonen, gjorde små "suckande" ljud etc), men när min mamma fick se det sa hon att det var helt normalt. Nu när Julia är fyra månader gör hon inte så längre, nu är det ett helt annat rörelsemönster i sömnen, ett mycket lugnare.

Svar på tråden Rycker i sömnen??