• diddisen80

Tips på bra restaurang i Stockholm

Jag min svägerska och svärmor ska till Sthlm i höst och vill nu ha tips på nån bra restaurang.
    Vi gillar mat alla 3 och vill gärna prova nåt som vi inte har här på "landet" .
    Det ska helst inte kosta skjortan heller men det är kanske svårt i en stor stad.
    Så har ni nåt förslag?

• Svar på tråden Tips på bra restaurang i Stockholm
  • Elli47

Några personliga favoriter är dessa bl a:

Meza Lounge på Hamngatan (rätt nära NK), libanesisk mat! Helt ljuvligt! Testa deras avsmakningsmeny med många olika rätter.

Grill på Drottninggatan, suveränt god grillad tonfisk bl a!

Tennstopet i Vasastan, jättegod husmanskost, ljuvliga lammkotletter bl a!

• mosterYster

Mongolian barbeque? Man plockar på färska råvaror (lamm, fisk, skaldjur, kyckling, karré, entrecote, nötfilé, färsk skinka, musslor och sedan alla de grönsaker du kan tänka dig) på en tallrik, häller på en valfri woksås (finns 10 olika smaker) och räcker tallriken till kocken. Han steker på detta på ett stekbord och så får man tillbaka sin egenkomponerade tallrik. På samma ställer finns även asiatisk buffé och sushi - allt ingår i priset: ca140 kr. Då får du hämta om så mycket du vill. Jättegott och finns sällan på "landet"...

På King Tan på Sveavägen hittar ni detta.
    www.kvartersmenyn.com/rest.php&id=1898

• diddisen80

Ja vi har ju inte varit i huvudstaden på flera år nån av oss så det måste vara ganska lätt att hitta.
    Har inte hittat nåt trevligt hotell som känns bra än. Men vi vill ju gärna bo ganska centralt. Om man nu kan säga så.

• diddisen80

Tro det eller ej men Mongolian barbeque, har vi här på "landet" oxå.
    Så nej känns inte så roligt.

• nollåtta

Blå porten på Djurgården är trevligt. Vad gillar ni för mat?
    Fonduebode är också bra med god mat, trevligt att sitta och doppa tillsammans.

• mosterYster
    diddisen80 skrev 2009-07-09 10:53:23 följande:
    Tro det eller ej men Mongolian barbeque, har vi här på "landet" oxå. Så nej känns inte så roligt.
    Haha, OK.

Grekmat?
    Greken på hörnet
    www.grekenpahornet.se

Libanesiskt?
    Sahara
    www.sahara.se

Spanskt?
    Mamas and Tapas
    www.tapas.nu
  • mosterYster

Höll ju på att glömma en av mina favvisar! De har inga priser på hemsidan, men det är inte dyrt. På Bröderna Olsson innehåller ALL mat vitlök och de har över 100 olika roliga shots!
    www.garlicandshots.com

• nollåtta
    mosterYster skrev 2009-07-09 13:48:20 följande:
    Höll ju på att glömma en av mina favvisar! De har inga priser på hemsidan, men det är inte dyrt. På Bröderna Olsson innehåller ALL mat vitlök och de har över 100 olika roliga shots! www.garlicandshots.com
    Älskar deras shots. Just det vill ni dricka goda drinkar, kolla in Vampire Lounge.
    Bra priser på måndagar! Sthlms bästa drinkar!!
  • mosterYster
    nollåtta skrev 2009-07-09 14:16:07 följande:
    Älskar deras shots. Just det vill ni dricka goda drinkar, kolla in Vampire Lounge. Bra priser på måndagar! Sthlms bästa drinkar!!
    Oh God yes, du har rätt! LIVSFARLIGA! Gå INTE dit om ni ska upp innan kl 12 nästa dag (eller snarare kl 15, he he)
  • juli 09

Hej!!!
    Grill drottninggatan..Melkers rest!! Häftig meny..
    Ulla winblad djurgården ..lite dyrare men så värt det..

Greken på hörnet***** och (Sonjas grek.**** Rensskenadsg.)
    båda nära varandra på söder.

Thaibåten hammarby sjöstad eller
    Kohpahyang(stavning ; ) på skånegatan otrolig upplevelse, man sitter ibla tuktuks och äter, det blir åskväder och spöregn under middagen..man får sitta och vänta på bord oftast!!

Barcelona tapas rest på drottningatan vid Sergelstorg ..supermysigt..billigt..kändistätt
    nära shoppingen..

• diddisen80
    mosterYster skrev 2009-07-09 13:48:20 följande:
    Höll ju på att glömma en av mina favvisar! De har inga priser på hemsidan, men det är inte dyrt. På Bröderna Olsson innehåller ALL mat vitlök och de har över 100 olika roliga shots! www.garlicandshots.com
    Det lät ju helt underbart, måste kolla med mitt resesällskap om dom är sugna på vitlök.
    Det är ju iaf nåt som vi absolut inte har på "landet"
  • sol75

Jo, vitlöksglass är onekligen speciellt, så klart ni ska gå dit om ni älskar vitlök.

Annars röstar jag också på Grill, det är en smakupplevelse utöver det vanliga!

• mosterYster
    sol75 skrev 2009-07-09 14:43:43 följande:
    Jo, vitlöksglass är onekligen speciellt, så klart ni ska gå dit om ni älskar vitlök. Annars röstar jag också på Grill, det är en smakupplevelse utöver det vanliga!
    Har inte det brunnit? Dessutom tycker jag inte att Grill var prisvärt, det var god mat med inte DUBBELT så god som på andra grillrestauranger trots att det var dubbelt så dyrt :-/ Då tycker jag no Restaurangen TM är bättre. Det är förresten också ett tips till ts: på Resturangen beställer man maten i småportioner, 7 rätter kostar runt 500 kr och motsvarar en trerättersmeny. Gudomligt gott och mycket spännande! Kika på hemsidan, jag lovar du blir frestad!
    www.restaurangentm.com
  • mosterYster
    Elli47 skrev 2009-07-10 22:30:48 följande:
    Grill har brunnit och byggts upp igen!
    Aha!

Har bott utomlands drygt ett år, så man hänger inte med helt

Grill var iaf inte prisvärt när vi bodde i Sthlm.
  • mosterYster
    diddisen80 skrev 2009-07-11 13:52:35 följande:
    okej så då kan man alltså äta på grill.
    Om man vill betala dubbelt så mycket som på Dollys saloon, så...
    www.dollyssaloon.se

Gott westernkäk. Men jag rekommenderar fortfarande Bröderna Olsson med sin vitlök!
Svar på tråden Tips på bra restaurang i Stockholm