• Anna Sui

Laktulos, hur mycket ger/gav ni till era barn?

Sonen får laktulos varje förmiddag utrörd i sin gröt. Började med 5 ml, men det gav inget resultat så nu får han sedan några dagar 10 ml. Han har fått laktulos i ett par veckor nu. Han är drygt ett halvår gammal och har varit hård i magen sen vi började med smakisar. Messmör, kiwi, päron, katrinplommonpuré har tyvärr inte gett någon effekt direkt så därför började vi med laktulosen på BVC:s inrådan.

Hur mycket laktulos ger ni till era barn/bebisar. Och hur gamla är de? Hur länge har ni behövt ge det? Ändrade ni något i kosten också?

• Svar på tråden Laktulos, hur mycket ger/gav ni till era barn?
  • Slöjan

10 ml på en sådan liten kille??

Jag ger min 3-årige son 10 ml varje dag, de gav den dosen efter hur mycket han väger.....

Vad väger din lilla?

• Anna Sui

Oj, nu blir jag lite orolig. Han väger drygt 8 kg.

• Solisrosis

min 5månaders får ml då hon blir förstoppad ganska lätt.. detta på inrådan av sachska barnsjukhus.mend e sa att därefter får vi styra allteftersom hon bajsar. händer det inget med 5 ml så skulle vi öka lite grann, och vice versa.

• Två ska bli tre

Min dotter är iof yngre än din pojke.
    Hon är 3 månader och vi ger henne 5ml/dag.
    Funkar jättebra för oss.
    På BVC sa de till oss att skulle inte 5ml vara nog så kunde vi öka på dosen.
    Hör med BVC men jag tror inte att det är så farligt att ge honom 10.
    En del barn är ju trögare i magen än andra..
    Lycka till!

• Två ska bli tre

Vi började att ge vår dotter 5ml när hon vägde 5kg, om det kan vara till nån hjälp..
    (Fast till oss sa inte BVC något om barnets vikt).

• Zigge Macvack

De är ingen fara att ge för mkt lactulos. Det är inget som kan ta skada i magen eller i tarmarna. Nu är min pojk 17 månader men max dosen är 30 ml o de kan man ge hur länge som helst. Om man gett men än vad som behövs så blir de väldigt lösa i magen. Då minskar man lite dagen efter. Funkar inte 5 ml testa 7,5, funkar inte de testa 10.  blev de för mkt, ge 8 kanske, testa dig fram till de som behövs för att hjälpa honom.

• Buster78

min son tre år har vart så illa förstoppad så vi har vart uppe på en dos av 35-40 ml
    sen har vi minskat, nu efter flera månaders användning har vi slutat helt för att se om det fungerar. Lactulos gör ingen skada, utan kan ökas ganska högt för att sen trappas ner till en dos som fungerar för barnet!

• Två ska bli tre

Zigge Macvack skrev 2009-07-09 11:51:38 följande:

De är ingen fara att ge för mkt lactulos. Det är inget som kan ta skada i magen eller i tarmarna.
    Ja, precis.
    Laktulos är ju endast en sockerlösning.
    Det var egentligen det jag skulle skriva när jag skrev att det inte var så farligt att öka på dosen.
    Men rådfråga er läkare om du är orolig :)
  • Anna Sui

Tack för alla svar. Nu känner jag mig genast lugnare. Det enda negativa som jag har förstått är att laktulosen är blodsockerhöjande, så man bör väl vara lite fösiktig därför. Men ger man den med annan mat är det nog inte så farligt. Nu när vi kört 10ml i några dagar verkar magen ha fått fart i alla fall så vi får väl se om vi kan minska så småning om. Vi har hittills helt undvikit morot och annat förstoppande, så nu kanske sonen kan få smaka lite på sådant också.

Svar på tråden Laktulos, hur mycket ger/gav ni till era barn?