• planeraren

BILKUNNIGA! Audi A6 för dyr i drift - vilken annan kombi i 70 000 kr-klassen??

Har nu en Audi A6 som är hur snygg och skön att köra som helst. Älskar Audi. Dock är det ju så att Audis reservdelar är något dyrare än vissa andra märken.. Funderar därför på att sälja och byta till en annan bil.

Kravet är att den ska:
    1. Hålla ihop bra (bra resultat ifrån besiktning) och
    2. Ha relativt billiga reservdelar

Toyota är naturligtvis ett jättebra alternativ men den ligger lite för högt i pris fortfarande (runt 100 000 kr). Opel (Astra/Vectra) hade varit ett alternativ men på deras modeller går det tydligen ej att koppla ur airbagen så tyvärr går den bilen bort. WV Passat är ok men "hög i midjan" tycker jag, allmänt ful, och tydligen inte så mycket billigare reservdelar än Audin, konstigt nog..?

Nåja, jag är öppen för förslag! Lämna för- och nackdelar med en bil i 70 000 kr-klassen! Lämna gärna synpunkter på de jag redan nämnt också om ni tycker att jag har fel exempelvis..

• Svar på tråden BILKUNNIGA! Audi A6 för dyr i drift - vilken annan kombi i 70 000 kr-klassen??
  • Lena

Pegoute (jag kan inte stava till det lär mig aldrig) är bekväma och trevliga att köra. Bra lastutrymme. Finns som miljöbil. Man kopplar ur airbagen med bilnyckeln.

• trollkarl

audi är inte dyr i drift om du jämför. då fanskapet inte går sönder =)

• Lena
    Lena skrev 2009-07-09 12:46:54 följande:
    Pegoute (jag kan inte stava till det lär mig aldrig) är bekväma och trevliga att köra. Bra lastutrymme. Finns som miljöbil. Man kopplar ur airbagen med bilnyckeln.
    Vi har en 307 kombi. Den köptes ny och vi har haft den i ett år så jag vet inget om reservdelar och sånt.
  • ericlofberg

Ska du köra en fullstor kombi men inte betala mer än 70000 får du tyvärr räkna med bekymmer och reparationer. - oavsett vilket bilmärke och modell vi väljer.

Vad har du för transportbehov, hur långt kör du per år och vad har du för prestige- eller imagemässiga krav?

• melon

Skulle tipsa dig att gå in på blocket och kolla vad du kan få för bilar i den klassen

• planeraren

trollkarl
    Exakt. Har precis fått erfara detta. Nu är allt reparerat (för inga nådiga summor) men det är ju knappt att man vågar ha kvar den. Går ju bara och väntar på att nästa grej ska gå sönder...

ericfloberg
    Mm, ser ju också att det inte verkar finnas så många i den prisklassen (som inte gått allt för långt osv då). Vi har ett barn och behöver kunna koppla ur airbagen. Vi kör inte speciellt mycket, ca 1500 per år. De prestige- och imagemässiga behoven la jag åt sidan när jag märkte hur mycket en fin Audi kostar att reparera - funktion är trots allt snällare mot plånboken - men den får ju ändå inte vara ful. Som med Passaten till exempel. Känns som en bar bil i övrigt men den har väl ungefär samma delar som Audin? Tänkte på den äldre modellen av Toyota Avensis eller en Skoda Octavia, även den den äldre modellen, men det är ju helt klart en födel om man tycker att bilen är åtminstone liiite snygg.

V70:n är också fin. Men inte så speciellt billig heller väl?

Peugeot går bort. Inga franska bilar..

• planeraren

épouse et moi
    Hoppas att du inte tar illa upp över mit ogillande mot franska bilar!

• planeraren

Ser nu att det var den äldre V70:n.. vill helst ha en som är nyare än -01. Ni ser, kraven är många men mynten är få

• ericlofberg

Jag hade tittat närmare på en fabriksny (ja, fabriksny) Kia Cee'd SW 1.6 EX. Sju års nybilsgaranti ger problemfrihet (såklart) och ett riktigt bra andrahandsvärde om den säljs under garantitiden (har du den i fyra år är det fortfarande tre års nybilsgaranti kvar!). Med halvförsäkringskostnader under de tre första åren och en total reparationsfrihet tror jag du kommer ner i riktigt låga driftkostnader. Du kan köpa en ny Kia Cee´d SW för 140000. och de totala ägandekostnaderna lär inte bli högre än en tio år gammal Volvo V70 eller Audi A6.

Men - är det 70000 som är maxtak för inträdesbiljettet (inköpspriset) hade jag tittat närmare på Nissan Primera som är en lite undervärderad bil. Vågar dock inte säga något om avstängningsbar passagerarairbag - osäker på hur det är på den modellen.

exempel: www.bytbil.com/bilar/begagnade/nissan/primera/svhtggbg/!

Svar på tråden BILKUNNIGA! Audi A6 för dyr i drift - vilken annan kombi i 70 000 kr-klassen??