• angeni

Översvämning lite frågor, snälla hjälp!

Hej.

Vi köpte vårt hus förra året. Så vi vet inte hur huset har överlevit en sådan här sak tidigare.

Igår så regnade det något fruktansvärt över stora delar av landet.
    Vi i Hallstahammar fick översvämning i vår källare i huset.
    Vi fick skopa vatten halva natten och det är fortfarande väldigt blött i garaget. Utanför garagedörren så var det ca 50 cm vatten och inne i hela garaget ca 15 cm.

Läckan tog sig in genom garagedörren som sedan spred sig till rummet innanför garaget. Där stannade vattnet av då golvet lutade mot en golvbrunn, vilket var vår räddning.

I garaget är det betonggolv och där finns en vedpanna och en ackumulatortank.
    I rummet innanför garaget är det klinker, dock med sprickor i fogen mellan vissa klinkersrutor(upptäcktes igår)

-Tror ni att det finns någon möjlighet att kunna använda dessa igen?
    -Hur lång tid tar det för betonggolvet att torka?
    -Måste vi nu antagligen bryta upp golvet i rummet innanför garaget helt och byta ut det?

Vi har idag kontaktat försäkringsbolag och de har kontaktat anticimex som ska kontakta oss för att boka tid, men än så länge har ingen hört av sig. Men antagligen har de fullt upp då nästan alla hus på vår gata har haft översvämning i källare.

Till höjden av otur:
    Vi skulle använda bilen idag och upptäcker att hela bilens baksäte är fullt med vatten på golvmattorn. Står ca 15 cm vatten där.
    -Går detta att få ut på försäkringen?

• Svar på tråden Översvämning lite frågor, snälla hjälp!
  • Elli77

Det här vet jag - efter att vår källare blev översvämmad. Så oerhört jävla trist är det!

Det räknas som "skyfall" och Folksam har en självrisk på 10 000 kr för den typen av olyckor. De kommer och kollar när de har tid, rekommenderar att man sätter in värmefläktar omedelbart för att minimera skadan och sedan ber de en att göra en lång lista på allt som blivit skadade. I vårt fall försökte de också övertyga oss om att det vi hade inte var värt så mycket plus att 10 000 skulle räcka för att fixa skadan själva. Vi gick tyvärr på det - att fixa källaren kostade dock en bra bit mer så vi gjorde ett dumt beslut där.

Vi fick riva upp det laminatgolv som låg där och låta fläktar stå på dygnet runt ett par veckor. Sedan, typ ett halvår senare la vi nytt klinkersgolv istället. Mycket bättre för det "andas" tydligen - mindre fukt. En vägg fick vi riva. Vi hade typ 10 cm vatten i hela källaren.

Men det är säkert mycket individuellt.

• angeni

Vi får hoppas att det går på försäkringen. De sa iallafall att de stod för fläktar och elkostnaden för fläktarna och besiktningen.

Vi har vesta, det är något genom Nordea så man vet inte så mycket om dem. Ska ta och ringa till If med gällande Bilen.

Om det blir så att vi får riva upp golvet ska vi lägga golvvärme och sedan klinker igen.

Låter sådana fläktar mycket, då vi har sovrummet där nere med om man kommer kunna sova?

• Pappa G

Det är inga problem varken för betonggolvet eller klinkergolvet (som jag utgår ifrån är lagt på betong) att klara vattenbegjutning så kortvarigt. Öppna upp och låt det lufttorka. Är det svårt att till cirkulationen så kan alternativet vara en avfuktare.

Vad är väggarna av för material? Gips/spånskiva bör ju bytas.

Spontant tror jag inte kostnaden för att åtgärda skadorna når upp till några 10 000 i självrisk..

• angeni

På sina ställen har betongen redan torkat så jag hoppas att du har rätt. Vi har en trä/gips vägg som det har blivit en spricka mellan golvet och väggen så den måste vi ta ner och bygga om. Annars är det mest betongväggar där vattnet har varit emot.

Det jag oroar mig för är att det är en stor springa i hela betonggolvet från garagetdörren till andra rummet. Samt sprickor i klinkerfogen så det har säkert kommit ner vatten under klinker...

Vi har en vedpanna och ackumlatortank i garaget, tror ni att dessa går att använda trots översvämningen?

Vem ska man kontakta för att veta det?

• Pappa G

Klinkerfog är aldrig vattentät, inte ens om den är hel.
    I ert fall så ger den eventuellt vatten som finns under klinkern möjlighet att avdunsta. Är det betong under, så tror jag inte det blir några problem.
    Ha mycket öppet och låt luften cirkulera (alternativt använd en avfuktare).

Var det bara 15 cm vatten under en kortare tid så bör det spontant inte ha gett några större skador på panna eller acc-tank heller. Möjligen kanske ex. någon isolering blivit blöt och man behöver lossa på någon plåt för att ge den möjlighet att torka upp.

• angeni

Då får vi hoppas att allt har klarat sig

Tack för alla råd och tips.
    Vi ska fixa en avfuktare. Dock väntar vi på att anticimex ska ringa och boka tid för då står försäkringsbolaget för fläktar. Men det tar ju sådan tid för de att höra av sig.

Vi har öppet nere i källaren mellan alla rum så att det kan komma in luft.

• angeni

Jag vet faktiskt inte, det stod inget om självrisk i pappret och hon sa inget om det när vi ringde. Men bäst att ringa en gång till så vi får se vad det kostar.

Jag frågade vad detta skulle kosta, då sa hon bara att det betalar ju försäkringsbolaget, fläktar, besiktningsman samt kilowatttimmar som fläktarna drar.

Men ska ringa en gång till för säkerhetsskull

Svar på tråden Översvämning lite frågor, snälla hjälp!