• Dollars matte

Har er PCO förändrats efter graviditet?

Nu är det 7 månader sen våran lille IVF-kille föddes! Jag har hört att PCO:n kan förändras efter graviditet, så nu är jag nyfiken på att höra hur det har varit för er. Gärna ni som har liknande bakgrund/liknande symptom som jag, men alla historier tas tacksamt emot!

Min PCO tror jag räknas som en "lätt" variant. Jag hade pärlbandsäggstockarna förstås och egen mens ca 3-6 ggr/år. "Måttlig" övervikt (bmi runt 27). Hormonproverna var inom normalspannet enligt läkarna men jag vet inga värden så jag kan inte säga om de ligger i överkant eller ojämnt i förhållande till varandra.

Jag ammar fortfarande 3-4 ggr/dygn och har inte fått någon mens ännu, som sagt 7 månader efter förlossningen. Graviditetskilona är borta men inte de som kom till under alla hormonbehandlingar, så det börjar väl bli dags att ta tag i detta snart (*suck*)
    När kan man kolla upp hur det står till, om något har ändrats? Jag förstår ju att jag måste sluta amma helt först, annars stökar väl prolaktinet till det, men hur långt efter amningsstopp tror ni man behöver vänta för att det ska vara tillförlitligt?

Internet är roligare än text-tv
  • Svar på tråden Har er PCO förändrats efter graviditet?
  • bollanmollan

min mens kom ganska fort, ca 6 veckor efter lillen kom ut, sen var den regelbunden ett par månader men nu ca 6 månader efter verkar den borta igen, innan jag fick barn hade jag mens ca 6 gånger om året.

• Nuni

Jag visste inte att jag har PCOS när jag blev gravid med min dotter. Gick ganska snabbt att bli gravid med henne. Tog ut p-stav maj 07, fick första mensen i juni., fick första ÄL i aug 07 och blev då gravid.

Så, min PCOS har blivit VÄRRE efter min dotter, ingen egen ÄL eller mens alls efter hon föddes den 21 april 08. (jo 1 och det var 9 veckor efter FL) dom andra har jag fått genom provera.
    Försöker få till ett syskon, men det går inte lika lätt, har inte fått någon ÄL hittils med Pergotime.

• LiselottePCOS

Min son fyller 20 år på onsdag. Jag hade inget namn på hormonrubbningen när jag vart gravid. Högt prolaktin var allt jag visste. Kom adlrig igång med ammning. kom snart ned till ursprungsvikt efter förlossningen (gick upp upp 15 kilo under gravidteten ) När sonen var ca 6 månder började jag gå upp i vikt snabbt, på 6 månder ca 30-35-40 kilo. Spm jadg aldrig efter det lyckats gå ned helt, delar har jag gått ned.

Vi /jag sökte hjälp först när sonen var 2 år. hade ej haft mens efter förlossningen då. Homonerna trodde jag. Fick ta maängder av prover etc,. Fick pröva injektion för att stimulera ägglosningen, vilket avbröts.

Något syskon vart det inte pga skadad livmoder efter första gravidteten soam avslutades i akutkejsarnitt. Läkarna hittade aschemnassydnrom (alvarliga / grava samamnväxtningar i livmodern).

• kräftan77

Hej! Det är 4 ½ år sedan jag fick mitt första barn med hjälp av Pergotime. Jag började med p-piller ganska snabbt igen (det enda som får mig att må bra). I våras slutade jag med dessa och alla jobbiga symtom kom igen (precis som förr). Fick SPironolakton och Glukophage men stod inte ut så jag fick börja med p-pillerna igen. Suck! Jag är 32 år gammal och förhoppningsvis så kommer det att lätta med tiden men just nu är det jättejobbigt med alla symtomen. Detta är klart individuellt men jag upplever som sagt ingen skillnad trots graviditet. Tjingeling

• Dollars matte

Intressant att läsa era erfarenheter, även om jag hade hoppats mer på historier i form av "ååh, alla symptom bara försvann"    Men jag hade nog faktiskt inte förväntat mig det heller.
    Jag misstänker att det inte enbart är hormonella förändringar man går igenom efter graviditeten utan också att man många gånger ändrar livsstil och att det i sin tur kan ha en viss inverkan åt ena eller andra hållet.

Men fler erfarenheter emottages gärna!

Internet är roligare än text-tv
  • Greta Anna

Snart 3 år sedan första barnet och 7 mån sedan andra barnet. Jag har inte fått mens än, men ammar fortfarande och det tog ett par månader efter amningsstopp innan jag fick mens igen med förra barnet. Har också "lätt PCO" utan övervikt och med regelbunden mens men sällan ägglossning. Jag tror inte att det blev någon skillnad före och efter med min PCO, förutom att jag haft mer problem med magen efter, men det skyller jag på IVF-behandlingen och graviditeten. Kanske också att jag har en annan livsstil nu och inte hinner motionera på samma sätt som innan.

• Stugmamman

Jag har en son på två och ett halvt som jag ammade i sex månader. Nu typ runt årsskiftet började jag plötsligt att ha en menscykel på 28 dagar vilket jag aldrig har haft förr. Har alltid haft mens men drygt en månad i mellan och den har kunnat diffa på en vecka. Snacka vad lyxigt att kunna sätta på sig mensskydd innan mensen kommer och slippa fläckiga lakan :)

• slapparen

När jag fick första barnet så visste jag inte om att jag hade PCO, han "bara blev till". När vi sen ville ha ett syskon så gick det inte riktigt lika snabbt... glesar och glesare mellan menstruationerna. Efter att vi fått henne så har min mens varit väldigt hipp som happ, ingen ordning alls. Jag märker egentligen inte sån stor skillnad mot innan graviditerna... men inte har det blivit bättre inte. :(

• dec06

jag har oxå en lätt PCO.....fick en dotter 07 utan hjälp. Vi skulle precis påbörja behandling när jag blev gravid av oss själva Jag hade mens i snitt var 3e månad ungefär, men väldigt oregelbundet. Jag fick tillbax mensen exakt 1 månad efter avslutad amning och sedan dess har jag (ta i trä) haft extremt regelbunden mens nästan varje månad!!! Jag blir lika paff varje månad som den kommer! Det är trist att PCO krånglar till bebisverksatden men annars var det himlans bekvämt att inte ha mens så ofta måste jag säga

• Hjärtats Lust

Å jag kan äntligen säga att att jag har haft ägglossning och mens!!!

Jag har pcos med allt det innebär. aldrig äl eller mens.

fick barn (Ivf) för ett år sedan Född 26/6-08 slutade amma nästan på dagen. 2 veckor sedan fick jag äl, kände av den =) och 2 veckor senare fick jag till min stora förvåning mens! alltså en cykel på 28 dagar, har ALDRIG hänt! så jag har nyss slutat blöda =) blir spännande å se om jag får nån äl till helgen =) Har aldrig blivit så glad att att få mens nån gång =) kan bero på graviditeten och att jag gått ner 15 kg.

Så för mig har det ändrats till det positiva {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Har er PCO förändrats efter graviditet?