• Pyff

Wallander-filmerna....................

Nu har jag sett alla 3 Wallander-filmer som kommit ut på DVD/VHS................. Den första (Innan frosten) var riktigt bra! Den andra (Byfånen) var kass faktiskt!! Den tredje (Bröderna) var sådär.................bra i början men blev sämre mot slutet.
    Jag tycker dock att Krister Henriksson (som spelar Wallander) är den mest överskattade svenska skådis nånsin!! Han är ju kass, inga nyanser och känns overklig och stel bara.

Sen undrar jag om nån kan förklara för mig varför den första filmen heter "Innan frosten"???? Jag kanske är helt trög men jag förstår inte var titeln kommer ifrån......... ingen logisk titel alls.....................hmmmm.

• Svar på tråden Wallander-filmerna....................
  • Isanna

Om man läser Mankells böcker så dyker alltid boktiteln upp någonstans i boken och då förstår man varför den heter som den heter, men jag kan förstå att just det är lätt att tappa bort när man gör filmatiseringar. Men den heter alltså så för att boken heter så. Kommer dock inte ihåg just varför...

Jag har läst alla Wallander-böcker men bara sett en (ny) film som gjorts. Tycker inte alls att den var imponerande på nogot vis då Kurt Wallander var som förbytt i filmen. För var var alla skitiga ostukna skjortor o vredesutbrott?

• Pyff

Det känns ju som att Rolf Lassgård är RÄTT annorlunda än Henriksson liksom..........helt olika typer ju som ändå spelat samma snubbe.................

• Joline

Rolf Lassgård är bäst som Wallander!!!

• linhen

Håller med om att Lassgård är mycket bättre!

Däremot tycker jag att innan frosten var svårt kass, byfånen lite bättre och bröderna riktigt bra faktiskt...

• Ciccin3

Lassgård ÄR Wallander...

Kan inte fatta hur jag ska kunna ställa in mig på att min älsklingspolis numer inte är en tjockis!
    ;)

• Cuthalion

Och jag som gillar de här filmerna, speciellt som att de har ett lite högre tempo än vanliga svenska filmer. Så olika det kan vara

• LillaÄrtan

Åh. Wallander, bra bra bra. Väntar nu på att "Mörkret" Kommer ut.. en månad kvar

• Vågen

Har bara sett Innan frosten och tycker den var jättebra. Däremot tycker jag Lassgård är kass som Wallander och har knappt sett de andra filmerna med han i för jag avskyr han som Wallander. Henriksson var MIN Wallander. Antar att det är som man innan föreställt sig i huvudet att Wallander är när man läst böckerna som avgör sedan vilken Wallander man vill ha....
    Min sambo jobbar på radioteatern och säger att Henriksson är en av de skickligaste skådisarna de jobbar med. Gösta Ekman och han är de bästa. Appropå om han är bra eller ej... Jag gillar honom som sagt. Med bara små skiftningar i ansiktet tycker jag han lyckas förmedla känslor och stämmning. det är skickligt för mig...

• Cuthalion

Jag tycker Henriksson är perfekt i rollen som den överbeskyddande, disträa pappan och polisen som är så mycket chef man kan bli utan att vilja ta det minsta ansvar.

Hans min i "Bröderna" där han kommer för att hämta dottern som precis sovit med Stefan är underbar.

• Pyff

Ingen som kan förklara varför "innan frosten" heter just det..................??

• jan0s

Jag tyckte att dom två första wallanderfilmerna var bra tidsfördriv medans den tredje var ett riktigt sömnpiller. Orkade inte ens se klart hela.

• jan0s

Måste säga att den nyaste "Mörkret" var den bästa änsålänge tycker jag.

• Annican001

Innan frosten heter den väl för att den utspelar sig på hösten, precis innan frosten?
    Mörkret som nästa film heter, heter väl så för att den utspelar sig på vintern...? (och så är den ganska mörk film, dyster lixom, men jävligt bra!) Hoppas jag inte får en massa agg på mig nu, att jag skulle spoilat nått... För det gjorde jag väl inte?

• Molle

Tacka vet jag filmerna där Wallander spelas av Rolf Lassgård. Krister Henriksson kan aldrig ta hans plats!

• cicci85

Jag tycker krister e bättre..fast jag har iofs inte sett de gamla..ska se mörkret om nån dag!

• Skarpa

Jag har bara sett "Innan Frosten" och blev grymt besviken. Boken gillar jag, men filmen var ett sömnpiller. Håller med flera tidigare: Rolf Lassgård är bättre som Wallander! Tvivlar på att jag kommer att se de andra nya Wallanderfilmerna...

Svar på tråden Wallander-filmerna....................