• anna06

Ngn med erfarenhet av bältestolen cybex solution x-fix eller britax kidfix?

Skulle åka och köpa bältesstol idag. Har varit i barnaffär och fått veta att Britax kidfix skulle vara bäst för sidokrockar. Vi gick dock till en annan affär när vi skulle köpa. Och de tyckte att cybex solution x-fix var ännu bättre då sidoskyddet följde med uppåt när man höjer stolen. Vilket det inte gör på britax. Denna stol är dock helt ny för mig. Så jag vill gärna höra vad andra som köpt den tycker om den. Dvs hur användarvänlig den är och vad barnen tycker om den.

• Svar på tråden Ngn med erfarenhet av bältestolen cybex solution x-fix eller britax kidfix?
  • Joico

Provade ni stolarna? Barnet kanske inte sitter lika bra i båda två, och då är ju valet ganska enkelt. Hur liten/stor är han?

• anna06

Har läst testet, har tillgång till det i ett dygn. Tyvärr var inte Cybexstolen med, bara en enklare variant. Tror att Britax helt klart är en bra stol det med. Men försäljaren fick mig när han tog upp detta med att sidoskyddet följer med uppåt på cybex.

Har en tjej på 3,5 år. Eg vet jag att det är för tidigt att byta, men hon har problem med magen och vi kan inte få spännet att inte klämma på magen. Följden blir att vi inte spänner så hårt som man ska göra, och då är det ju inte ett bra alternativ. Har funderat på att läggan en tunn kudde emellan, men det ska man ju inte heller göra. Hon testade cybex, inte den andra. Och det såg bra ut.

• Joico

Va tråkigt.. väger hon 15kg då? Det är väldigt viktigt.

anna06 skrev 2009-07-09 19:16:49 följande:
    Har läst testet, har tillgång till det i ett dygn. Tyvärr var inte Cybexstolen med, bara en enklare variant. Tror att Britax helt klart är en bra stol det med. Men försäljaren fick mig när han tog upp detta med att sidoskyddet följer med uppåt på cybex. Har en tjej på 3,5 år. Eg vet jag att det är för tidigt att byta, men hon har problem med magen och vi kan inte få spännet att inte klämma på magen. Följden blir att vi inte spänner så hårt som man ska göra, och då är det ju inte ett bra alternativ. Har funderat på att läggan en tunn kudde emellan, men det ska man ju inte heller göra. Hon testade cybex, inte den andra. Och det såg bra ut.
  • anna06

Ja hon har passerat 15 kg. Innan dess har vi inte ansett det vara ett alternativ att byta. Vill ju att hon ska sitta båkåtvänt så länge som möjligt.

• anna06

Iom att vi egentligen byter för tidigt vill vi ju att stolen ska vara den bäste. Vill väl alla egentligen, men jag har fått för mig att det är ännuviktigare när man är under 4.

• Stargirl

Vi har Cybex stolen. Frutom den har vi två britax stolar och en Graco stol (totalt 4 bältes stolar i två bilar) tycker att Cybex stolen är bäst och känns som att den har bäst sidokrocks skydd.

Barnen är 6 och 8 år gamla.

• Joico

Är det verkligen helt omöjligt då?

Båda stolarna är ju godkända och testade, så det är ju inte så att någon stol är osäker. Hittade ett bra klipp på youtube om cybexen

Har du googlat lite?
    www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php

• anna06
    Stargirl skrev 2009-07-09 19:24:49 följande:
    Vi har Cybex stolen. Frutom den har vi två britax stolar och en Graco stol (totalt 4 bältes stolar i två bilar) tycker att Cybex stolen är bäst och känns som att den har bäst sidokrocks skydd.
    Barnen är 6 och 8 år gamla.
    Vad skönt att höra att ni tycker den är bäst. Tycker barnen också det? Hur länge har ni haft dem?

Har googlat. Probemet är att jag inte tycker att jag hittar så mycket om cybexen. Har kollat på klippet du rekommenderade. Där kommer också argumentet med huvudstödet fram. På britax gick det inte att ställa in när stolen väl var på plats.
  • Stargirl
    anna06 skrev 2009-07-09 19:42:24 följande:
    Vad skönt att höra att ni tycker den är bäst. Tycker barnen också det? Hur länge har ni haft dem?Har googlat. Probemet är att jag inte tycker att jag hittar så mycket om cybexen. Har kollat på klippet du rekommenderade. Där kommer också argumentet med huvudstödet fram. På britax gick det inte att ställa in när stolen väl var på plats.
    Barnen har inga åsikter alls. De bryr sig inte ingen av stolarna är obekväm för barnen alltså men Gracon känns att den har väldigt dålig säkerhet, den är så klen.
    Men pojkarna är så stora att 8 åringen kommer säkert inom ett år att bara sitta på själva "kudden" han är precis över 140 cm lång.
Svar på tråden Ngn med erfarenhet av bältestolen cybex solution x-fix eller britax kidfix?