Enligt rekommendationerna behöver du inte det.
JAG hade däremot gjort det, kanske inte de gånger jag är ute någonstans och det är krångligt, men hemma hade jag gjort det. Det finns en liten risk att bli magsjuk av vattnet, även om det är kommunalt, och det är inte så kul när så små barn får magsjuka, även om det för det mesta inte är direkt farligt. Sedan finns det en del ämnen i vattnet som på lång sikt kanske inte är så hälsosamma. Klor tillsätts t.ex till vattnet för att döda bakterier och dylikt, vilket ju är jättebra eftersom vi slipper spridning av hepatit och andra sjukdomar, men nackdelen är att det bildas trihalometaner (t.ex kloroform) när kloret reagerar med organiska föreningar i rören, och det kan vara farligt på lång sikt att få i sig dessa (och spädbarn är förmodligen mycket känsligare än vuxna). Jag kanske är fånig och överdrivet rädd för saker, men jag kokar upp en kastrull med vatten varje morgon och låter den koka i tre minuter, och sedan ställer jag in den i kylen och så dricker vi alla av det vattnet under dagen. Detta tar bort 90-95% av allt klor och trihalometaner i vattnet.
Vill du inte koka vattnet så kan du självklart värma det i micron till rätt temperatur.