• Sandr0o

Koka vatten till ersättningen?

Min dotter blir 6 månader den 19 juli. Hon äter ersättning och jag har börjat fundera på när man kan sluta koka vattnet till ersättningen?
    Jag har letat runt på internet som en tok men hittar inte något vettigt. Varför ska man koka vattnet från första början? Jag har läst så mycket olika. Någon som är lite insatt i det hela?

Bör jag fortsätta koka vattnet till min tjej eller är det okej att sluta med det?
    Kan man värma vattnet i micron annars? Eller hur gör jag då?

Tack!

• Svar på tråden Koka vatten till ersättningen?
  • lia76

Har man egen brunn så ska man koka vattnet
    Men har man kommunalt vatten behöver man ej koka det
    Då är det redan rent och kontrollerat.
    Behöver oftast bara koka vatten de första 1-2 månaderna.
    Jag kokade vatten till mitt första barn för jag trodde man behövde det även fast man har kommunalt vatten.
    Så med mitt andra barn har jag aldrig kokat vattnet

• nillanillis

Jag har värmt vattnet i mikron till min lille pojke han e snart 3 månader och har aldrig märkt något problem med det.
    Vi har kommunalt vatten!
    Tycker du kan prova och se=)

• Kanskedinsyrra

Vi köper färdigblandat, men det kanske inte finns till större? vår är nyfödd... ( så smidigt med färdigt... kan ätas rumstempererad om man tex är ute nån stans...)

• Pretty Banana

Enligt rekommendationerna behöver du inte det.

JAG hade däremot gjort det, kanske inte de gånger jag är ute någonstans och det är krångligt, men hemma hade jag gjort det. Det finns en liten risk att bli magsjuk av vattnet, även om det är kommunalt, och det är inte så kul när så små barn får magsjuka, även om det för det mesta inte är direkt farligt. Sedan finns det en del ämnen i vattnet som på lång sikt kanske inte är så hälsosamma. Klor tillsätts t.ex till vattnet för att döda bakterier och dylikt, vilket ju är jättebra eftersom vi slipper spridning av hepatit och andra sjukdomar, men nackdelen är att det bildas trihalometaner (t.ex kloroform) när kloret reagerar med organiska föreningar i rören, och det kan vara farligt på lång sikt att få i sig dessa (och spädbarn är förmodligen mycket känsligare än vuxna). Jag kanske är fånig och överdrivet rädd för saker, men jag kokar upp en kastrull med vatten varje morgon och låter den koka i tre minuter, och sedan ställer jag in den i kylen och så dricker vi alla av det vattnet under dagen. Detta tar bort 90-95% av allt klor och trihalometaner i vattnet.

Vill du inte koka vattnet så kan du självklart värma det i micron till rätt temperatur.

• jajjemen

Ja säger bara, vattenkokare! Vilken underbar uppfinning! :)

• Jesster
    jajjemen skrev 2009-07-09 17:43:49 följande:
    Ja säger bara, vattenkokare! Vilken underbar uppfinning! :)
    Visst, men för att bakterier ska dö ska vattnet koka i ca 5 min
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Sandr0o

Jag har hört/läst att vattenkokare inte funkar utan att man lika gärna kan skita i att koka då om man använder en sådan för att det inte gör någon skillnad. Stämmer det?

• Vad skall jag göra

Vi kokade vattnet i början kanske dom 3 första månaderna. (kommunalt) Men inte sen. Värmer i micron.

(¸.?* *?.¸¸.?* *?.¸Mamma till Kevin 080921¸.?* *?.¸¸.?* *?.¸)
  • Limefrukt

Jag har pratat med semper om ersättning och kokning och så här blev svaret:

När det gäller
    tillagningen med 70 grader så handlar det om en WHO (värlshälsoorganisationen) kod att pulvret inte är helt sterilt och skall möta 70 gradigt vatten upp till barnet är 4 månader. 

Varför just 70 grader: perfekt temperatur så att pulvret blir sterilt, vattnet får inte heller vara kokande då det finns risk för vitaminerna. Men jag förstår självklart att det kan vara svårt att känna om vattnet är precis 70 grader, men strax under sjudpunkten kan man säga.

Ett bra sätt att skynda på det hela är att koka vatten och svalna av och förvara i en ren tillbringare med lock på i kylen. Samt koka upp lite vatten och förvara i termos. När ditt barn vill ha mat tar du pulvermängden i en flaska och häller på lite av det varma vattnet (som hunnit svalna något i termosen) skaka och häll sedan i kallvatten upp till den rätta färdiga mängden. Då har pulvret först mött ett varmt (ca 70 gradigt) vatten.

Försök att följa denna instruktion så följer du rekommendationen.

När ditt barn fyllt 4 månader går det  bra att blanda pulvret med iskallt kranvatten (om du har bra kommunalt vatten) och värma till ättemperatur.

*~*~* Skruttan kom 10 juni *~*~*
  • nick name

Jag har nyligen slutat koka vattnet. Barnen har nyss passerat sex månader.
    Kom ihåg att bara ta KALLT vatten från kranen, och att spola ur en stund först, speciellt när kranen inte använts på ett tag.

Svar på tråden Koka vatten till ersättningen?