• Anonym (Samlagssmärta)

Samlagssmärta och minipiller

Jag lider av samlagssmärtor men har inte fått någon diagnos på vestibulit. Har läst en hel del, där bland annat om att p-piller ofta kan vara en av orsakerna till smärta. Använder för tillfället Nuvaring, som innehåller samma hormoner som vanliga p-piller. Ska nu ta ut ringen för att se om obehagen minskar, och börja med minipiller.

Är det någon av er som vet om vestibulit och minipiller har något samband? Det är ju inte samma kombination av hormoner som vanliga p-piller..

Vill helst inte ha något preventivmedel men har inget val, är allergisk mot kondomer.

Tack!

• Svar på tråden Samlagssmärta och minipiller
  • melon

Hej! Vad är det för typ av smärtor du känner? Bränner det och svider? Jag lider av något som heter lichen och smärtorna kan liknas med vestibulit. Det tog ett tag innan min gynekolog kom fram till att det var det jag hade. Så jag tycker att du ska fråga om det kanske kan vara det, är inte säkert att de tänker på det. Jag har slutat äta p-piller då de är uttorkande. Tyvärr vet jag inte så mycket om minipiller, men om du söker på google så brukar man kunna hitta massa information om olika biverkningar osv. Ett tips är även att gå till apoteket och köpa aco:s intimolja, är väldigt bra att smörja sig med.

• Anonym (Samlagssmärta)
    melon skrev 2009-07-09 20:22:48 följande:
    Hej! Vad är det för typ av smärtor du känner? Bränner det och svider? Jag lider av något som heter lichen och smärtorna kan liknas med vestibulit. Det tog ett tag innan min gynekolog kom fram till att det var det jag hade. Så jag tycker att du ska fråga om det kanske kan vara det, är inte säkert att de tänker på det. Jag har slutat äta p-piller då de är uttorkande. Tyvärr vet jag inte så mycket om minipiller, men om du söker på google så brukar man kunna hitta massa information om olika biverkningar osv. Ett tips är även att gå till apoteket och köpa aco:s intimolja, är väldigt bra att smörja sig med.
    Tack för ditt svar!

Det bränner när jag har sex eller på något sätt orsakar friktion mot slemhinnan, ex. när jag tar ut p-ringen. Problemen har jag haft sedan i början av januari.
    I slutet av april fick jag eksem med vita beläggningar på huden kring slidan. Har behandlat med kortioson i omgångar och först nu verkar det ge med sig. Nu är det så att läkaren faktiskt misstänker lichen lite smått.
    Så det kanske är därför jag har samlagssmärtor? Hur kommer man tillrätta med dom?

Läste lite om minipiller. De som själva har vestibulit säger att minipiller inte är ett alternativ, medan läkare och barnmorskor inte ser något problem med dom. Jag gör helt enkelt ett försök!
  • melon

Kräv att läkaren ska ställa en ordentlig diagnos. Min gynekolog tog en biopsi för att se vad det var för fel och fick på så sätt diagnosen lichen. Och tyvärr så tycker jag att dina symptom stämmer överens med dem som jag har. Desvärre är lichen en kronisk sjukdom som man inte blir av med. Men man kan lindra den med behandling. Jag har också behandlat med kortison salvor, dermovat och protopic. Men vi har även pratat om någon strålningsbehandling och så har jag hört andra som gjort någon typ av operation. Fick min diagnos i januari så jag har inte hunnit så långt i behandlingen än, men har hört att de flesta som lider av det efter ett tag kan ha ett fungerande sexliv.

• Anonym (anonymus)

Anonym (Samlagssmärta) skrev 2009-07-10 15:57:02 följande:

Tack för ditt svar! Det bränner när jag har sex eller på något sätt orsakar friktion mot slemhinnan, ex. när jag tar ut p-ringen. Problemen har jag haft sedan i början av januari. I slutet av april fick jag eksem med vita beläggningar på huden kring slidan. Har behandlat med kortioson i omgångar och först nu verkar det ge med sig. Nu är det så att läkaren faktiskt misstänker lichen lite smått. Så det kanske är därför jag har samlagssmärtor? Hur kommer man tillrätta med dom? Läste lite om minipiller. De som själva har vestibulit säger att minipiller inte är ett alternativ, medan läkare och barnmorskor inte ser något problem med dom. Jag gör helt enkelt ett försök!
    Det kan vara Vestibulit som du har. Starka kortisonkrämer kan ge biverkningar som hudförtunning vilket gör huden smärtöverkänslig. Så om du tagit kortison i form av kräm, så kan detta vara orsaken till din smärta. De nämner detta samband på den här sidan.

www.medicallink.se/news/showNews.cfm&search=vestibulit

Tycker ofta läkare förskönar användandet av mediciner och sällan tar upp negativa problem som kan uppstå. Preventivmedel som påverkar hormonerna kan påverka sexlusten och torka ut slemhinnorna (vilket kan försvåra problemet ytterliggare). Kolla därför upp hurvida dina minipiller gör det eller ej.
Svar på tråden Samlagssmärta och minipiller