• clavis

Bra recept på aioli

Som rubriken lyder så söker jag ett bra recept på hemmagjord aioli. Gjorde en för flera år sen som blev så god men har tappat bort receptet. Har gjort två satser på recept från nätet som jag har fått kasta. Oätligt! Jag hade i olivolja extra virgin och ena gången dijonsenap och det var vidrigt så inget recept med det snälla.

Funderar på om det är olivoljan i sats nummer två som gör att det smakar unket. Någon som vet?

• Svar på tråden Bra recept på aioli
  • mamman till Felici

Hej!
    Tror absolut att olivoljan är "boven" i aiolin. Här följer mitt ett eget recept;
    1 pressad vitlöksklyfta
    1/2 citron, saften
    1 tsk senap( den du föredrar, jag använder sötstark)
    1 ägg + 1 äggula
    1 tsk salt
    stänk av cayenne
    Ev lite vatten om den blir för tjock i konistensen.
    ca 2 dl neutralolja, ex raps.

Mixar allt utom oljan först, sedan strilar jag ner oljan långsamt.Spär med vatten om den blir för tjock. Låter stå till sig i kylen ett tag. Hoppas att denna kan vara ett alternativ?!

• clavis

mamman till Felici skrev 2009-07-09 21:35:24 följande:

Hej! Tror absolut att olivoljan är "boven" i aiolin. Här följer mitt ett eget recept;1 pressad vitlöksklyfta1/2 citron, saften1 tsk senap( den du föredrar, jag använder sötstark)1 ägg + 1 äggula1 tsk saltstänk av cayenneEv lite vatten om den blir för tjock i konistensen.ca 2 dl neutralolja, ex raps.Mixar allt utom oljan först, sedan strilar jag ner oljan långsamt.Spär med vatten om den blir för tjock. Låter stå till sig i kylen ett tag. Hoppas att denna kan vara ett alternativ?!
    Hej!
    Det var olivoljan som förstörde allt. Nu blev det mycket "fräschare" smak.

TACK!!!
  • mamman till Felici

Det var så lite så{#lang_emotions_laughing}. Blev själv sugen på ailoi nu...det är gott till nästan allting

Svar på tråden Bra recept på aioli