• Kaldorei

Efternamnsbyte

Jag har en liten fråga. Det e så att jag skulle vilja byta till min mormors mammas efternamn som ogift. hon var den sista i släkten som hade detta efternamn. men när jag läser på PRv's hemsida står det såhär:

*Återupptagande av släktnamn ? För att få återuppta ett gammalt släktnamn
    ska det önskade namnet ha funnits i rakt nedstigande led i den sökandes släkt
    i minst två generationer. En av generationerna ska ha burit namnet inom de
    senaste 100 åren.*

Kan jag byta till detta efternamn eller är det helt kört?

• Svar på tråden Efternamnsbyte
  • Lind1981

det kan nog gå....ring till dem och kolla....så länge du kan bevisa att att ni är släkt är det säkert inga problem...

• nurken

det kan bjuda på problem. Min mamma gjorde samma sak för några år sedan. Ring och kolla med prv. Mamma fick leta reda på en annan familj som hade samma efternam och be om tillstånd att få använda det.

• Kaldorei

Hm okej, det här e ju ett ganska vanligt efternamn, så inte tusan kan jag ringa runt halva sverige å be om tillstånd heller....

nurken skrev 2009-07-12 09:45:10 följande:
    det kan bjuda på problem. Min mamma gjorde samma sak för några år sedan. Ring och kolla med prv. Mamma fick leta reda på en annan familj som hade samma efternam och be om tillstånd att få använda det.
  • Göta

Men eftersom ni är släkt i rakt uppåtstigande led borde det ju inte vara några problem alls om:

- hon dog för mindre än 100 år sedan.
    - hennes föräldrar eller förälder också hette så.

Jag har tagit ett släktnamn, dock bara två generationer upp. Det var inga problem eftersom de två kategorierna ovan stämde in. Jag behövde verkligen inte ringa och kolla med andra som har samma efternamn.

Lycka till!

• Göta
    Göta skrev 2009-07-12 10:09:34 följande:
    Men eftersom ni är släkt i rakt uppåtstigande led borde det ju inte vara några problem alls om: - hon dog för mindre än 100 år sedan. - hennes föräldrar eller förälder också hette så. Jag har tagit ett släktnamn, dock bara två generationer upp. Det var inga problem eftersom de två kategorierna ovan stämde in. Jag behövde verkligen inte ringa och kolla med andra som har samma efternamn. Lycka till!
    Fel av mig - om hon GIFTE sig för mindre än 100 år sedan ska det ju vara.
  • Kaldorei

Jao, min gammelmormors flicknamn blir det jag vill ta, minns inte när hon gifte sig, men hon e född 1896, så det kan väl inte gått mer än 100 år sen =P om hon inte var väldigt ung när hon gifte sig, men det tror jag inte....

Hennes föräldrar hette också så. Jag vill ju ha detta efternamn, eftersom jag Heter Sofia, och det hette min mormors mormor också, så då blir det lite sådär historiskt häftigt.... =) Plus att jag inte vill ha mitt gamla efternamn, eller ha kvar det jag heter nu (det jag heter nu är min mammas ex efternamn, men mamma har bytt tillbaka till vårt gamla, så bara han och jag i hela stan som heter så)

Göta skrev 2009-07-12 10:10:29 följande:
    Fel av mig - om hon GIFTE sig för mindre än 100 år sedan ska det ju vara.
  • nurken
    Kaldorei skrev 2009-07-12 09:46:22 följande:
    Hm okej, det här e ju ett ganska vanligt efternamn, så inte tusan kan jag ringa runt halva sverige å be om tillstånd heller....
    För mamma räckte det om en gav sitt medgivande. Alltså om namnet är karlsson räcker det med att fråga en som heter det om det är okej. Man måste alltså inte ringa alla karlsson och fråga.
  • Göta

Men då är det ju inga problem - du har all rätt i världen att ta det efternamnet, såvida din mormors mor inte gifte sig innan hon var 13...

Jag tycker att det är roligt när man tar upp gamla släktnamn igen - speciellt de på mammornas sida eftersom många andra heter ett namn från pappans sida i stället.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gick till väga när jag bytte namn, men det är PRV du ska ha kontakt med och skicka in deras blankett "Ansökan om efternamn (befintligt namn) N2". Det kostar 1500 att byta efternamn i det här fallet.

Nu kom jag på! Jag skickade in ett utdrag ur min mormors dopbok och mitt mammas personbevis. Det räckte.

• Kaldorei

Aaah. Nu finns säkert inget sånt kvar, men borde ju gå att hitta och kopiera från en gammal kyrkbok eller så.

Jo, det var det där med kostnaden jag hade för mig, därför jag började leta info om det NU, fast jag inte ska byta förrän nästa år tänkte jag, känns onödigt att byta nu när id-kortet också kommer bli en kostnad. då hinner jag spara ihop dem 1500 plus det det kostar att fixa nytt id-kort och eventuellt pass. =)

Göta skrev 2009-07-12 10:20:04 följande:
    Men då är det ju inga problem - du har all rätt i världen att ta det efternamnet, såvida din mormors mor inte gifte sig innan hon var 13... Jag tycker att det är roligt när man tar upp gamla släktnamn igen - speciellt de på mammornas sida eftersom många andra heter ett namn från pappans sida i stället. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gick till väga när jag bytte namn, men det är PRV du ska ha kontakt med och skicka in deras blankett "Ansökan om efternamn (befintligt namn) N2". Det kostar 1500 att byta efternamn i det här fallet. Nu kom jag på! Jag skickade in ett utdrag ur min mormors dopbok och mitt mammas personbevis. Det räckte.
  • Nienna

Vi vill ta min mormors farmors flicknamn, men det var förstås mer än hundra år sedan hon hette det, så vi mailade PRV och frågade.Vi fick till svar att man får ta släktnamn som är högst fyra generationer bort. Alltså oberoende om det är mer än hundra år sedan. Så det borde inte vara några problem för er!

Svar på tråden Efternamnsbyte