• Anonym (rosti­g)
    Äldre 9 Jul 22:23
    27641 visningar
    4 svar
    4
    27641

    För högt järnvärde

    Jag gjorde en hälsokontroll i veckan av ren nyfikenhet. Alla värden var toppen, förutom ett. Järnnivån i blodet. Man skulle ligga mellan typ 15-35, och jag hade 48!! Vad kan det bero på? Jag äter inga järntabletter, kosttillskott, blodpudding, blodkorv, palt osv osv. Bör jag vara orolig?

    Läkaren tyckte också att det var lite konstigt, så han tog ett kompletterande prov som jag ska få svar på på måndag. Men är det inte märkligt? Någon av er som varit med om något liknande, och vad berodde det på?

  • Svar på tråden För högt järnvärde
  • Äldre 9 Jul 22:30
    #1

    Hittade dessa inlägg på passagen:
    ---
    Från en man:

    För mycket järn i blodet?

    Jag har något lite förhöjd järnhalt i blodet. Frågan är om det är så mycket att jag borde vidta några åtgärder, och vilka i så fall.

    Mätvärdena är:
    Järn = 39 umol/L Det är 15% över referensintervallet 9-34 som anses normalt.
    Järnmättnad = 67 % Det är 12 % över referensintervallet 15-60.

    Läkaren sa att det kanske borde följas upp. Frågan är om förhöjningen är så stor att jag borde göra det, nu eller om några år. Jag äter inte så mycket grönsaker och kompenserar ibland med kosttillskott. Det innehåller både järn och c-vitamin som förhöjer upptaget av järn. Bör jag ändra dessa vanor?

    Om man söker på internet kan man läsa att för höga järnvärden har en rad otrevliga effekter. Det ökar risken för cancer och åderförkalkning. Ger trötthet och minskad sexlust osv. Det här avhandlas oftast i samband med sjukdomen hemokromatos som innebär kraftigt förhöjda järnnivåer, långt över mina värden vad jag förstår. Behandlingen för den sjukdomen är att tappa sig på blod regelbundet, blod som sjukvården gärna tar hand om.
    --
    Svar från A:

    uppföljning

    jag hade också för höga järnvärden för nåt år sen. Eftersom jag är tjej och är 24 år så borde jag ha för lågt järnvärde...

    Det kan vara bra att göra en uppföljning tycker jag. För man ska inte ha högt järnvärde. Kontakta din läkare och be om ett nytt prov. Se till att de då kollar ferritinet, som är kroppens järndepå. ÄR det högt också så betyder det att järnet lagrad i kroppen och har gjort det under en period.
    Du hade ju inte så väldigt mycket över intervallet så jag tror absolut inte att du behöver vara orolig, men kolla upp det är säkrast. Vid hemokromatos har man ett ferritinvärde på 600-800. Det är långt över det normala, men eftersom du inte hade så höga järnvärden så som sagt nog ingen risk för nån sjukdom.

    Eftersom jag själv hade höga (väldigt höga) järnvärden är jag lite insatt då man under en lång period misstänkte hemokromatos.

    Så du kan ju så länge undvika mat med hög järnhalt! och nämn när du pratar med din doktor om tillskotten och kolla hur mycket järn de innehåller, kanske kan vara idé att byta?
    --
    Man igen:

    Tack!

    Tack för ditt svar!
    Jag är inte orolig. Jag väntar en tid, tills nästa naturliga läkarbesök, om något eller några år, och då tar jag upp det med läkaren. Innan dess håller jag ögon och öron öppna för informatiom angående risken med ökning i mitt måttliga-ringa fall.

    Tyckte läkaren sa att något av de två värdena de tog på mig var upplagrat järn, och att det därför kunde vara på väg uppåt. Men jag minns inte den saken exakt.

    Går snart till apoteket och hör om de har något kosttillskott utan järn. Annars skippar jag nog kosttillskott totalt.
    --

    Länk med förklaring av diagnosen hemokromatos:

    sv.wikipedia.org/wiki/Hemokromatos

  • Anonym (rosti­g) Trådstartaren
    Äldre 9 Jul 22:34
    #2

    oj tack! men gud de mesta av det där låter ju lite läskigt. jag är själv tjej på 27 bast och borde ha, som det står, ganska låga järnvärden. nu blir jag lite orolig... :(

  • Äldre 9 Jul 23:10
    #3

    Men du har ju också bara måttligt förhöjda värden, hemokromatos har man först vid 600-800.

    Så rimligen är det ingen fara men det är ju bra att de håller koll. Kanske läkaren föreslår att du blir blodgivare bara? Jag har högt Hb (men normalt järnvärde) och jag mår i alla fall kanonbra av att ge blod.

  • Äldre 9 Jul 23:12
    #4

    Och läkaren hade väl knappast sagt att det "kanske" borde följas upp till den killen om det vore indikation på nåt jättefarligt, eller hur?

Svar på tråden För högt järnvärde