• Anaiah

Päron förstoppande eller laxerande?

Jag har alltid haft föreställningen att päron är laxerande och bra att använda när de små är förstoppade, men nu sa både min mamma och min moster vid släktträffen att de fick lära sig att päron var förstoppande när de var nyblivna föräldrar!

Hur ligger det till egentligen? Vad stämmer och vad är fel?

• Svar på tråden Päron förstoppande eller laxerande?
  • cavat

Jag har hört att päron är laxerande, äpplen är "förstoppande".

• viseversa

päron är laxerande. jag brukar ge det till mina barn när dom är hårda i magen. och det brukar ge bra effekt!

• Petra 1972

Definitivt lösande, det står till och med på vissa barnmatsburkar.

• HOCHM

Laxerande, fick det rådet av nutrionsmottagningen. Banan skulle man däremot undvika, som jag trodde innan att det också var laxerande.

• Anaiah

Vad märkligt ändå! Antingen har råden bytts ut på 30 år, för jag har också fått rådet om päron mot förstoppning, eller så har både morsan och moster förväxlat äpplen med päron så att säga vilket iofs inte skulle vara en omöjlighet.

Bananer och blåbär har jag hört att man ska hålla sig ifrån om man är trög i magen, dock aldrig äpplen, men man lär sig något nytt var dag

• Petra 1972

Är det inte olika med rivna äpplen och hela eller mos? Har för mig det men vet inte vilket som är vad!

• Flickan och kråkan

Här blir det löst i alla fall av päron . vad jag har hört dock är att det kan vara lite annorlunda med de köpta burkarna. De innehåller ju stärkelse för att puréerna inte ska flyta bort....och det är ju stoppande.....fast i hur hög grad vet jag inte.

• cavat

Petra 1972 skrev 2009-07-10 13:20:25 följande:

Är det inte olika med rivna äpplen och hela eller mos? Har för mig det men vet inte vilket som är vad!
    Äpplen över lag kan vara förstoppande men om man ska ha "extra" effekt så ska man riva dem och låta dem ligga ett tag så de blir lite bruna, i alla fall enligt min barnläkare.
  • Birgitta L

Svar till Anaiah:

Päron är laxerande men kan för en del fungera omvänt, alltså vara stoppande så man får prova sig fram.

• CCA

Beror på barn. Päron kan vara laxerande men kan lika gärna var stoppande. Likadant är det med morot.

Svar på tråden Päron förstoppande eller laxerande?