• Bluebird6

FÅ bort spylukt (bilbarnstolstyg)

Hejsan. Vi invigde vår nya stol till lillkillen på långresa igår.
    Lagom till motorvägen kaskadspyr han 2 ggr på stolen, sig och lite i bilen.
    Äggula med smör sen frukost blandat med vatten.

HUR FÅR JAG BORT SPYLUKTEN??
    Inga problem att få loss klädsel, lås eller vaddering men hur får jag bort lukten.
    la allt i blöt igår, skrubbade och sedan hängt på tork tills idag. Nu luktar hela hotelrummet spy och lukten sitter kvar i klädseln lik förbannat.
    Hjälp?! Sitter på hotellrum med såman känner sig lite handikappad.

• Svar på tråden FÅ bort spylukt (bilbarnstolstyg)
  • Vill Nu

Kan du inte fråga dom på hotellet om du kan få låna en tvättmaskin så du kan få tvättat den ordentligt?

• Smess

Jag har en brio och då min son har varit åksjuk sen han var liten har jag tvättat den i maskin hur många gånger som helst, det har funkat bra. Brukar stå tvättråd på nätet tror ja kolla hemsidan beroende på vad ni har för stol?! Du kanske kan lämna in den på kemtvätt om det inte finns tvättmaskin på hotellet? Hoppas att de löser sig!

• Bluebird6

Hejsan..
    Det var 30 grader handtvätt på den... det hade de inte på hotellet.
    Jag får väl testa att lägga den i blöt en längre stund istället. vi behöver ha klädseln imorrn då vi är borta för att gå på bröllop. Typiskt och så med nya fina stollen:(
    tack för råden iaf. jag funderar på grumme tvättsåpa istället för tvättmedel?

• ElinOlsson

Jag fick spya på tarkettgolvet som vägrade sluta lukta. Fick rådet här om ättika och det tog bort lukten. Vet inte hur det funkar på tyg dock, kanske luktar ättika i stället och det är ju lika illa ...

• Cecese

Sonen är åksjuk så vi har tvättat hans stol många gånger. På tyget står det 30 grader men jag har tvättat det i 40 grader och det har funkat bra.

• FridaLee

tvätta i 30 grader bara det gör jag i min maskin som inte har handtvättsprogram. har 3 barn så det blir några bilstolsklädslar som tvättats .

• Hedda78

Hej, prova att blötlägga i ättika innan du tvättar...På Perstorp Ättikas hemsida har dom tvätt-tips...Det närmaste man kan komma spya, är väl svett, och där står följande:

"Svettlukt

Svettiga kläder som tvättats några gånger, börja lukta så fort de blir varma.
    Detta leder ofta till att kläderna kasseras i förtid. Tvättmedelsfabrikanterna
    rekommenderar därför att lägga kläderna i blöt i utspädd ättika före tvätten."

Lycka till!

Svar på tråden FÅ bort spylukt (bilbarnstolstyg)