• Kakgumman

Hur länge obehandlad träfasad?

Vet du hur länge en träfasad kan stå obehandlad?

Vi ska bygga i höst och fasaden (liggande timmerpanel) kommer nog att vara uppe i december - inte så målarvänligt väder.
    Kan vi då vänta till maj-juni-juli innan vi målar huset med falurödfärg?

Tack snälla för svaren!

• Svar på tråden Hur länge obehandlad träfasad?
  • Zenobia

Nu vet jag inte vart ni bor då och hur kallt ni har under December. Men annars så skulle man kanske kunna olja fasaden först och sen måla senare då det är väder för det.

• Kakgumman

Västmanland!
    Kan man olja innan man ska använda Falurödfärg???

• Kakgumman

Tack för länken! Ska sätta mig och läsa!

• Zenobia
    Kakgumman skrev 2009-07-11 00:26:27 följande:
    Västmanland! Kan man olja innan man ska använda Falurödfärg???
    Det vet jag inte, men vi oljade våran timmerhus innan vi skulle måla det med täckfärg iallafall. Dels för att man mättar trät med oljan och förhindrar sprickningar osv.
    Men ett tips också, på Fresk så har dom folk som kan det där med målning och dom kan ge tips hur man ska göra. Vi fick en ifrån Fresk som kom ut och kollade huset åt oss och gav tips hur vi skulle göra.
  • ludde1

en kompis till mig sa att trät får bara vara obehandlat max en vinter blir det mer måste det bytas ut

(¯`°?.¸ ♥♥ Jonathan 041215 ♥♥ Lydia 061028 ♥♥ Flora 081217 ♥♥¸.?°´¯)
  • Fjällräven

Obehandlat trä bör inte stå längre än max 14 dagar. Nu ska ni ju bygga i vinter så det är ju inte så mycket att göra, men det ni förmodligen kommer att behöva göra sen när det är dags att måla är att borsta fasaden med stålborste för att få bort dött trä.
    Ska ni måla med Falurödfärg så ska ni inte behandla med något innan.

Jobbar själv inom färgfackhandeln.

• Zenobia

Vi har timmer på våran kåk och det var ett rent slitgöra att köra med stålborsten och få bort det som var torkad färg och gamalt. Bara en tanke, men det lär förhoppningsvis inte vara så grott på erat bara men ändå det tar sin lilla tid.

• Fjällräven

TS: Vassego :)

Zenobia: Nej, det är ett jäkla sjå med att få det bra. Men timmer är himla snyggt

• k girl

Alltså, om fasaden bara kan stå obehandlad i två veckor - eller för den delen en vinter - och man därefter måste gå loss med stålborsten för att ta bort "dött trä" är det förbannat dåligt virke man har byggt med...

Det finns faktiskt rekommendationer att låta träet stå obehandlat över en vinter för att falufärgen ska fästa bättre (ja, jag kan ge referenser). En fasad som är målad med slamfärg skyddar i sig inte mot fukt, utan mot uv-strålning och vind. Har ni dessutom en timmerpanel som jag förmodar är hyvlad (?) är det i princip en nödvändighet - slamfärg fäster dåligt på hyvlad panel och kan dessutom fästa dåligt på ny panel. Jämförelsevis kan jag berätta att det finns rätt många som behandlar sin ytterpanel med järnvitriol, som endast ger en jämn färg men inget träskydd i överhuvudtaget - jämförbart med att lämna fasaden obehandlad. Här kan du läsa och lära mer om det: www.byggahus.se/artiklar/jarnvitriol-pa-fasaden

Självklart ansatts obehandlat trä mer än vad behandlat gör, men en fasad "ruttnar" (rötar heter det) inte på en vinter om det inte står nedsänkt i fukt. Jämförelsevis kan jag berätta att vår ladugård - som är en 70-80 år gammal - är helt obehandlad och i tämligen gott skick, förutom där det stått mot backen och alltså under många års tid utsatts för ständig fukt. Fasaden är så klart lite "lurvig", men så har den ju också stått omålad i närmare hundra år. På Skansen finns det hus från 1600-talet som aldrig varit behandlade... Visserligen går det inte riktigt att jämföra den virkeskvaliteten med modernt trä, men nog håller en fasad att stå omålad över en vinter utan problem. Den som säger annat har inte koll, skulle jag vilja säga.

Behandla ändträet ordentligt med träolja - om ni nu har något ändträ blottat - och vänta med att måla till i vår istället.

Jobbar visserligen inte inom färgfackhandeln, men är en byggnadsvårdare med hyfsat bra koll...

• Fjällräven

Att det alltid ska komma någon med en trevlig ton...helt vansinnigt...

Du kanske kan trä, men jag kan färg! Och ska man måla nytt trä så rekommenderas det inte att stå obehandlat längre än 14 dagar.
    Sen var det någon som sa att TS fasad kommer att ruttna bort??? Det är självklart att träet yta börjar brytas ner om det står obehandlat så pass länge som det kommer att göra. Jag säger inte att det kommer "ruttna" men det yttersta lagret bör borstas bort med stålborste innan behandling.

Sen om man ska göra slamfärg eller inte är ju en annan diskussion. Finns helt klart bättre kvaliteter att använda sig av för en mer hållbar fasad.

• k girl
    Fjällräven skrev 2009-07-17 16:48:01 följande:
    Att det alltid ska komma någon med en trevlig ton...helt vansinnigt...

Du kanske kan trä, men jag kan färg! Och ska man måla nytt trä så rekommenderas det inte att stå obehandlat längre än 14 dagar.
    Sen var det någon som sa att TS fasad kommer att ruttna bort??? Det är självklart att träet yta börjar brytas ner om det står obehandlat så pass länge som det kommer att göra. Jag säger inte att det kommer "ruttna" men det yttersta lagret bör borstas bort med stålborste innan behandling.

Sen om man ska göra slamfärg eller inte är ju en annan diskussion. Finns helt klart bättre kvaliteter att använda sig av för en mer hållbar fasad.
    För det första är jag inte otrevlig för att jag inte delar din åsikt.

För det andra så jo; det du säger stämmer med den mesta annan färg än slamfärg. Men till skillnad från till exempel oljefärg så fäster slamfärg bättre på en fasad som har fått stå omålad och slamfärg kan ha svårt att fästa på en ny fasad. Historiskt sett har det varit många som målat sina gamla timmerhus - som stått omålade i sisådär 50-100 år med slamfärg och jag tror inte att de rengjorde timret med stålborste... Varför skulle man behöva gå över fasaden med stålborste? Om träet har rest sig lite binder slamfärgen det. Och det är inte någon nackdel när fasaden är hyvlad, vilket du borde känna till. Att tvätta fasaden innan man börjar måla kan ju dock vara en idé, för att få bort mögelsporer och smuts. Ja, självklart kommer nedbrytningen av träet ha påbörjats, men att det skulle ha så stor betydelse som man vill göra gällande i den här tråden är inte direkt sant.

För det tredje riktade jag mig inte bara till dig, utan bemötte sådana påståenden som att fasaden skulle behöva bytas ut om den stod omålad en vinter.
  • Kakgumman

Har också fått för mig/hört/läst att slamfärg är speciell!
    Tack för all input!

• Trynträ

Går det inte att måla panelen i garaget eller nåt innan den sätts upp? Obehandlat trä ska väl inte sitta uppe mer än max några veckor tror jag.

• Kakgumman

Vi har ju samma problem med panelen till garaget då det är ett nybygge. Det kommer heller inte finnas nån värme där så är det kallt så är det!

• Zenobia
    Fjällräven skrev 2009-07-17 16:12:41 följande:
    TS: Vassego :) Zenobia: Nej, det är ett jäkla sjå med att få det bra. Men timmer är himla snyggt
    Jo det är juh det, så snyggt med timmer. Själv har man blivit tvungen att flytta ifrån sitt fina timmer hus på grund av jobb Men jag ska äga ett timmerhus igen , det är drömmen
  • Åsa Lund

Ska man måla med falu rödfärg så ska man grunda med utspädd falufärg innan man stryker två gånger. Grundfärgen är 50% färg, 50% vatten.

• musli
    k girl skrev 2009-07-17 17:08:23 följande:
    För det första är jag inte otrevlig för att jag inte delar din åsikt.För det andra så jo; det du säger stämmer med den mesta annan färg än slamfärg. Men till skillnad från till exempel oljefärg så fäster slamfärg bättre på en fasad som har fått stå omålad och slamfärg kan ha svårt att fästa på en ny fasad. Historiskt sett har det varit många som målat sina gamla timmerhus - som stått omålade i sisådär 50-100 år med slamfärg och jag tror inte att de rengjorde timret med stålborste... Varför skulle man behöva gå över fasaden med stålborste? Om träet har rest sig lite binder slamfärgen det. Och det är inte någon nackdel när fasaden är hyvlad, vilket du borde känna till. Att tvätta fasaden innan man börjar måla kan ju dock vara en idé, för att få bort mögelsporer och smuts. Ja, självklart kommer nedbrytningen av träet ha påbörjats, men att det skulle ha så stor betydelse som man vill göra gällande i den här tråden är inte direkt sant. För det tredje riktade jag mig inte bara till dig, utan bemötte sådana påståenden som att fasaden skulle behöva bytas ut om den stod omålad en vinter.
    Helt korrekt!!! Jag håller ju också på med byggnadsvård och har gamla, gamla byggnader både på tomten och runt i kring i bygden och många har HELT obehandlade lador som är kanske 100 - 150 år gamla.

TS, vänta ni med att måla till våren. Behandla ändträet med olja, dränk dem gärna i oljebad, innan ni sätter upp dem och sen är det lugnt att vänta till våren.
    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
Svar på tråden Hur länge obehandlad träfasad?