Fjällräven skrev 2009-07-17 16:48:01 följande:
Att det alltid ska komma någon med en trevlig ton...helt vansinnigt...
Du kanske kan trä, men jag kan färg! Och ska man måla nytt trä så rekommenderas det inte att stå obehandlat längre än 14 dagar.
Sen var det någon som sa att TS fasad kommer att ruttna bort??? Det är självklart att träet yta börjar brytas ner om det står obehandlat så pass länge som det kommer att göra. Jag säger inte att det kommer "ruttna" men det yttersta lagret bör borstas bort med stålborste innan behandling.
Sen om man ska göra slamfärg eller inte är ju en annan diskussion. Finns helt klart bättre kvaliteter att använda sig av för en mer hållbar fasad.
För det första är jag inte otrevlig för att jag inte delar din åsikt.
För det andra så jo; det du säger stämmer med den mesta annan färg än slamfärg. Men till skillnad från till exempel oljefärg så fäster slamfärg bättre på en fasad som har fått stå omålad och slamfärg kan ha svårt att fästa på en ny fasad. Historiskt sett har det varit många som målat sina gamla timmerhus - som stått omålade i sisådär 50-100 år med slamfärg och jag tror inte att de rengjorde timret med stålborste...

Varför skulle man behöva gå över fasaden med stålborste? Om träet har rest sig lite binder slamfärgen det. Och det är inte någon nackdel när fasaden är hyvlad, vilket du borde känna till. Att tvätta fasaden innan man börjar måla kan ju dock vara en idé, för att få bort mögelsporer och smuts. Ja, självklart kommer nedbrytningen av träet ha påbörjats, men att det skulle ha så stor betydelse som man vill göra gällande i den här tråden är inte direkt sant.
För det tredje riktade jag mig inte bara till dig, utan bemötte sådana påståenden som att fasaden skulle behöva bytas ut om den stod omålad en vinter.