• Phillippa

v 34, träning = hög puls & sammandragningar :-(

Hej

Jag är nu i vecka 34 och har i stort sett tränat 2-3 gånger i veckan från v 13. Nu har jag varit lite lat de senaste veckorna men nu när har testat min crosstrainer i två dagar så får jag sammandragningar efter 10 minuter och pulsen stiger lätt upp till runt 180 om jag inte håller koll på den. Om jag ska hålla pulsen på 140 så får jag ta det väääldigt lugnt. Jag blir inte särskilt andfådd och jag hade velat ge mycket mer men vet inte om jag vågar.

Kan man strunta i sammandragningarna och bara köra på eller är det farligt på något sätt och vad kan hända om pulsen är för hög?

• Svar på tråden v 34, träning = hög puls & sammandragningar :-(
  • April Mamma

Om du får sammadragningar så är det ju kroppens sätt att coola ner lite...
    Att träna "hårt" under grav är ju inte bra...lyssna på din kropp =)

• Phillippa

Men jag tränar ju verkligen inte hårt nu utan promenerar mer eller mindre på crosstrainern men man ska alltså sluta ändå om man får sammandragningar eller?

• S0lsken

Hm, jag blev heltidssjukskriven i en vecka pga sammandragningar för att jag hade för högt tempo på jobbet och hemma...
    Jag tror nog att du får lugna dig med träningen lite, tyvärr
    Exakt vad som händer kan jag inte svara på men det är ju int ebra för kroppen med för högt tryck el puls.
    Du har ju inte så lång tid kvar nu så det är inte konstigt att kroppen inte orkar riktigt som tidigare..

• Mimmi P

Lyssna med din barnmorska, alla sd är inte av ondo men kommer det mycket sd finns det ju en risk att du börjar öppna dig och fl sätter igång lite för tidigt. Det är ju bra om bebisen stannar ytterligare några veckor.

Du är ju höggravid så du kanske får acceptera att kroppen säger ifrån och faktiskt nöja dig med promenader.

• Phillippa

Ok, jag får väl lugna ner mig då. Tänkte bara att jag skulle behålla lite kondition till själva förlossningen och ville träna mycket därför men, men ...

• Mimmi P
    Phillippa skrev 2009-07-10 21:05:31 följande:
    Ok, jag får väl lugna ner mig då. Tänkte bara att jag skulle behålla lite kondition till själva förlossningen och ville träna mycket därför men, men ...
    Jag var sjukskriven från v 27 med förvärkar/sd och foglossning, kunde/fick inte göra mycket mer än att sitta hemma i soffan. Förlossningen tog 21,5 timme varav 3,5 timme med krystvärkar. Idag är sonen 4 månader och jag har lyckats arbeta upp konditionen så pass att jag springer 7 km utan problem (antagligen längre men jag har inte velat testa än pga fogarna).

Förlossningen kommer du klara även om du drar ner på träningen och har du orkat hålla igång så här länge kommer det gå fort att återfå kondisen igen :)
  • Phillippa

Vad skönt att höra att man klarar så lång förlossning utan att ha tränat in i det sista. Då ska väl jag klara det också . Det var inte illa att springa 7 km 4 månader efter förlossningen. Det vill jag också kunna.

Jag har faktiskt anmält mig till ett lopp på 8,8 km två månader efter bf men det är mest för att ha som en morot för att komma igång igen. Är jag inte i form för att springa så långt då så gör jag det inte.

• Mimmi P
    Phillippa skrev 2009-07-10 22:00:28 följande:
    Vad skönt att höra att man klarar så lång förlossning utan att ha tränat in i det sista. Då ska väl jag klara det också . Det var inte illa att springa 7 km 4 månader efter förlossningen. Det vill jag också kunna. Jag har faktiskt anmält mig till ett lopp på 8,8 km två månader efter bf men det är mest för att ha som en morot för att komma igång igen. Är jag inte i form för att springa så långt då så gör jag det inte.
    Jag gjorde detsamma bara att jag gav mig själv lite längre tid att träna :) jag ska springa midnattsloppet i augusti (1 mil), var lite osäker på om det var möjligt, 5 månader efter fl men det verkar kunna gå vägen, om inte annat får man väl traska lite också :) alltid skönt att ha en anledning att komma igång med träningen igen och man ska verkligen inte underskatta långa promenader med barnvagnen!
  • Phillippa

Jag hade gärna gett mig själv lite mer träningstid än 2 månader till ett lopp efter förlossningen men det är det enda lopp jag kunnat hitta i Göteborgsområdet innan våren. Det är ju den 31 oktober det går och därefter är det väl snö och slask och inte direkt högsäsong för joggning så det är bara att kämpa och komma i toppform direkt om jag ska klara det. Men det är kanske lite överambitiöst, jag får ju inte glömma av att ta hand om bebisen också .

• Mimmi P

Man kan ju ha en hög målsättning men vara beredd på att man inte har en aning om hur det blir när bebisen väl är här utan vara beredd att anpassa sig. Är det första barnet?

Svar på tråden v 34, träning = hög puls & sammandragningar :-(