• grodan31

Hur får DU så fina starka naglar?

Hej! Har aldrig haft starka långa naglar (förutom då jag gjorde dem på konstgjord väg i ett halvårs tid). Nu undrar jag om någon har något tips på något som verkligen har fungerat. Jag vill så gärna ha fina välvårdade naglar, inte några långa klor men halvlånga istället för mina korta, avskavda, och skivade fula naglar.

Någon som har något RIKTIGT bra tips?

• Svar på tråden Hur får DU så fina starka naglar?
  • Angels Fall First

Jag har aldrig brytt mig om mina naglar utan dom har bara funnits där typ. Dom har alltid varit lite halvlånga (kanske en, två millimeter vitt) av sig själv men har ofta skivat sig och gått av och varit ojämnt långa. 

Men sen slutade jag med schampo. Och började istället använda andra saker i håret, godkända balsam, honung, aloe veragel, olivolja, osv... 
    Och när man inte använder schampo så måste man massera hårbotten. DET älskar mina naglar! 
    Mina naglar är numer långa, snygga, glansiga, spricker inte, skivar sig inte och går väldigt sällan av och har blivit tjockare. Och nu älskar jag plötsligt mina naglar Jag behöver inte ens göra något med dom för att dom ska vara snygga  *gillar*
    mina svenska bostäver kommer och går
  • grodan31

Wow! Så du tvättar håret med vad, istället? Häftigt, kanske är naglarna känsliga mot alla medel man använder överallt, tvålar, schampoo krämer...

• Little Ms Chatterbox

Jag har fått bättre naglar nu på sista tiden, något som jag inte har haft sen innan jag var gravid första gången (äldsta barnet är 7 år). Anledningen är (tror jag) att jag har hela tiden haft järnbrist mer eller mindre. Men nu har jag ätit Niferex droppar i flera månader och nu är naglarna som förr.
    Innan gick dom av för ingenting och skivade sig, t.o.m. längre ner än det vita som sticker utanför.

• isisisis

Jag har varit kronisk nagelbitare hela livet.
    Men på äldre dar kan jag ibland ha långa naglar under längre perioder.

nagelbitare säger de får de starkaste naglarna

• grodan31

Little Mrs... jag hade iofs bättre naglar när jag var gravid då jag åt järntillskott. Kanske något!

• Angels Fall First
    grodan31 skrev 2009-07-10 21:11:18 följande:
    Wow! Så du tvättar håret med vad, istället? Häftigt, kanske är naglarna känsliga mot alla medel man använder överallt, tvålar, schampoo krämer...
    Det är dom säkert. Jag använder inte så väldigt mycket tvål heller om jag ska vara helt ärlig. Jag tvättar händerna kanske 50-70 gånger i jobbet varje dag och skulle typ dö av torra händer om jag använde tvål jämt. I köket använder jag diskmedlet (jag anser att det är skonsammare än tvål men jag vet inte om det är sant), på andra ställen har jag satt ut honung Men visst använder jag tvål några gånger varje dag. 
    Tvättar håret gör jag med no'poogodkänt balsam, ägg, rasullera, aloe veragel och olivolja - och nu senaste så provade jag att ha i lite tea treeolja i en blandning också, då luktar håret lite gott också. Inte i en enda röra utan lite olika röror Ägget blandar jag med aloe veragel. Honung, aloe veragel och balsam, samt lite olivolja. Rasullera samt ganska mycket olivolja - annars tenderar mitt hår att bli lite torrt. Eller för den delen så bara honung, det och honung och aloe veragel är nog favoriterna. Jag gör av med gymt mycket honung varje månad... Köper jätteburkar på lidl och dom räcker väl kanske en månad sådär {#lang_emotions_dreamer} Honung och aloe veragel använder jag till allt. Nu sist så har jag använt honung för att läka min trasiga haka (ramlat och slagit mig) och jag tycker (inbillning?) att den läkt fortare än normalt. 
    Jag kör ju no'poo rakt av om man bortser från tvål på händerna kanske 3-5 gånger varje dag samt spritar händerna då och då när jag anser att det behövs. Inga dåliga krämer heller. Det är aloe veragel (som förövrigt är riktigt bra för torra nagelband! - när vi nu pratar naglar) och oljor av olika slag som gäller för min del. Så visst, händerna överlag har blivit bättre, men naglarna i synnerhet.  
    Men jag tror ändå stenhårt på att det är framförallt masserandet av hårbotten som gör gott för naglarna. 
    Fast, iofs så har mina naglar på fötterna också blivit hårdare (det är dock ingen fördel eftersom jag tyckte det var svårt att klippa dom redan innan ) så kanske har tvål och sånt med saken att göra mer än vad jag kanske tror. 
    mina svenska bostäver kommer och går
  • Choklad och Nötter

Jag hade i unga år jättesköra naglar. Men sen jag började äta mycket fisk och kyckling så har de blivit jättestarka. Vet inte om det beror på maten, men jag smörjer även in händerna med handkräm (Vaseline Intensive Care) varje kväll. Ibland kör jag en olivolja-kur och smörjer in naglarna med vanlig olivolja några dagar.
    När jag målar naglarna så har jag alltid ett stärkande underlack som bas. Och när jag diskar/använder starka rengörningsmedel så har jag alltid handskar på mig.

• timalillah

Jag har superhårda naglar detta ända "ovanliga" med mig som jag kan komma på är att jag dricker lika mkt mjölk som ett barn borde

• Pinkstripe

Nagelolja!!
    Den återfuktar nageln och iom massagen så ökar även blodcirkulationen osv, vilket gör att naglarna mår bättre. Själv har jag stenhårda naglar, men dom knäcker lätt. Går av precis där fria randen börjar, och det gör ont som sääääääätän! Hehe.... MEN!! Jag inhandlade OPIs Avoplex Nagelolja som är baserad på avocado, och började massera in.... wohooo! Nu är dom mer spänstiga och flexibla och skivar sig inte längre! Plus att det är avslappnande att massera in den ljuvligt melondoftande oljan... Mmmmm! =) Finns på Kicks o Åhléns för 155 kroners!

• Asp

Jag har haft sköra naglar som bara gar av en längre tid men sen jag började med vitamin för har, hud och

naglar samt sm¨rjer in naglarna med mandelolja och har ett starkande lack har nagalrn mycket snabbt blivit

längre och starkare pa mindre än 1 manad.   

• Bassenasse

Hudterapeut som jag är har vi fått läsa även om naglar under min utbildnings gång.

Att naglar skivar sig bla har med att göra att de är torra.
    Använd myrraolja så ska ni se att det hjälper.
    Myrraoljan har så små molekyler att den går genom nageln ner till nagelbädden vilket många oljor inte gör pga förstora molekyler. De lägger sig bara uppe på nageln och då "fixar" man inte problemet i sig.

När ni lackar naglarna så använd alltid baslack innan emaljlacken (den med färg).
    Lacken stärker även de naglarna då den hindrar fukten (från nagelbädden) att avdunsta.
    Samt drick mkt vatten.

Vatten är något vi alla är för dålig med att dricka och fukt behöver hela kroppen. Och bästa sättet att tillföra den är just att dricka vatten!

• Doofie

Nailfood och en handcreme som stärcker naglarna & nagelbanden.

• Dina08

Klipper ner dem ibland, så att de inte blir långa och sköra.

• Surpuppan

Jag tror tyvärr det är medfött. Mina är knallhårda och helt oböjliga. Jag gör inget särskilt för att få dem så. Använder aldrig handskar vid disk eller liknande. Jag smörjer alltid händerna efter att de varit blöta, men det är för att jag blir så torr om händerna. Men det kanske är bra för naglarna. Jag vet inte.

Svar på tråden Hur får DU så fina starka naglar?