• Tess N

Pco ärftligt?

Min syster var hos läkaren, där det konstaterades att hon hade för höga halter av manligt könshormon. De gjorde då ett VUL som visade att hon hade mycket blåsor på äggstockarna. Hon har även väldigt oregelbunden mens och hon är överviktig. Vad jag har förstått det som så tyder allt detta på pco.

Nu undrar jag om detta är ärftligt? Blir orolig då det tog 8-9 mån innan jag blev gravid med vår son som nu är 2.5. Jag är också överviktig, men min mens är regelbunden.

Är tacksam för svar!

• Svar på tråden Pco ärftligt?
  • LiselottePCOS

PCOS är inte dominat ärftligt, det betyder att om man är fler systrar så behöver inte alla syskonen få PCOS. Kan ta tid för "normala/ friska" kvinnor att bli gravida upp till 12 månader. Att det tog tid för dig att blir gravid och övervikten betyder inte att du har PCOS. Knappt hälften av alla med PCOS har övervikt,även smala och underviktga kan få PCOS . Det är snarare myt än sanning att övervikt är ett täcken på PCOS.

Ända sättet att få veta är att blir undersökt av läkare , blodprover och ultraljud. Ofta värre att "gå" runt och tänka på något än att verkligen veta.

Min blogg:
    blogg.passagen.se/liselottepcos/

Mer om PCOS på www.pco-s.com
    samt
    www.villhabarn.com

• kräftan77

Min faster har troligen PCO.. och nu även jag :( Tydligen så stämmer det!

Svar på tråden Pco ärftligt?