• Aljen

Huvudet åker fram när sova bilen

Som sagt, vår dotters huvud faller fram när hon somnar i bilstolen, hon är 1,5 år. Jag funderar på nackkudde, men vill gärna höra om det funkar för er, eller om någon har en annan lösning, stolen går inte enligt säkerhetsmarginalen att luta mer.

• Svar på tråden Huvudet åker fram när sova bilen
  • Winglur

Vill oxå veta, nu är våran bara 6 månader men ändå... :S
    Är det drygt för dom att sitta med kudden hela tiden, tänker att det är svårt att sätta på den när dom somnat... :P

• Mamma till Cleo och Abbe

Nu vet jag inte vilken stol ni har men vår stol går att luta i tre olika steg (en maxi cosi moby tror jag den heter). När hon sitter upprätt trillar huvudet fram men så kan vi luta bak stolen och då trillar ju huvudet bakåt. Den är godkänd så man får luta så mycket.

Kanske inte något bra tips till TS men till dig som undrar om framtiden (Wiila5), kolla på den... Har även kompisar som inte har "lutbara" stolar och de har nackkudde på sina barn vilket funkar okej men somnar de utan den på går det inte att få på kudden dessvärre. Kanske vänja barnen direkt att ha nackkudde?

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!
  • strojes

vi har inte köpt nackkuddar (har inte hunnit leta så mycket åker iväg imorgon) vi kommer rulla en liten filt och lägga runt nacken när tjejerna har somnat.

• Winglur

Cleos mamma skrev 2009-07-10 23:20:36 följande:

Nu vet jag inte vilken stol ni har men vår stol går att luta i tre olika steg (en maxi cosi moby tror jag den heter). När hon sitter upprätt trillar huvudet fram men så kan vi luta bak stolen och då trillar ju huvudet bakåt. Den är godkänd så man får luta så mycket. Kanske inte något bra tips till TS men till dig som undrar om framtiden (Wiila5), kolla på den... Har även kompisar som inte har "lutbara" stolar och de har nackkudde på sina barn vilket funkar okej men somnar de utan den på går det inte att få på kudden dessvärre. Kanske vänja barnen direkt att ha nackkudde?
    Ja alltså¨, vi ska köpa en stol som går att luta, när hon blir lite äldre, det är mest i babysafen som det blir så.
    Har en britax... Den ska väl vara i sitsen med hela underredet?
    Om ni förstår hur jag menar...
    Om man drar den bakåt så åker ju själva "benen" upp längst ner, och det kan väl inte vara säkert?!
  • strojes
    Winglur skrev 2009-07-11 12:53:26 följande:
    Ja alltså¨, vi ska köpa en stol som går att luta, när hon blir lite äldre, det är mest i babysafen som det blir så. Har en britax... Den ska väl vara i sitsen med hela underredet? Om ni förstår hur jag menar... Om man drar den bakåt så åker ju själva "benen" upp längst ner, och det kan väl inte vara säkert?!
    På de stolar som går att luta så finns ett handtag/spak som man reglerar lutningen på stolen.
  • Mamma till Cleo och Abbe

Wiila5: Jag menade bilbarnstolen, inte babyskyddet alltså. På bilbarnstolen (vi har precis bytt) finns som ett handtag som man reglerar lutningen på stolen med. Mer ett tips inför när vi ska köpa "stor" bilstol:) I Babyskyddet vet jag inte hur det funkar, vi hade inte brtiax utan ett graco med bas. Har ni bas? Kanske går basen att sänka så att stolen lutas lite bakåt? Annars kan ju en sån där kudde vara värd att prova! Lycka till:)

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!
  • Nettis30

Jag har lagt en nackkudde under mina barns haka när dom somnat i bilstolen. Har satt den under deras bälte och sedan spännt åt så den sitter där. Funkat hur bra som helst.

• Miffomorsan

Vi använde en nackkudde under hakan men det går lika bra att rulla ihop en liten handduk som man kan lägga där när barnet somnat.

• Winglur

Cleos mamma: Jo jag förstod det. ;P
    Men jag tänkte att jag kilar in en fråga ändå. :) (hoppas att det inte gjorde någonting)
    Nej vi har ju inte bas, men det kanske är så som du säger.
    Vi tänker i vilket fall inte köpa en nu, det är inte lång tid kvar tills vi ska köpa en "riktig" stol. :)

Smart det där med att lägga under hakan! Ska testa. :)

• eilien

när ja var liten hade mina föräldrar ett svettband runt pannan o bilstolen när ja somnat funkade fint sa dem.

• CMH

Jag har en nackudde till sonen fast jag lägger den under hans haka som nån ovanstående skrev, förstår inte grejen med att den ska vara bakom nacken? Då lutar ju huvudet garanterat framåt....

Svar på tråden Huvudet åker fram när sova bilen